CSM Interim Management Statement Q3 2011

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 27/10/2011 07:12
In het derde kwartaal ondervond CSM hinder van een significant zwakkere consumentenvraag in de meeste markten, die in de loop van het kwartaal, en volgend op de financiële crisis, verder afzwakte.
Bovendien bleven de grondstofprijzen doorstijgen. Deze moeilijke handelsomgeving leidde tot verdere druk op de verkochte volumes en gerealiseerde prijsniveaus. Dit werd versterkt door promotionele activiteiten om de volumes op peil te houden. Per saldo resulteerde dit voor het derde
kwartaal in lager dan geplande volumes en marges in onze belangrijkste markten. De EBITA bedroeg € 30,3 miljoen.
Voor de rest van het jaar verwachten wij geen verbetering van de marktomstandigheden.
Tegen de achtergrond van deze omstandigheden is CSM gestart met een business review en een herbeoordeling van marktontwikkelingen en huidige businessplannen. Als onderdeel hiervan is een
CSM-breed herstructureringsprogramma aangekondigd, waarmee een kostenbesparing wordt beoogd van € 50 miljoen per eind 2013 (op een 'run rate'-basis). CSM zal bij de presentatie van de jaarcijfers rapporteren over deze review, waaronder eventuele financiële implicaties.
Hoofdzaken
• De omzet in het derde kwartaal bedroeg € 784,8 miljoen tegenover € 783,7 miljoen in 2010, met een autonome groei van € 40,7 miljoen (5,2%). Vergeleken met het derde kwartaal van 2010 stegen de prijzen met 10,8% terwijl de volumes daalden met 5,6%. De acquisitie-impact was € 3,1 miljoen en het
valuta-effect was € 42,7 miljoen negatief.
• De EBITA in het derde kwartaal, exclusief eenmalige kosten, bedroeg € 30,3 miljoen tegenover € 56,7 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar.
• Het herstructureringsprogramma is gestart teneinde onze organisatie aan te passen aan de gewijzigde consumentenomgeving en om onze kostenbasis structureel te verlagen met € 50 miljoen per ultimo 2013 (op ‘run rate’-basis), waarvan wij ten minste € 30 miljoen beogen te realiseren in 2012. De hiermee samenhangende, eenmalige kosten bedragen circa € 35 miljoen, die grotendeels in 2012 zullen vallen.
• Onze nettoschuld/EBITDA-ratio kwam uit op 3,0 x in het derde kwartaal, binnen de grenzen van ons financieringsconvenant van maximaal 3,5 x.

Kerncijfers
Derde kwartaal Eerste negen maanden 2011 2010 x € miljoen 2011 2010
784,8 783,7 Netto-omzet 2.310,1 2.199,5
30,3 56,7 EBITA exclusief eenmalige kosten* 110,5 159,2
28,3 53,3 EBITA 102,8 145,2
3,9% 7,2% EBITA (exclusief eenmalige kosten)** 4,8% 7,2%
*) De eenmalige kosten betreffen acquisitie- en integratiekosten (in verband met acquisitie Best Brands), de effecten van een
brand in Brazilië en herstructureringskosten
**) EBITA gedefinieerd als % van de netto-omzet
Er is geen accountantscontrole toegepast op de cijfers in dit persbericht.

Gerard Hoetmer, CEO van CSM, gaf de volgende toelichting op de cijfers van het derde kwartaal:
"Het derde kwartaal is bijzonder uitdagend geweest voor de voedingsindustrie. De sector had al strijd moeten leveren om de prijzen te verhogen ter compensatie van gestegen grondstofprijzen, in een periode waarin het consumentenvertrouwen toch al onder druk stond. Dit resulteerde in lagere verkoopvolumes, terwijl alle spelers in de voedselwaardeketen worstelden met het op peil houden van hun winstgevendheid.
Bij Purac werden de Food-activiteiten eveneens beïnvloed door de lagere consumentenvraag waar de hele voedingsindustrie hinder van ondervond. Chemical & Pharma bleef goed presteren. De groei van de bestaande business alsmede onze ambitie om een marktaandeel van 50% te verwerven in de snelgroeiende PLA-markt, die naar schatting een niveau van 550.000 ton zal bereiken in 2015, versterken de mogelijkheden voor Purac om substantiële groei te realiseren. Onze lactidefabriek in Thailand zal per einde jaar operationeel zijn, op schema en binnen het budget.
Bij Bakery Supplies leidde de volumedruk als gevolg van de belangrijk lagere consumentenvraag tot meer prijsconcurrentie en promotionele activitieiten, vooral in het retailkanaal. Deze acties hebben onze eerder doorgevoerde prijsverhogingen ter compensatie van de hogere inputkosten deels tenietgedaan en maakten een continue afweging tussen marges en volumes noodzakelijk. Het was gepast om op korte termijn promotionele activiteiten te ondernemen, aangezien we hiermee onze leidende marktpositie beschermen en onszelf goed positioneren voor toekomstige groei, vooral wanneer de druk van de grondstofkosten afneemt. In Europa wisten we onze positie in het ‘Out of home / In-store’-kanaal verder te versterken, ofschoon dit op de korte termijn de druk in het ambachtelijke kanaal niet volledig compenseert.
Als antwoord op deze nieuwe consumenten- en marktrealiteit initiëren wij een business review en een herbeoordeling van de marktontwikkelingen en onze huidige businessplannen. Als onderdeel hiervan hebben wij reeds een CSM-breed herstructureringsprogramma aangekondigd, met als doelstelling een totale kostenreductie van € 50 miljoen te realiseren per eind 2013 (op 'run rate'-basis). Het herstructureringsprogramma zal ook met zich brengen dat we het met minder mensen moeten doen, hetgeen ik ten zeerste betreur maar wat onvermijdelijk is om tot een slanker en flexibeler bedrijfsmodel te komen.
Wij zullen bij de presentatie van onze jaarcijfers verslag uitbrengen over deze review, inclusief eventuele financiële implicaties, waaronder eventuele consequenties voor de boekwaarde van onze activa.
We hebben onze focus op het reduceren van werkkapitaal en het genereren van cash CSM-breed geïntensiveerd. Daarenboven zal op korte termijn de fasering van investeringen en besluiten over kapitaalallocatie zorgvuldig worden bekeken in het licht van de prioriteiten van al onze activiteiten, zoals bioplastics.
We streven ernaar ons huidige dividendbeleid voort te zetten, ervan uitgaande dat de conclusies van de business review dit toelaten.
De Raad van Bestuur is zich bewust van de grote negatieve impact op de koers van het aandeel als gevolg van de lagere performance in 2011, vergeleken met eerdere verwachtingen. De stappen die in meer detail zijn beschreven in dit bericht, zijn bedoeld om de Raad van Bestuur in staat te stellen op robuuste en voortvarende wijze de uitdagende omstandigheden van onze activiteiten het hoofd te bieden. Ik maak graag van deze gelegenheid gebruik om aan onze aandeelhouders te herbevestigen dat we blijven zoeken naar manieren om de performance van alle activiteiten te versterken en de aandeelhouderswaarde te vergroten. We nemen de passende maatregelen om de onderneming terug te brengen op het groeipad."

Vooruitzichten
Het consumentenvertrouwen is de belangrijkste aanjager van het herstel van de markten waarin wij actief zijn. Zoals aangegeven in onze trading update van 10 oktober 2011 zijn het consumentenvertrouwen en de consumentenvraag ernstig aangetast door de huidige turbulentie op de wereldmarkten. Dit gecombineerd met hogere voedselprijzen door de gestegen grondstofkosten heeft het consumentengedrag beïnvloed en als gevolg daarvan ook de verkoopvolumes.
Deze verslechtering van de consumentenvraag vond plaats op een moment dat alle spelers in de voedselwaardeketen hun winstgevendheid op peil proberen te houden onder druk van de grote volatiliteit in grondstofprijzen. Dit heeft in een aantal markten, bijvoorbeeld retail in de VS en Europa, geleid tot een toename van prijsacties en promotionele activiteiten.
Hoewel het vierde kwartaal, vergeleken met het derde kwartaal, over het algemeen een positief seizoenseffect op de EBITA heeft, zal de huidige negatieve marktomgeving ook de EBITA in het vierde kwartaal beïnvloeden.
Op basis van ons huidige inzicht in onze EBITA-ontwikkeling en cashgenerering in het vierde kwartaal, uitgaande van de huidige wisselkoers van de US dollar, verwachten we niet dat de nettoschuld/EBITDAratio significant zal wijzigen per einde jaar.

Herstructureringsprogramma
In het licht van deze moeilijke omgeving en het feit dat het consumentengedrag structureel is veranderd, hebben wij de verantwoordelijkheid genomen om de uitdagingen van deze nieuwe realiteit het hoofd te bieden. We hebben een ondernemingsbreed herstructureringsprogramma in gang gezet dat zal resulteren in een beter gepositioneerde organisatie in deze veranderende consumentenomgeving.
Dit herstructureringsprogramma zal ons de flexibiliteit en focus opleveren om in te spelen op de veranderingen die we voorzien in het ambachtelijke kanaal, dat zich geconfronteerd zal zien met een lagere vraag. Bovendien zal onze onverminderde focus op groei van de In Store- en Out of Homemarkten een meer flexibele en afgeslankte structuur vereisen waardoor we sneller kunnen reageren op de dynamiek in deze markten.
Het algehele herstructureringsprogramma beoogt een efficiëntere organisatie en zal resulteren in een significante, structurele verlaging van de kosten. Wij streven naar een kostenreductie van € 50 miljoen per eind 2013, waarvan ten minste € 30 miljoen wordt nagestreefd in 2012. Naar verwachting zullen deze kostenbesparingen leiden tot een buitengewone last van € 35 miljoen, die grotendeels in 2012 zal vallen.
CSM had eerder al een kostenbesparingsprogramma aangekondigd voor Bakery Products North America; om praktische redenen zal dit programma nu deel uitmaken van de bredere kostenbesparende
maatregelen.
De belangrijkste onderdelen van het herstructureringsprogramma zijn:
1) Afbouwen van activiteiten met onvoldoende kritische massa en marktpotentieel – maatregelen in het kader van dit proces betreffen onder meer sluiting van een aantal fabrieken en kantoren;
2) verbetering van de efficiency binnen de organisatie, inclusief vermindering van het aantal organisatorische lagen;
3) realisatie van significante besparingen op niet essentiële kosten.
Deze onderdelen zullen naar verwachting respectievelijk 40% (1), 40% (2) en 20% (3) van de beoogde besparingen van in totaal € 50 miljoen opleveren.
Het herstructureringsprogramma zal helaas leiden tot een inkrimping van ons personeelsbestand met circa 500 medewerkers.

Gang van zaken divisies
De autonome groei kan als volgt worden gespecificeerd:
Derde kwartaal Eerste negen maanden
Autonoom Volume Prijs/mix Autonoom Volume Prijs/mix
5,4% -7,7% 13,1% BSNA 4,0% -6,1% 10,1%
5,7% -3,2% 8,9% BSEU 5,8% -1,1% 6,9%
3,2% -1,7% 4,9% Purac 4,2% -0,6% 4,8%
Bakery Supplies – totaal
Derde kwartaal Eerste negen maanden 2011 2010 x € miljoen 2011 2010
681,8 679,3 Netto-omzet 2.002,3 1.895,9
25,7 49,1 EBITA exclusief eenmalige kosten* 96,4 136,7
23,7 45,7 EBITA 89,8 122,7
3,8% 7,2% EBITA (exclusief eenmalige kosten)** 4,8% 7,2%
*) De eenmalige kosten betreffen acquisitie- en integratiekosten (in verband met de acquisitie van Best Brands) en herstructureringskosten
**) EBITA gedefinieerd als % van de netto-omzet

• Bakery Supplies North America
Derde kwartaal Eerste negen maanden 2011 2010 x US$ miljoen 2011 2010
572,3 540,9 Netto-omzet 1.684,7 1.503,1
26,6 42,9 EBITA exclusief eenmalige kosten* 99,6 119,0
23,7 38,5 EBITA 90,3 100,6
4,6% 7,9% EBITA (exclusief eenmalige kosten)** 5,9% 7,9%
*) De eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands betreffen acquisitie- en integratiekosten
**) EBITA gedefinieerd als % van de netto-omzet

Derde kwartaal Eerste negen maanden 2011 2010 x € miljoen 2011 2010
405,1 418,4 Netto-omzet 1.198,7 1.143,6
18,7 33,1 EBITA exclusief eenmalige kosten* 70,8 90,5
16,7 29,7 EBITA 64,2 76,5
4,6% 7,9% EBITA (exclusief eenmalige kosten)** 5,9% 7,9%
*) De eenmalige kosten betreffen acquisitie- en integratiekosten (in verband met de acquisitie van Best Brands) en herstructureringskosten
**) EBITA gedefinieerd als % van de netto-omzet

De lagere volumes in het derde kwartaal weerspiegelen de lagere vraag in al onze kanalen, waarbij onze distributieactiviteiten de relatief grootste omzetdaling te zien gaven. De autonome omzetgroei in het
derde kwartaal was 5,4% als gevolg van een positief prijs/mix-effect van 13,1%, dat deels teniet werd gedaan door een negatief volume-effect van 7,7%. Als gevolg daarvan daalde de EBITA tot € 18,7 miljoen.

We hebben in onze markten het voortouw genomen met prijsverhogingen ter bescherming van onze marges en ter compensatie van de gestegen grondstofkosten. In veel gevallen hebben onze klanten de
markt getest op zoek naar de meest concurrerende prijzen, hetgeen resulteerde in een toename van het aantal prijsconcurrerene acties. Vooral in het derde kwartaal moesten we telkens een zorgvuldige
afweging maken tussen prijs en omzetvolume. Het ‘In-store’-supermarktkanaal veroorzaakte grote verschuivingen in volume tussen de marktpartijen door tenders uit te schrijven, maar hebben we op basis
van onze inzichten ons marktaandeel weten te behouden.
De uitgaven stegen vooral als gevolg van hogere energie- en brandstofkosten. Maatregelen zijn getroffenom het algehele kostenniveau te verlagen.

• Bakery Supplies Europe
Derde kwartaal Eerste negen maanden 2011 2010 x € miljoen 2011 2010
276,7 260,9 Netto-omzet 803,6 752,3
7,0 16,0 EBITA 25,6 46,2
2,5% 6,1% EBITA (in %) ** 3,2% 6,1%
**) EBITA gedefinieerd als % van de netto-omzet
Bij Bakery Supplies Europe steeg de omzet in het derde kwartaal met € 15,8 miljoen (6,1%) vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De autonome groei was 5,7%, als gevolg van een positief prijs/mix-effect van 8,9% en een negatief volume-effect van 3,2%. Na een eerste halfjaar waarin het omzetvolume
stabiel bleef, gaf het derde kwartaal een daling te zien. De negatieve groei was voornamelijk het gevolg van de daling in het ambachtelijke kanaal. De initiatieven gericht op In-store en Out of home leverden
opnieuw goede resultaten op. Ook in het derde kwartaal werden de verkoopprijzen verhoogd, maar dit werd deels tenietgedaan door promotionele acties.
Dit in combinatie met de lagere volumes en de mixeffecten is de belangrijkste oorzaak van de EBITAdaling tot € 7,0 miljoen.

Purac
Derde kwartaal Eerste negen maanden 2011 2010 x € miljoen 2011 2010
103,0 104,4 Netto-omzet 307,8 303,6
10,2 14,4 EBITA exclusief eenmalige kosten* 35,1 44,6
10,2 14,4 EBITA 34,0 44,6
9,9% 13,8% EBITA (in %) (exclusief eenmalige kosten)** 11,4% 14,7%
*) De eenmalige kosten betreffen de effecten van een brand in Brazilië
**) EBITA gedefinieerd als % van de netto-omzet
De omzet van Purac was stabiel in het derde kwartaal. De Food-activiteiten gaven enig verlies van volume te zien als gevolg van enerzijds het als eerste verhogen van de prijzen en anderzijds de eerdervermelde herziening van Amerikaanse wetgeving. Deze wetgeving staat het gebruik van chemisch
afgeleide conserveringsmiddelen toe, wat met name van invloed is op goedkopere vleesproducten.

Chemical en Pharma presteerden aanhoudend goed.
Purac gaf een autonome omzetgroei van 3,2% te zien, het resultaat van een positief prijs/mix-effect (4,9%) en een lager omzetvolume (1,7%).
De EBITA van Purac bedroeg € 10,2 miljoen, een daling van € 4,2 miljoen vergeleken met vorig jaar, als gevolg van niet volledig gecompenseerde grondstofkosten, mixeffecten en lagere volumes.
Valutatranslatie-effecten in het derde kwartaal beïnvloedden de EBITA negatief (€ 0,5 miljoen). In combinatie met stringente kostenbeheersing bij In combinatie met stringente kostenbeheersing bij lopende activiteiten bleef Purac investeren in strategische initiatieven. Daartoe behoren onverminderde investeringen in onze organisatie en de ontwikkelingskosten in samenhang met bio-plastics, barnsteenzuur en biomassa.

reactei XEA.nl
CSM weet haar bedrijf naar buiten toe niet uit te dragen.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL