CSM Interim Management Statement eerste kwartaal 2011

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 27/04/2011 07:17
Het verhogen van de verkoopprijzen ter compensatie van gestegen kosten was een belangrijk aandachtspunt in het eerste kwartaal van 2011, zoals blijkt uit de gemiddelde prijsstijging van 6,2%. De omzet nam substantieel toe met 18,0% als gevolg van hogere verkoopprijzen en acquisities. CSM boekte een daling van de EBITA, voornamelijk – zoals verwacht – doordat de doorberekening van de gestegen kosten in hogere verkoopprijzen een korte termijn
vertragingseffect kent.

Hoofdpunten
• De omzet in het eerste kwartaal bedroeg € 759,8 miljoen tegenover € 644,1 miljoen in 2010; de autonome groei kwam uit op 3,4% (€ 22,0 miljoen). De verkoopprijzen stegen met 6,2% terwijl de volumes met 2,8% daalden. Valuta-effecten hadden een positieve impact van € 8,9 miljoen (1,4%), voornamelijk door een sterkere US dollar. Het acquisitie-effect bedroeg € 84,8 miljoen
(13,2%), waarvan het per 19 maart 2010 geconsolideerde Best Brands € 82,5 miljoen bijdroeg.
• De EBITA exclusief eenmalige kosten in het eerste kwartaal bedroeg € 43,8 miljoen tegenover € 46,7 miljoen vorig jaar. Deze daling is hoofdzakelijk toe te schrijven aan het vertragingseffect bij het doorberekenen van gestegen kosten in de verkoopprijzen en aan lagere volumes. De eenmalige kosten hebben betrekking op de kosten van integratie van Best Brands en de effecten
van een brand in een elektriciteitscentrale van Purac Brazilië.
• Het verkoopvolume van Bakery Supplies werd negatief beïnvloed door onze initiatieven om de gestegen kosten volledig door te berekenen, en door een vroeg Pasen in 2010 vergeleken met 2011. De volumes daalden in vergelijking met het eerste kwartaal van 2010 met 3,1%. Ondanks significante prijsverhogingen werd de EBITA-ontwikkeling, zoals verwacht, beïnvloed door de
vertraagde doorwerking van de volledig doorberekening van de hogere kosten op de korte termijn.
• De netto-omzet van Purac steeg met 6,1% dankzij hogere verkoopprijzen ter compensatie van gestegen kosten. De volumes waren 1,3% lager dan vorig jaar. De EBITA vóór eenmalige kosten daalde met € 2,1 miljoen als gevolg van enerzijds hogere kosten die nog niet volledig werden gedekt door hogere prijzen, en anderzijds lagere volumes.

Kerncijfers
Eerste kwartaal x € miljoen
2011 2010
Netto-omzet 759,8 644,1
EBITA exclusief eenmalige kosten* 43,8 46,7
EBITA 37,9 40,5
EBITA % (exclusief eenmalige kosten)** 5,8% 7,3%
*) De eenmalige kosten in 2011 betreffen de integratie van Best Brands en de effecten van een brand in Brazilië. De eenmalige kosten in 2010 betreffen de acquisitiekosten en IFRS-aanpassingen ivm acquisitie Best Brands
**) EBITA als % van de netto-omzet.
Er is geen accountantscontrole toegepast op de cijfers in dit persbericht.

Gerard Hoetmer, CEO van CSM, gaf de volgende toelichting op de cijfers van het
eerste kwartaal:
"Het eerste kwartaal werd gedomineerd door ons streven om de prijzen in de markt te verhogen ter compensatie van kostenstijgingen. We hebben als marktleider opnieuw leiderschap getoond, zoals blijkt uit de gemiddelde prijsverhogingen van 6,4% en 5,2% bij respectievelijk Bakery Supplies en
Purac, vergeleken met het eerste kwartaal van 2010. De door ons doorgevoerde verhoging van de productprijzen ter bescherming van onze winstgevendheid beïnvloedde de volumegroei, terwijl onze omzet bleef groeien. Onze focus op groei-initiatieven en de kracht van ons productaanbod zullen in de komende perioden tot een verbetering van de groei leiden.
We investeerden onverminderd in onze strategische initiatieven. We hebben verdere vooruitgang geboekt op het gebied van bio-plastics, we hebben onze presentie in de strategisch belangrijke kanalen Out of Home en In Store versterkt - door de introductie van een uitgebreid assortiment
Amerikaanse banketproducten bij grote retailers op het vasteland van Europa- en bouwen we aan onze positie in nieuwe markten.
De ontwikkelingen in het eerste kwartaal zijn overeenkomstig onze verwachtingen zoals uitgesproken (‘vooruitzichten’) in ons persbericht met de jaarcijfers van 2010. Zowel de omzet als de EBITA kenden een trage start van het jaar en weerspiegelen het voorziene kortetermijneffect van een vertraagde doorwerking van het doorberekenen van de kostenstijgingen in de verkoopprijzen. We verwachten de gestegen kosten aan de inputzijde verder te compenseren via prijsverhogingen in de komende kwartalen. Bovendien vormde het eerste kwartaal van 2010 een sterke vergelijkingsbasis door een vroege Pasen in 2010 en sterke volumegroei bij Purac als gevolg van heropbouw van voorraden bij klanten (16,3% in Q1 2010) na de financiële crisis.
Onze initiatieven gericht op bescherming van winstgevendheid boven volume bij Bakery Supplies hebben geleid tot een omzetstijging van 18,0%. De omzet was enerzijds het gevolg van prijsverhogingen (6,2%), zij het ten koste van het volume (-2,8%) en anderzijds van de acquisitieeffecten van Best Brands en Classic Cakes (13,2%).
Purac kende een trage start maar zag de vraag toenemen in de loop van het kwartaal.
Prijsverhogingen deden de omzet met 6,1% toenemen bij een licht afnemend volume. In lijn met onze strategie boekten we opnieuw vooruitgang op het gebied van bio-plastics en deden we verdere investeringen in de organisatie om toekomstige groei te bevorderen.
Zoals aangegeven bij de presentatie van de jaarcijfers over 2010, kijken wij met vertrouwen vooruit naar 2011, hoewel we een aanhoudend volatiel jaar voor ons zien. We zijn optimistisch over het verbeteren van onze resultaten in 2011, maar het is nog te vroeg om een specifieke verwachting uit te spreken voor het jaar."

Gang van zaken divisies
De omzetgroei in het eerste kwartaal van 2011 vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar was als
volgt:
Totale groei Autonoom Volume Prijs/mix
BSNA 31,0% 2,1% -4,8% 6,9%
BSEU 6,8% 4,9% 0,0% 4,9%
Purac 6,1% 3,9% -1,3% 5,2%

De EBITA, exclusief eenmalige kosten, in het eerste kwartaal van 2011 vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar kan als volgt worden gespecificeerd:
x € miljoen Q1 2011 Q1 2010
BSNA 26,3 22,5
BSEU 12,4 16,4
Purac 12,7 14,8
Vennootschap (7,6) (7,0)
Totaal 43,8 46,7

Bakery Supplies – totaal
Eerste kwartaal x € miljoen
2011 2010
Netto-omzet 656,8 547,1
EBITA exclusief eenmalige kosten Best Brands * 38,7 38,9
EBITA 34,9 32,7
EBITA % (exclusief eenmalige kosten Best Brands) ** 5,9% 7,1%
*) De eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands betreffen acquisitie- en integratiekosten
De eenmalige kosten in Q1 2010 zijn inclusief acquisitiekosten (€ 4,7 miljoen) en IFRS-aanpassingen (€ 1,5 miljoen)
**) EBITA als % van de netto-omzet

• Bakery Supplies North America
Eerste kwartaal x US$ miljoen
2011 2010
Netto-omzet 537,1 414,4
EBITA exclusief eenmalige kosten Best Brands * 36,1 31,1
EBITA 30,8 22,6
EBITA % (exclusief eenmalige kosten Best Brands) ** 6,7% 7,5%
*) De eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands betreffen acquisitie- en integratiekosten
**) EBITA als % van de netto-omzet

De eenmalige kosten in Q1 2010 zijn inclusief acquisitiekosten (US$ 6,5 miljoen) en IFRS-aanpassingen (US$ 2,1 miljoen).
x € miljoen 2011 2010
Netto-omzet 392,7 299,8
EBITA exclusief eenmalige kosten Best Brands * 26,3 22,5
EBITA 22,5 16,3
EBITA % (exclusief eenmalige kosten Best Brands) ** 6,7% 7,5%
*) De eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands betreffen acquisitie- en integratiekosten
De eenmalige kosten in Q1 2010 zijn inclusief acquisitiekosten (€ 4,7 miljoen) en IFRS-aanpassingen (€ 1,5 miljoen)
**) EBITA als % van de netto-omzet
De autonome omzetgroei bij Bakery Supplies North America was licht positief (2,1%) als gevolg van onze inspanningen om de verkoopprijzen te verhogen (met 6,9%) ter compensatie van gestegen kosten.
We namen het voortouw met prijsverhogingen ter bescherming van onze winstgevendheid, maar dit ging ten koste van het volume (-4,8%), dat naar verwachting in de komende perioden zal herstellen. Het
acquisitie-effect van Best Brands, hoewel lastig te berekenen in een volledig geïntegreerde organisatie,
kwam neer op een extra omzetbijdrage van US$ 112,9 miljoen in het eerste kwartaal. Vertaald naar euro’s had de licht sterkere US dollar een positieve impact van 1,4% (€ 4,2 miljoen) op de omzet.
De EBITA-stijging met US$ 5,0 miljoen vergeleken met het eerste kwartaal van 2010 is toe te schrijven
aan het acquisitie-effect van Best Brands, deels geneutraliseerd door de lagere volumes en kosten die
niet werden gecompenseerd door hogere verkoopprijzen. De integratiekosten in verband met Best
Brands ten bedrage van US$ 5,3 miljoen in het eerste kwartaal betreffen hoofdzakelijk
herstructureringskosten in verband met de sluiting van twee fabrieken, zoals aangekondigd in februari
2011 (Oak Creek en La Mirada).

• Bakery Supplies Europe
Eerste kwartaal
x € miljoen 2011 2010
Netto-omzet 264,1 247,3
EBITA 12,4 16,4
EBITA % 4,7% 6,6%
De prijzen stegen met 4,9% bij Bakery Supplies Europe, waarmee wij in de markt duidelijk leiderschap
toonden op het gebied van het doorberekenen van gestegen kosten. Hoewel wij een trage start van het
jaar kenden, waren de volumes stabiel in vergelijking met het eerste kwartaal van 2010 ondanks een
vroeg Pasen in 2010 vergeleken met dit jaar. Out of Home/In Store deden het opnieuw goed. Valutaeffecten (voornamelijk het Britse pond) hadden een positieve impact van € 2,5 miljoen (1,0%) op de
omzet.
De EBITA daalde van € 16,4 miljoen in het eerste kwartaal van 2010 tot € 12,4 miljoen. Dit was het
gevolg van enerzijds de vertraagde doorwerking van het doorberekenen van hogere kostenniveaus in hogere verkoopprijzen en anderzijds een vroeg Pasen in 2010

Purac
Eerste kwartaal
x € miljoen 2011 2010
Netto-omzet 103,0 97,0
EBITA vóór eenmalige kosten* 12,7 14,8
EBITA 10,6 14,8
EBITA % (voor eenmalige kosten) 12,3% 15,3%
* De eenmalige kosten betreffen incidentele kosten als gevolg van een brand in Brazilië
Purac zag zijn volumes na een trage start geleidelijk verbeteren in de loop van het kwartaal om te
eindigen op -1,3%. Valuta-effecten hadden een positieve impact van € 2,2 miljoen (2,3%) op de omzet.
De EBITA vóór eenmalige kosten daalde tot € 12,7 miljoen als gevolg van hogere kosten en lagere
volumes. Significante prijsverhogingen bleken onvoldoende om de gestegen kosten volledig te
compenseren; dit blijft een belangrijk aandachtspunt. Bovendien was er sprake van een sterke
vergelijkingsbasis voor Purac aangezien klanten in het eerste kwartaal van 2010 de pijplijn weer gingen
vullen.
Tijdens het opstarten van een nieuwe elektrische installatie bij Purac Brazilië is deze installatie
grotendeels door brand verwoest. De serviceniveaus voor onze klanten konden worden gehandhaafd.
Er is geen omzetverlies geleden, maar we zagen ons wel geconfronteerd met kosten als gevolg van de
schade (€ 2,1 miljoen) aan de installatie; voor deze schade hebben we een claim ingediend bij de
verzekeringsmaatschappij, maar de claim is nog niet toegekend.

Reactie XEA.nl
De cijfers voldoen aan onze verwachtingen. Weinig extra nieuws over de goede toekomst van Purac als wereldmarktleider in de grondstoffen afbreekbaar plastics.
Daar zal extra vraag naar zijn i.v.m. milieu en Co 2 uitstoot.
Daarom geeft CSM een uitleg aan analisten. Een goede zaak.
CSM kan Co2 zelf verkopen, want zij hebben een plus. Ook daar tekort nieuws over.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL