STRATEGISCHE ACTIES CSM GOED OP KOERS: STERKE VERBETERING RESULTAAT

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 30/08/2006 07:31
Kerncijfers in miljoenen euro’s 1e halfjaar 2006 1e halfjaar 2005
Netto-omzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 1.204,1 1.176,2
Bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten 66,4 50,8
Bijzondere posten -41,4 -13,6
Bedrijfsresultaat 25,0 37,2
Resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten 22,3 * 355,3 **
Resultaat na belastingen 38,8 365,0
WPA (in €) 0,54 4,85
ROS vóór bijzondere posten (in %) 5,5 4,3
* Het resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten betreft het resultaat van CSM Sugar.
** Het resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten betreft het resultaat van CSM Sugar en CSM Sugar Confectionery en het
verkoopresultaat van CSM Sugar Confectionery.

Belangrijkste ontwikkelingen 1e halfjaar 2006
! Het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten steeg met ruim 30% tot € 66,4 miljoen.
! De winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten vóór bijzondere posten is meer dan verdubbeld en bedraagt € 0,67 (1e halfjaar 2005: € 0,32); inclusief bijzondere posten € 0,23 (1e halfjaar 2005: € 0,13).
! Sterke stijging bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten CSM Bakery Supplies North America met 19% door organische omzetstijging van 7% en 3S-kostenreductieprogramma.
! Stijging bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten CSM Bakery Supplies Europe met 27% met name door de resultaten van het 3S-programma en het schrappen van niet-winstgevende omzet.
! PURAC verbetert bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten met 6% en doorbreekt daarmee de trend van drie jaar dalende resultaten.
! 3S-programma levert besparingen op van € 23 miljoen in het 1e halfjaar, in lijn met de verwachtingen.
! Last als gevolg van bijzondere waardevermindering bij Délices de la Tour: aan structurele oplossing wordt gewerkt.
! Kasstroom uit operationele activiteiten nam toe met € 71,7 miljoen tot € 55,5 miljoen ten opzichte van het 1e halfjaar 2005 (€ 16,2 miljoen negatief).

Gerard Hoetmer, CEO CSM, over de strategie en resultaten
“De resultaten laten zien dat de vele maatregelen die zijn getroffen bij de implementatie van onze aangescherpte strategie positief effect hebben. Er is geen bedrijfsonderdeel dat niet is geconfronteerd met wijzigingen in de marktstrategie, de organisatiestructuur of de personele bezetting. Ik ben daarom bijzonder tevreden dat de organisatie en de mensen ondanks al deze wijzigingen erin geslaagd zijn duidelijk verbeterde resultaten te realiseren in alle divisies. Dat de omzetgroei bij PURAC en Bakery Supplies Europe hierdoor enigszins onder druk is komen te staan, is begrijpelijk en in lijn met onze verwachtingen. Met ons herstructureringsprogramma hebben wij goede vooruitgang geboekt bij de implementatie van de diverse projecten. De 3S besparingen bedroegen € 23 miljoen in het 1e halfjaar, een stijging met € 16 miljoen ten opzichte van het 1e halfjaar 2005. Van deze besparing is voor circa € 3 miljoen geïnvesteerd in projecten om via innovatie en marktontwikkeling toekomstige groei te realiseren. Daarnaast hebben we dankzij de besparingen een aantal kostenverhogingen (met name suiker en brandstof) kunnen compenseren, die we om marktstrategische redenen niet volledig wilden doorberekenen.
Bakery Supplies North America heeft de gezonde winst- en omzetgroei verder doorgezet. Het merendeel van de herstructureringsprojecten is gestart en goed onderweg. Dit is het startsein om de huidige organische groei te
versterken met ‘bolt-on’ acquisities. De overname van CGI is hiervan een duidelijk voorbeeld en past in ons streven onze positie als marktleider in de gekozen segmenten te versterken.
Bij Bakery Supplies Europe is sterke progressie geboekt. De structurele, strategische verbeteringen door middel van herstructureringen en optimalisaties worden volgens plan voortvarend doorgevoerd.
Bij BakeMark UK zijn de genomen herstructureringsmaatregelen succesvol geweest en is er in het 1e halfjaar goed gepresteerd. Ondanks de aanzienlijke inspanningen van alle betrokkenen en de genomen maatregelen in
de afgelopen jaren moeten we constateren dat Délices de la Tour daarentegen onvoldoende heeft gepresteerd in met name de markt voor viennoiserie producten. In deze markt is sprake van zeer sterke prijsconcurrentie. Wij
accepteren geen bedrijfsonderdelen in onze portfolio die op de lange termijn ondermaats presteren en zoeken daarom naar een structurele oplossing voor Délices de la Tour. Ieder bedrijf moet bijdragen aan het realiseren
van onze doelstellingen voor 2008.
PURAC heeft vooruitgang geboekt bij de implementatie van haar strategisch plan. De prijzen zijn in een aantal segmenten verhoogd ter compensatie van gestegen grondstofkosten, de herstructureringsactiviteiten liggen op
schema, er zijn kostenbesparingen van € 5 miljoen gerealiseerd en in deze fase van herstructurering is een acceptabele volumegroei gecreëerd. De nieuwe marktgerichte organisatie, in combinatie met Inno-Engine, zal leiden tot het beter benutten van winstgevende groeimogelijkheden binnen de verschillende markten.
De innovatieactiviteiten in al onze groepen zijn onderdeel van het ondernemingsbrede netwerk Inno-Engine, in welk kader op dit moment een aantal innovatiecentra wordt opgericht. Deze innovatiecentra moeten eind van
dit jaar operationeel zijn. Dit is een van onze belangrijkste strategische groei-investeringen waarvan de kosten uit onze 3S besparingen gefinancierd zullen worden.
De voorgenomen verkoop van CSM Suiker aan Cosun past in de strategische overwegingen om ons op de positie als marktleider in Bakery Supplies en de PURAC-portfolio te concentreren. Deze verkoop is een ingrijpende gebeurtenis voor CSM en alle betrokkenen.
Vanaf de oprichting van CSM in 1919 tot 1978 toen met het diversificatieproces van CSM is begonnen, vormde suiker de enige activiteit van CSM. Het samengaan van CSM Suiker met Cosun betekent een belangrijke krachtenbundeling en een versterking voor de gehele keten. Met het samengaan is de continuïteit van de
Nederlandse suikersector in de snel veranderende Europese suikermarkt ook op de langere termijn gewaarborgd.
Samenvattend, hoewel het getoonde herstel nog verder momentum moet krijgen, ligt de onderneming op koers met de strategische acties die we hebben ingezet. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat we de doelstellingen zullen realiseren die we voor 2008 hebben geformuleerd.”

Vooruitzichten 2006
Wij bevestigen de vooruitzichten die we in ons jaarverslag 2005 hebben geschetst.
“Bakery Supplies Europe
Naar verwachting zal de omzet een geringe groei laten zien. Het bedrijfsresultaat (vóór bijzondere posten) zal in 2006, profiterend van verbeteringsprojecten, naar verwachting toenemen.
Bakery Supplies North America
Voortbouwend op in 2005 ingezette initiatieven zal de trend van omzetgroei en margeverbetering zich naar verwachting in 2006 voortzetten. Voor 2006 wordt een verbetering van het bedrijfsresultaat verwacht.
PURAC
Een scherpere strategische focus, gericht op productinnovatie en nieuwe toepassingen, zal naar verwachting leiden tot een volumegroei in de buurt van historische groeiniveaus. Gecombineerd met prijsverhogingen en
voortgezette agressieve kostenbesparingen, wordt er in 2006 een substantiële verbetering van het bedrijfsresultaat verwacht.
Sugar
Wijzigingen in de Europese suikermarktordening zullen naar verwachting leiden tot een lager bedrijfsresultaat in 2006. Het onderzoek naar de mogelijke verkoop van de suikerdivisie zal naar verwachting in de tweede helft
van 2006 voltooid zijn.
CSM totaal
Voor 2006 zijn extra besparingen voorzien, waardoor de totale besparingen uit het verbeteringsplan uitkomen op € 55 miljoen, waarvan de helft rechtstreeks zal bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Voortbouwend op de in gang gezette maatregelen en gegeven de vooruitzichten voor de verschillende divisies, verwachten wij een verbetering van de resultaten van de voortgezette bedrijfsactiviteiten in 2006.”
In aanvulling op deze eerder geschetste vooruitzichten merken wij het volgende op.
Hoewel voor Bakery Supplies North America voor het gehele jaar een verbetering van het bedrijfsresultaat wordt verwacht, moet er rekening mee worden gehouden dat, na de uitstekende resultaten in het 1e halfjaar, de bedrijfsresultaten door de sterk gestegen kosten van suiker onder druk zullen staan in het 2e halfjaar.
Daarentegen zullen de resultaten van BSNA positief worden beïnvloed door de overname van CGI, waarvan de bijdrage in het 2e halfjaar wordt geschat op circa US$ 2,5 miljoen.
Ten aanzien van CSM Suiker geldt dat het onderzoek naar de mogelijkheid van verkoop is afgerond. Wij verwachten de aangekondigde, voorgenomen verkoop van CSM Suiker aan Royal Cosun te kunnen afronden in het vierde kwartaal.
In het jaarverslag 2005 hebben wij het voornemen aangekondigd om tot € 250 miljoen aan aandeelhouders uit te keren. Deze uitkering zal na de dividendbetaling ad € 57,8 miljoen in het 1e halfjaar een vervolg krijgen via
de inkoop van aandelen in het 2e halfjaar.
In het kader hiervan zullen wij onze onderhandse lening ad US$ 225 miljoen vervroegd aflossen. Deze aflossing leidt ertoe dat wij, naast de aflossingskosten (€ 9 miljoen), de geactiveerde kosten (€ 21 miljoen)
voortvloeiende uit een in het verleden afgesloten en hiermee samenhangend valuta- en rentecontract als bijzondere rentelast in het 2e halfjaar zullen nemen. Indien niet tot aflossing zou worden overgegaan, zouden
deze kosten niet dit jaar, maar in de komende 5 jaar in de resultaten worden verwerkt.

reactie XEA.nl
Goede cijfers en hier kunnen de beleggers weer op bouwen.
De weg omhoog is weer genomen, het was na 25 jaar steeds hogere winst moest de trein even voor onderhoud, maar nu is de CSM trein weer gaan rijden.
Dat zal de koers van het aandeel CSM ook gaan doen.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL