Imtech: 17 miljoen euro orders voor techniek verkeerscentrale Rhoon en N31

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 23/03/2004 07:40
Imtech N.V. (technische dienstverlening in Europa) heeft van Rijkswaterstaat (in combinatie) opdracht ontvangen voor de complete technische inrichting van een nieuw te bouwen regionale verkeerscentrale in Rhoon. Tevens is Imtech verantwoordelijk voor de techniek bij de verdubbeling van de autoweg N31 in Friesland. De beide infra-opdrachten vertegenwoordigen voor Imtech een waarde van 17 miljoen euro.


Hightech verkeerscentrales zijn een relatief nieuw fenomeen in Nederland. Doelstelling is het managen van verkeersstromen ofwel mobiliteitsmanagement. Moderne technologie zorgt voor een optimale bezetting van en doorstroming op het drukke wegennet. Automobilisten krijgen via matrixborden boven de weg en via Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP) verkeersinformatie. Via 'verkeersproviders' (bijvoorbeeld ANWB) en de politie worden navigatiesystemen, internet, radio en TV voorzien van file-informatie. Met camera's worden de verkeersstromen gemonitoord. Bij calamiteiten worden maatregelen getroffen die voorzien in het zo snel mogelijk ter plaatse inzetten van hulpdiensten.

Onlangs heeft Rijkswaterstaat besloten een nieuwe regionale verkeerscentrale in Rhoon te bouwen . Onder de naam VerkeersManagementCentrale Zuid-West Nederland (VMC-ZWN) wordt in de provincie Zuid-Holland een verkeerscoördinatiecentrum gerealiseerd voor het gebied dat onder meer de ruit van Rotterdam en omgeving beslaat, inclusief alle tunnels en bruggen in de Botlek en Europoort. Als onafhankelijke technische dienstverlener is Imtech in staat systemen van verschillende leveranciers te combineren en middels eigen soft- en hardware te integreren tot een goed functionerende verkeersmanagementcentrale.

In het VMC-ZWN is Imtech (Imtech Infra), in combinatie met GTI, verantwoordelijk voor engineering, systeemintegratie en realisatie van toe te passen technologieën, zoals besturingstechnologie, transmissienetwerken, infratechnologie, alsmede de interactie met cameraopstellingen en matrixborden boven de snelwegen, inclusief de projectleiding en de installatie. In de afgelopen jaren heeft Imtech in opdracht van Rijkswaterstaat diverse verkeerscentrales gerealiseerd, zoals de verkeerscentrale Oudenrijn, het Traffic Information Centre (TIC), de modificatie van de verkeerscentrale Noord-Holland en de verkeerscentrale Regio Botlek .

Imtech is binnen het winnende consortium Wâldwei (Dura Vermeer Groep, Ballast Nedam Infra, HBG Civiel, Dragados, Oranjewoud en Imtech Infra) verantwoordelijk voor de techniek bij de verdubbeling van de N31 nabij Leeuwarden. De financiering, het ontwerp, de bouw alsmede het onderhoud van dit wegdeel is door Rijkswaterstaat, in samenwerking met het Kenniscentrum PPS van het ministerie van Financiën, als Publiek Private Samenwerking aanbesteed. Het deel van de N31 tussen Nijega en de Hemriksein wordt een autoweg met twee keer twee rijstroken, inclusief een brug en een aquaduct. Imtech verzorgt daarvoor de technische installaties, de aanleg van de openbare verlichting, de energievoorziening en de verkeerstechnische systemen. Na aanleg zal Imtech voor een periode van 15 jaar het onderhoud en beheer van alle technische oplossingen op en rond de nieuwe autoweg voor zijn rekening nemen.

Imtech rijgt, net als Amstelland maar door en haalt ondanks dat de economie nog niet echt aantrekt haar orders binnen. Imtech geeft EUR 1.07 dividend en wij (red.) blijven positief over Imtech. Veel belovend aandeel.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL