CSM Interim Management Statement derde kwartaal 2012

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 25/10/2012 07:19
CSM Interim Management Statement derde kwartaal 2012
CSM rapporteert een hogere omzet en EBITA vóór eenmalige kosten over het derde kwartaal van 2012 vergeleken met dezelfde periode in 2011. De EBITA exclusief eenmalige kosten bedroeg € 40,4 miljoen, een stijging van € 10,1 miljoen. Onze focus op margeverbetering en kostenbesparingen wierp vruchten af en was de belangrijkste factor die bijdroeg tot het herstel van onze EBITA vóór eenmalige kosten. Positieve valuta-effecten ondersteunden zowel de omzet- als EBITA-ontwikkeling. De eenmalige kosten betroffen initiatieven gericht op structurele kostenverlaging en de strategische transformatie van CSM.


CSM rapporteert een hogere omzet en EBITA vóór eenmalige kosten over het derde kwartaal van 2012 vergeleken met dezelfde periode in 2011. De EBITA exclusief eenmalige kosten bedroeg € 40,4 miljoen, een stijging van € 10,1 miljoen. Onze focus op margeverbetering en kostenbesparingen wierp vruchten af en was de belangrijkste factor die bijdroeg tot het herstel van onze EBITA vóór eenmalige kosten. Positieve valuta-effecten ondersteunden zowel de
omzet- als EBITA-ontwikkeling. De eenmalige kosten betroffen initiatieven gericht op structurele kostenverlaging en de strategische transformatie van CSM.

Hoofdpunten
• De omzet bedroeg in het derde kwartaal € 834,2 miljoen tegenover € 784,8 miljoen in 2011. De autonomeomzetgroei kwam uit op -2,7%, het gecombineerde resultaat van hogere prijzen (0,7%) en lagere volumes (-3,4%). Valutamutaties hadden een positieve impact van € 63,9 miljoen (8,1%), voornamelijk als gevolg van een sterkere US dollar. De aan acquisities toerekenbare omzetstijging op jaarbasis bedroeg € 6,9 miljoen (0,9%) in het derde kwartaal van 2012.
• De omzet in de eerste negen maanden van 2012 steeg met 6,5%. Bij constante wisselkoersen nam de omzet met 0,4% toe. De autonome omzetgroei bedroeg -0,4%, als gevolg van 3,1% lagere volumes, wat deels werd geneutraliseerd door een positief prijseffect van 2,7%. Het acquisitie-effect was 0,8%.
• De EBITA exclusief eenmalige kosten bedroeg in het derde kwartaal € 40,4 miljoen, een stijging van € 10,1 miljoen of 33,3% vergeleken met dezelfde periode in 2011. Een sterke verbetering in Noord-Amerika (+€
5,9 miljoen bij constante wisselkoersen) en positieve wisselkoersverschillen ten bedrage van € 4,2 miljoen waren de belangrijkste aanjagers van deze toename.
• De EBITA exclusief eenmalige kosten in de eerste negen maanden van 2012 kwam uit op € 114,1 miljoen, een stijging van 3,3% vergeleken met 2011. Valutamutaties hadden een positieve impact van € 9,5 miljoen
op de EBITA vergeleken met 2011.
• De strategische transformatie van CSM ligt op schema. De hiermee samenhangende, tot nog toe gemaakte kosten ten bedrage van € 18,5 miljoen zijn opgenomen in de eenmalige kosten.

Kerncijfers
Derde kwartaal Eerste negen maanden 2012 2011 x € miljoen 2012 2011

834,2 784,8 Netto-omzet 2.459,9 2.310,1
40,4 30,3 EBITA exclusief eenmalige kosten* 114,1 110,5
20,9 28,3 EBITA 87,6 102,8
4,8% 3,9% EBITA % (exclusief eenmalige kosten)** 4,6% 4,8%

*) De eenmalige kosten in 2012 betreffen het herstructureringsprogramma Relevance en de strategische transformatie van CSM.
De eenmalige kosten in 2011 betreffen de integratie van Best Brands en de gevolgen van een brand in onze fabriek in Brazilië.
**) EBITA als % van de netto-omzet. / Er is geen accountantscontrole toegepast op de cijfers in dit persbericht.

Gerard Hoetmer, CEO van CSM, gaf de volgende toelichting op de resultaten van het derde kwartaal:
“Het verheugt mij dat we ondanks de aanhoudend uitdagende handelsomgeving een verder herstel van de onderliggende resultaten van ons bedrijf hebben weten te realiseren. Dankzij verbeterde marges en de effecten van ons herstructureringsprogramma Relevance is onze EBITA exclusief eenmalige kosten in het derde kwartaal van 2012 toegenomen in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2011.
Ik ben vooral ingenomen met de resultaatontwikkeling bij onze Noord-Amerikaanse Bakery Supplies-bedrijven:
Bakery Products, Caravan Ingredients en BakeMark wisten alle drie hun EBITA te verbeteren in een markt die de impact voelt van lagere consumentenbestedingen.
In de Europese bakkerijmarkt hield de consumententrend aan die een verschuiving te zien geeft naar lager geprijsde verkoopkanalen, en dit had impact op onze ambachtelijke activiteiten. In lijn met de strategie richt
Bakery Supplies Europe zich met succes op groei in de kanalen out-of-home en in-store-bakkerijen, waarbij de verkopen in continentaal Europa profiteerden van de kennis en ervaring van onze bedrijven in het VK en de VS
in deze sectoren. Deze groei kon echter maar ten dele de impact teniet doen van de dalende volumes in de ambachtelijke markt, waar wij ons ten doel hebben gesteld om onze marktaandelen verder te versterken.
Bij Purac gaven de totale volumes een lichte daling te zien als gevolg van een kleine volumedaling bij de Foodactiviteiten die niet volledig werd gecompenseerd door de volumegroei bij het onderdeel Chemicals & Pharma.
De Food-activiteiten ondervinden nog steeds hinder van dalende verkopen van natuurlijke vleesconserveringsoplossingen voor met name laaggeprijsde vleesproducten; dit is het gevolg van een wetswijziging in 2011 die het gebruik van goedkopere chemische alternatieven toestaat. De groei die in de
overige voedingssegmenten werd gerealiseerd, kon deze daling niet volledig compenseren.
De resultaten van het toekomstige CSM, bestaande uit Purac en Caravan Ingredients, waren in het licht van een aanhoudend moeilijke marktsituatie tevredenstellend. De EBITA van zowel Purac als Caravan Ingredients steeg
in het derde kwartaal vergeleken met dezelfde periode in 2011.
Voor de rest van 2012 hebben we het merendeel van onze grondstoffen afgedekt. We blijven inspelen op de veranderende consumentenvoorkeuren voor goedkopere producten van goede kwaliteit. Ons herstructureringsprogramma Relevance ligt op schema en draagt bij tot de resultaatverbetering. Zoals eerder
aangekondigd, zullen de besparingen in heel 2012 het oorspronkelijk gestelde doel van € 30 miljoen aanbesparingen in 2012 overstijgen.
De onlangs aangekondigde joint venture met BASF, die een marktleidende positie nastreeft op het gebied van barnsteenzuur op biologische basis, is een belangrijke stap voorwaarts in de uitvoering van onze strategie die
van CSM een bio-based ingredients bedrijf zal maken.
Ik wil mijn oprechte dank en waardering uitspreken voor alle medewerkers; zij blijven gefocust op dienstverlening aan onze klanten en het behalen van resultaat in deze uitdagende tijd, terwijl zij zich tegelijkertijd met succes
aanpassen aan de grote veranderingen in onze organisatie.”
3/6
Registered, Amsterdam no. 33006580

Strategische transformatie van CSM
De strategische transformatie van CSM verloopt volgens plan, zoals k blijkt uit het informatiememorandum over onze Bakery Supplies-activiteiten dat per vandaag wordt uitgestuurd naar een select aantal potentieel
geïnteresseerde partijen.
Dit informatiememorandum bevat zowel terug- als vooruitblikkende informatie. De vooruitblik met betrekking tot het bedrijfsonderdeel dat wij voornemens zijn te verkopen, laat consistente omzetgroei zien voor de Bakery
Supplies-activiteiten in de komende paar jaar, ten minste in lijn met de verwachte groei van de bakkerijmarkten.
We verwachten dat de Europese en Noord-Amerikaanse bakkerijmarkt min of meer in lijn met het BBP blijven groeien, en in opkomende markten een snellere groei dan het BBP zullen vertonen.
De marges van het bedrijfsonderdeel dat wij voornemens zijn te verkopen, zullen naar verwachting verbeteren, vooral die van onze Noord-Amerikaanse activiteiten. Als gevolg van het programma Relevance en aanhoudende
strikte kostenbeheersing zullen de uitgaven als percentage van de omzet naar verwachting dalen in de komende paar jaar. Kostenbeheersing en efficiencyverbeteringen worden ondersteund door kapitaalsinvesteringen. Het
benodigde werkkapitaal en de vereiste investeringen zullen naar verwachting in lijn blijven met de afgelopen jaren.

Gang van zaken divisies
Uitsplitsing van de relatieve omzetgroei in het derde kwartaal van 2012 vergeleken met dezelfde periode in 2011:
Totale groei € Valuta Totale groei lokale valuta Acquisities Autonoom Prijs/mix Volume
BSNA 11,1% 12,7% -1,6% 0,0% -1,6% 1,2% -2,8%
BSEU 0,3% 2,2% -1,9% 2,5% -4,4% 1,2% -5,6%
Purac 3,4% 5,8% -2,4% 0,0% -2,4% -0,8% -1,6%
Uitsplitsing van de relatieve omzetgroei in de eerste negen maanden van 2012 vergeleken met dezelfde
periode in 2011:
Totale groei € Valuta Totale groei lokale valuta Acquisities Autonoom Prijs/mix Volume
BSNA 10,0% 9,6% 0,4% 0,0% 0,4% 3,5% -3,1%
BSEU 2,5% 1,5% 1,0% 2,2% -1,2% 2,9% -4,1%
Purac 3,2% 4,4% -1,2% 0,0% -1,2% -0,7% -0,5%

Uitsplitsing van de EBITA, exclusief eenmalige kosten, in het derde kwartaal van 2012 vergeleken met dezelfde
periode in 2011:
Derde kwartaal Eerste negen maanden 2012 2011 x € miljoen2012 2011
28,9 18,7 BSNA 84,2 70,8
6,7 7,0 BSEU 16,1 25,6
11,5 10,2 Purac 32,8 35,1
-6,7 -5,6 Vennootschap -19,1 -21,0
40,4 30,3 Totaal 114,1 110,5
• Bakery Supplies – totaal
Derde kwartaal Eerste negen maanden 2012 2011 x € miljoen 2012 2011
727,7 681,8 Netto-omzet 2.142,3 2.002,3
35,6 25,7 EBITA exclusief eenmalige kosten* 100,3 96,4
29,7 23,7 EBITA 88,8 89,8
4,9% 3,8% ROS (exclusief eenmalige kosten)** 4,7% 4,8%

*) De eenmalige kosten in 2012 betreffen herstructureringsprogramma Relevance en de strategische transformatie van CSM; die in 2011
betreffen de integratie van Best Brands.
**) EBITA als % van de netto-omzet.
• Bakery Supplies North America
Derde kwartaal Eerste negen maanden
2012 2011 x US$ miljoen 2012 2011
562,6 572,3 Netto-omzet 1.688,9 1.684,7
36,1 26,6 EBITA exclusief eenmalige kosten* 107,8 99,6
32,5 23,7 EBITA 104,2 90,3
6,4% 4,6% ROS (exclusief eenmalige kosten)** 6,4% 5,9%
Derde kwartaal Eerste negen maanden
2012 2011 x € miljoen 2012 2011
450,2 405,1 Netto-omzet 1.318,9 1.198,7
28,9 18,7 EBITA exclusief eenmalige kosten* 84,2 70,8
26,1 16,7 EBITA 81,4 64,2
6,4% 4,6% ROS (exclusief eenmalige kosten)** 6,4% 5,9%

*) De eenmalige kosten in 2012 betreffen herstructureringsprogramma Relevance en de strategische transformatie van CSM; die in 2011
betreffen de integratie van Best Brands.
**) EBITA als % van de netto-omzet.

De netto-omzet daalde vergeleken met vorig jaar als gevolg van een lager omzetvolume. Lagere consumentenbestedingen in alle kanalen hadden een negatieve impact op de omzet. Afgaande op beschikbare
marktgegevens menen we minimaal ons marktaandeel te behouden. De autonome groei was -1,6% als gevolg van een negatief volume-effect van 2,8% en een positief prijs/mix-effect van 1,2%.
De EBITA exclusief eenmalige kosten gaf een sterke verbetering van US$ 9,5 miljoen te zien ten opzichte van het derde kwartaal vorig jaar. Het effect van lagere volumes op de EBITA werd gecompenseerd door betere marges. De groei van onze EBITA was vervolgens het resultaat van lagere indirecte verkoopkosten en overige algemene kosten. Onze initiatieven gericht op verlaging van het algehele kostenniveau via het programma Relevance beginnen vruchten af te werpen.
• Bakery Supplies Europe
Derde kwartaal Eerste negen maanden 2012 2011 x € miljoen 2012 2011
277,5 276,7 Netto-omzet 823,4 803,6
6,7 7,0 EBITA exclusief eenmalige kosten* 16,1 25,6
3,6 7,0 EBITA 7,4 25,6
2,4% 2,5% ROS (exclusief eenmalige kosten)** 2,0% 3,2%

*) De eenmalige kosten in 2012 betreffen herstructureringsprogramma Relevance en de strategische transformatie van CSM.
**) EBITA als % van de netto-omzet.

De omzet van Bakery Supplies Europe nam in het derde kwartaal van 2012 toe met € 0,8 miljoen (0,3%) vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De autonome groei was 4,4% negatief als gevolg van een negatief volume-effect van 5,6% en een positief prijs/mix-effect van 1,2%. Onze omzet is in lijn met de markttrend, met afnemende volumes in het ambachtelijke en industriële kanaal en volumegroei in de sectoren out-of-home en instore-bakkerijen. Het lagere volume was het gecombineerde gevolg van een aanhoudend moeilijke
marktomgeving en een eenmalige uitbreiding van gerichte promotieactiviteiten in het ambachtelijke kanaal in september 2011. Dit laatste resulteerde in een tijdelijke boost van de volumes in het derde kwartaal van 2011.
Acquisities hadden een impact van € 6,9 miljoen op de omzet.
De EBITA exclusief eenmalige kosten viel € 0,3 miljoen lager uit dan in het derde kwartaal van 2011. We zien ons nog steeds geconfronteerd met de impact van lagere verkopen op de EBITA als gevolg van de lagere vraag
in met name ons winstgevende ambachtelijke kanaal. Dit effect en inflatoire kostenstijgingen zijn grotendeels gecompenseerd door betere marges en de kostenbesparingen uit hoofde van het programma Relevance.

• Purac
Derde kwartaal Eerste negen maanden 2012 2011 x € miljoen 2012 2011
106,5 103,0 Netto-omzet 317,6 307,8
11,5 10,2 EBITA exclusief eenmalige kosten* 32,8 35,1
11,5 10,2 EBITA 32,4 34,0
10,8% 9,9% ROS (exclusief eenmalige kosten)** 10,3% 11,4%

*) De eenmalige kosten in 2012 betreffen het herstructureringsprogramma Relevance; die in 2011 betreffen de gevolgen van een brand in onze
fabriek in Brazilië.
**) EBITA als % van de netto-omzet.

De omzet nam in het derde kwartaal toe met 3,4% (€ 3,5 miljoen) ten opzichte van dezelfde periode in 2011.
Valuta-effecten hadden een positieve impact op de omzet van 5,8%. De autonome groei was -2,4% als gevolg van een negatief volume-effect van 1,6% en een negatief prijs/mix-effect van 0,8%. De toegenomen volumes bij
Chemicals & Pharma compenseerden deels de daling bij onze Food-activiteiten. De afzet van vleesconserveringsproducten staat nog steeds onder druk door het toegestane gebruik van goedkopere alternatieven op chemische basis.
De EBITA exclusief eenmalige kosten nam in vergelijking met 2011 met € 1,3 miljoen toe. Een betere verkoopmix, besparingen uit hoofde van Relevance en positieve valuta-effecten compenseerden ruimschoots de gestegen kosten samenhangend met diverse groei-initiatieven, waaronder onze lactidefabriek in Thailand en extra FTE’s bij marketing en innovatie.

reactie XEA.nl
CSM is terug van weggeweest. Het aandeel kan naar hoger niveau's in prijs.

Kijk eens naar de EBITA van Bakkery USA
Dat ziet er heel goed uit. Die zijn echte terug van weggeweest.

tijd 14.36
De prijs van het aandeel is EUR 15,54 +2,54%



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL