Cijfers CSM 2005

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 01/03/2006 08:01
JAARCIJFERS 2005 CSM EN STRATEGIE:
BENUTTEN MARKTLEIDERSCHAP IN BAKERY SUPPLIES EN PURAC.
Belangrijkste ontwikkelingen 2005:
! De netto omzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten daalde met 4,2% tot € 2.618,0 miljoen, hoofdzakelijk als gevolg van desinvesteringen; de autonome omzet bedroeg 0,2%1;
! Bedrijfsresultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten vóór bijzondere posten bedroeg € 169,1 miljoen, een daling van 12%. De marges zijn gedurende het jaar geleidelijk verbeterd;
! Totale nettoresultaat bedroeg € 423,4 miljoen, positief beïnvloed door desinvesteringen (winst op verkoop Sugar Confectionery) en negatief beïnvloed door reorganisatiekosten;
! Netto schuldpositie per ultimo 2005 nam met € 610,9 miljoen af tot € 425,3 miljoen;
! Uitvoering van het 3S-reorganisatieplan lag voor op schema (herstructurering en inkoopbesparingen); in 2005 werd € 19 miljoen aan besparingen gerealiseerd. De reorganisatiekosten bedroegen in 2005 € 58 miljoen;
! Voorgesteld dividend: € 0,80 per aandeel (2004: € 0,80).

Kerncijfers
In miljoenen euro 2005 2004 Verandering
Netto omzet uit voortgezette
bedrijfsactiviteiten
2.618,0 2.731,7 (4,2%)
Bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten 169,1 192,2 (12,0%)
Bijzondere posten -34,8 5,9
Bedrijfsresultaat 134,3 198,1 (32,2%)
Resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten 368,1 54,9 570,5%
Resultaat na belastingen 423,4 159,7 165,1%
WPA (in €) 5,72 2,01 184,6%
ROS vóór bijzondere resultaten (in %) 6,5% 7,0%
1 In onze consolidatie had 2004 53 weken en 2005 52 weken.

Gerard Hoetmer, CEO CSM, over de strategie en resultaten:
Wij hebben een duidelijke strategie om onze wereldwijde nummer 1 posities bij Bakery Supplies en PURAC te benutten. Na bestudering van verschillende opties, gevalideerd door een derde partij, is de PURAC strategie vastgesteld.
CSM is niet langer een conglomeraat, volgend op de verkoop van Sugar Confectionery begin 2005 en uitgaande van de verkoop van onze suikerdivisie in de loop van 2006.
We zullen met kracht onze leiderschapsposities benutten. Ons 3S-programma zal leiden tot een kostenverlaging van € 110 miljoen in 2008. We zullen onze innovatie-activiteiten intensiveren. Bij Bakery Supplies zullen de verkopen van nieuwe producten verdrievoudigen.
PURAC zal haar leidende positie in melkzuur en melkzuurmarkten voortzetten. Onze sterke concurrentievoordelen in combinatie met een focus op specifieke groeisegmenten, zal leiden tot sterke autonome groei.
Een goede implementatie is essentieel voor het succes van de strategie. De eerste resultaten van onze herstructureringsinitiatieven hebben in 2005 geleid tot een verbetering van de winstgevendheid met zo’n € 19 miljoen aan besparingen. Wij lopen voor op onze besparingsdoelstellingen. De meeste voordelen van de“2005”projecten zullen in 2006 worden behaald.
Het management is over de gehele linie versterkt. Het 3S herstructureringsprogramma wordt met kracht uitgevoerd. Wij hebben vertrouwen in de verbetering van onze bedrijfsresultaten in 2006.
Vorig jaar zijn wij gestart met het optimaliseren van onze kapitaalstructuur en hebben via dividend en het inkopen van aandelen een bedrag van ruim € 200 miljoen uitgekeerd aan aandeelhouders. De strategische initiatieven zoals hierboven aangegeven stellen ons in staat onze balans verder te
optimaliseren. We zijn voornemens tot een bedrag van € 250 miljoen aan onze aandeelhouders uit te keren in 2006, middels dividend en inkoop van aandelen.
De strategische initiatieven tezamen met de reeds in de laatste 6 maanden ondernomen acties, tonen duidelijk ons streven om aandeelhouderswaarde op de korte en lange termijn te creëren.
Update strategie, gericht op het succesvol benutten van marktleiderschap
De strategische initiatieven voor de komende drie jaar zijn gebaseerd op onze reeds eerder bekendgemaakte 3S-programma; Sterke Onderneming, Scherp Team en Solide Performance. De aangescherpte strategie richt zich op het benutten van onze positie als marktleider om sterke autonome groei te realiseren, door kostprijsleiderschap, productinnovatie en ons te richten op groeimarkten.

Strategische kernpunten
! Strategische focus op twee activiteiten: Bakery Supplies en PURAC
! Realiseren van sterke autonome groei door benutten marktleiderschap
! De herstructurering en inkoopbesparingen zijn reeds in gang gezet; dit moet uiteindelijk in 2008 leiden tot kostenbesparingen van € 110 miljoen op jaarbasis
! De strategische kapitaalstructuur is herzien; CSM is van plan in 2006 tot maximaal € 250 miljoen uit te keren aan aandeelhouders in de vorm van dividend en terugkoop van eigen aandelen

Financiële doelstellingen 2008 herbevestigd
! Uitvoering strategie moet leiden tot realiseren in 2008 van de financiële doelstellingen van ten minste 8,5% ROS en 12% ROCE (inclusief goodwill)
! Bakery Supplies, doelstellingen voor 2008:
- Toename ROS van 5,9% (2005) naar 8-10%
- Verbeteren ROCE van 8,1% (2005) naar 11-13%
- Realiseren van omzetgroei van 1-2% boven marktgroei

PURAC, doelstellingen voor 2008:
- Verhogen ROS van 8% (2005) naar 15-20%
- Verbeteren van de ROCE van 7,8% (2005) naar 15-20%
- Gemiddelde omzetgroei in lijn met historische groei van circa 10%
Strategie Bakery Supplies
CSM Bakery Supplies bezet de eerste plaats in de bedrijfstak. Autonome omzetgroei wordt gerealiseerd door het benutten van mogelijkheden om bestaande services aan onze klanten uit te breiden naar andere regio's. Daarnaast zal omzet uit nieuwe producten, door gebruik te maken van ons leiderschap op het
gebied van innovatie in Europa en de VS, verdrievoudigen tot 15%, waarbij extra uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling worden gefinancierd uit kostenbesparingen. Gecombineerd met commerciële focus op groeisegmenten, zoals gezondheids- en convenience producten, moet de groei uitkomen op 1-
2% boven die van de markt als geheel.
Deze initiatieven moeten leiden tot verbeterde efficiency en het verbeteren van de operationele resultaten, wat zich weerspiegelt in een ROS doelstelling van 8 à 10% in 2008 en een ROCE (inclusief goodwill) van 11 à 13% in 2008.
Op de korte termijn zullen wij ons richten op autonome groei in de Europese en Noord Amerikaanse Bakery Supplies markten. Nadat onze winstgevendheid zal zijn hersteld zullen wij behoedzaam naar ‘bolt-on’ acquisities kijken, daar waar wij duidelijke consolidatiemogelijkheden zien om onze posities en
resultaten te versterken, respectievelijk te verbeteren. Wij zullen ook de mogelijkheden onderzoeken van het selectief nieuwe markten betreden om onze klanten te volgen en onze innovatie en kennis te gelde te maken.

Bakery Supplies zal zich gaan richten op kostprijsleiderschap en margeverbetering door de organisatie beter te stroomlijnen, met name door schaalvergroting en kostenreducties. Nadat in 2005 al besparingen
van € 8 miljoen waren doorgevoerd, verwachten wij in 2008 additionele besparingen van circa € 70 miljoen.

Vooruitzichten 2006
Bakery Supplies Europe: Naar verwachting zal de omzet een geringe groei laten zien. Het bedrijfsresultaat (vóór bijzondere posten) zal in 2006, profiterend van verbeteringsprojecten, naar verwachting toenemen.
Bakery Supplies North America. Voortbouwend op in 2005 ingezette initiatieven zal de trend van omzetgroei en margeverbetering zich naar verwachting in 2006 voortzetten. Voor 2006 wordt een verbetering van het bedrijfsresultaat verwacht.

PURAC
Een scherpere strategische focus, gericht op productinnovatie en nieuwe toepassingen, zal naar verwachting leiden tot een volumegroei in de buurt van historische groeiniveaus. Gecombineerd met prijsverhogingen en voortgezette agressieve kostenbesparingen, wordt er in 2006 een substantiële
verbetering van het bedrijfsresultaat verwacht.

Sugar
Wijzigingen in de Europese suikermarktordening zullen naar verwachting leiden tot een lager bedrijfsresultaat in 2006. Het onderzoek naar de mogelijke verkoop van de suikerdivisie zal naar verwachting in de tweede helft van 2006 voltooid zijn.

CSM totaal
Voor 2006 zijn extra besparingen voorzien, waardoor de totale besparingen uit het verbeteringsplan uitkomen op € 55 miljoen, waarvan de helft rechtstreeks zal bijdragen aan het bedrijfsresultaat.
Voortbouwend op de in gang gezette maatregelen en gegeven de vooruitzichten voor de verschillende divisies, verwachten wij een verbetering van de resultaten van de voortgezette bedrijfsactiviteiten in 2006.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL