CSM rapporteert EBITA-stijging van 43% in 2010

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 23/02/2011 07:04
CSM realiseerde een stijging van de EBITA, vóór integratie- en acquisitiekosten, van 42,9% tot € 215,2 miljoen in 2010, bij een omzetstijging van 17% tot € 2.990,1 miljoen. De acquisitie van Best Brands, effectieve kosten- en grondstoffenbeheersing en een aantrekkende groei bij Bakery
Supplies en solide groei bij Purac waren de belangrijkste aanjagers van deze
resultaatverbetering. Ondanks een aanhoudend uitdagend economisch klimaat keerden we in de tweede helft van het jaar terug naar autonome omzetgroei, waaruit duidelijk blijkt dat onze concurrentiekracht en onze strategische competenties resultaat opleveren.
Hoofdpunten
• De omzet in 2010 nam met 17,0% aanzienlijk toe in vergelijking met 2009. Valuta-effecten, voornamelijk als gevolg van de US dollar, waren positief (€ 98,8 miljoen). Best Brands droeg voor € 310,6 miljoen bij (12,2%). De autonome omzetgroei liet in de tweede helft van het jaar een trendverbetering zien en kwam daardoor uit op 1,0% voor geheel 2010. De omzet in het vierde kwartaal nam met 24,0% toe, met een autonome groei van 2,7% waaraan alle divisies bijdroegen.
• De EBITA exclusief eenmalige kosten nam met 42,9% toe tot € 215,2 miljoen (2009: € 150,6 miljoen).
De EBITA inclusief eenmalige kosten in verband met Best Brands kwam uit op € 193,8 miljoen. Per saldo was het acquisitie-effect € 9,3 miljoen (6,2%) en daar kwamen valuta-effecten van € 7,5 miljoen bij.
De EBITA in het vierde kwartaal, exclusief eenmalige kosten, nam toe met € 13,7 miljoen.
• Het werkkapitaal steeg met € 59,9 miljoen naar € 251,2 miljoen, voornamelijk als gevolg van acquisitieen valuta-effecten, en daalde van gemiddeld 39,5 naar 33,6 dagen uitstaande omzet (dso).
• De kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg € 188,6 miljoen.
• De nettoschuld steeg naar € 631,0 miljoen per ultimo 2010, een toename van € 302,7 miljoen vergeleken met ultimo 2009. De nettoschuld/EBITDA-ratio is 2,1.
• Dividendvoorstel van € 0,90 per gewoon aandeel.
• Substantiële vooruitgang in de ontwikkeling van onze bioplastics activiteiten.

Kerncijfers
Vierde kwartaal - Jaar
2010 2009 x € miljoen 2010 2009
790,6 637,7 Netto-omzet 2.990,1 2.555,9
56,0 42,3 EBITA excl. eenmalige kosten Best Brands* 215,2 150,6
48,6 42,3 EBITA 193,8 150,6
Resultaat na belasting 99,3 86,8
WPA (in €) 1,44 1,25
7,1% 6,6% EBITA marge (excl. eenmalige kosten Best Brands) 7,2% 5,9%
ROCE in % (excl. eenmalige kosten Best Brands) 10,1% 8,2%
* De eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands betreffen acquisitie- en integratiekosten.

Gerard Hoetmer, CEO van CSM, licht de resultaten van 2010 toe:
"Met genoegen rapporteren wij opnieuw een succesvol jaar voor CSM. We boekten goede verrbetering in onze EBITA en wisten dit te combineren met een bemoedigende omzetontwikkeling, die in de loop van het jaar versnelde. Deze resultaten zijn gerealiseerd in de context van een uitermate uitdagend
economisch klimaat en daarmee hebben wij blijk gegeven van onze concurrentiekracht, die het resultaat is van de investeringen in onze competenties in de afgelopen paar jaar. Onze mondiale inkoopfunctie is
cruciaal gebleken voor ons vermogen te navigeren op volatiele grondstofmarkten.
We hebben onze EBITA, exclusief eenmalige kosten, in belangrijke mate verbeterd en zagen deze met 43% toenemen tot € 215 miljoen, bij een omzet van bijna € 3 miljard. Onze Bakery Supplies activiteiten zagen zich nog steeds geconfronteerd met uitdagende marktomstandigheden en een fragiel
consumentenvertrouwen. Onze aanhoudende focus op innovatie en marketing wierpen vrucht af, wat resulteerde in een verbeterde en positieve autonome omzetontwikkeling in de tweede helft van het jaar.
Purac wist zijn indrukwekkende autonome groei het hele jaar vast te houden en boekte tevens grote vooruitgang met zijn bioplasticsstrategie, zoals ook blijkt uit de vandaag gedane aankondiging met Indorama. Bovendien is de eerste productielijn in gebruik genomen bij een klant die PLA produceert met
behulp van onze producten. En de bouw van onze nieuwe lactidefabriek in Thailand zal naar verwachting, en zoals gepland, eind 2011 worden afgerond. Purac blijft in een goede positie om ook in de komende jaren belangrijke groei te realiseren. Om deze kansen ten volle te kunnen benutten zijn wel
substantiële investeringen nodig.
Best Brands is in de loop van 2010 met succes geïntegreerd in onze operatie. We verwachten nu dat de totale synergie met US$ 41 miljoen in 2012 belangrijk hoger zal zijn dan de eerder aangegeven US$ 21 miljoen ten tijde van de acquisitie. De totale kosten die gemoeid zijn met het realiseren van deze
synergievoordelen zullen naar verwachting US$ 35 miljoen bedragen, waarvan US$ 10 miljoen noncash.
Wij voorzien geen wezenlijke verandering in het economische klimaat in 2011, maar evenals in de laatste jaren zullen we doorgaan op de weg van onze bedrijfsstrategie. Wij liggen goed op koers voor realisatie van onze doelstelling van een ROCE van 12% op duurzame basis. Ons voorstel voor een
verhoging van het dividend tot € 0,90 weerspiegelt onze solide balansverhoudingen en ons vertrouwen in de toekomst."

Financiële toelichting
Vierde kwartaal 2010
• De omzet steeg met 24% naar € 790,6 miljoen. De autonome omzetgroei, waaraan alle divisies bijdroegen, kwam uit op € 17,4 miljoen (2,7%) en het valuta-effect was € 38,9 miljoen, voornamelijk als gevolg van de US dollar. Het verkochte volume nam met 0,7% toe als gevolg van volumegroei bij Purac
en Bakery Supplies Europe.
• De marges werden negatief beïnvloed door een stijging van de grondstofkosten die nog niet volledig is geabsorbeerd in de verkoopprijzen of in herformuleringen van onze producten. Onze focus blijft gericht op
doorberekening van deze kosten in onze prijzen en tegelijkertijd managen we de volatiliteit in grondstofkosten via onze inkoopstrategieën.
• De EBITA (vóór eenmalige kosten) in het vierde kwartaal bedroeg € 56,0 miljoen, een stijging van € 13,7 miljoen (32,4%) in vergelijking met dezelfde periode in 2009. De bijdrage van valuta-effecten, voornamelijk
de US dollar, was € 2,2 miljoen.

Vierde kwartaal - Jaar
Autonoom Volume Price/Mix
Autonoom Volume Price/Mix
1,6% -0,9% 2,5% BSNA 0,1% -1,3% 1,4%
4,0% 1,4% 2,6% BSEU -0,1% -0,6% 0,5%
2,9% 5,4% -2,5% Purac 7,0% 9,6% -2,6%
De netto-omzet nam in het vierde kwartaal van 2010 toe met € 152,9 miljoen tot € 790,6 miljoen. Best Brands droeg € 96,7 miljoen bij en het valuta-effect was € 38,9 miljoen, voornamelijk als gevolg van de sterkere US dollar. De autonome omzetgroei kwam uit op 2,7% (€ 17,4 miljoen), enerzijds als gevolg van 0,7% hogere omzetvolumes en anderzijds door 2,0 % hogere verkoopprijzen vergeleken met het vierde kwartaal van 2009.
Bakery Supplies Europe wist de opgaande lijn in de autonome omzetgroei vast te houden in het vierde kwartaal (4,0%), voornamelijk als gevolg van sterke resultaten in de marktsegmenten Out-of-Home en In Store en aanhoudend sterke resultaten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Bakery Supplies North America realiseerde een autonome groei van 1,6% en Purac 2,9%.
De EBITA (vóór eenmalige kosten) in het vierde kwartaal nam toe tot € 56,0 miljoen tegenover € 42,3 miljoen in 2009. Exclusief integratiekosten, steeg de EBITA van Bakery Supplies North America met € 11,7 miljoen (55,2%) naar € 32,9 miljoen, waarvan € 8,8 miljoen werd bijgedragen door Best Brands. De EBITA van Bakery Supplies Europe gaf een lichte toename met € 0,5 miljoen te zien tot
€ 15,6 miljoen. Ondanks verhogingen van de verkoopprijzen, waarmee in het vierde kwartaal een begin werd gemaakt, werden de marges negatief beïnvloed door grondstofkosten en promotionele activiteiten in de segmenten Out-of-Home en In Store. Purac boekte een daling van de EBITA met € 1,8 miljoen naar € 12,0
miljoen als gevolg van hogere grondstofkosten, prijs- en mixveranderingen en kosten in verband met de verdere ontwikkeling van onze organisatie.

Resultaten 2010
Netto-omzet
De netto-omzet in 2010 was met een stijging van 17,0% tot € 2.990,1 miljoen beduidend hoger dan in 2009 (2009: € 2.555,9 miljoen). De acquisitie van Best Brands op 19 maart 2010 resulteerde in een bijdrage van € 310,6 miljoen (12,2%). Wisselkoersverschillen, vooral met betrekking tot de US dollar, hadden een positief effect van € 98,8 miljoen op het omzetcijfer. Gecorrigeerd voor acquisitie- en valuta-effecten kwam de autonome groei uit op € 24,8 miljoen (1,0%).

Uitsplitsing autonome groei:
Bakery Supplies North America 0,1%
Bakery Supplies Europe -0,1%
Purac 7,0%
De autonome groei van Bakery Supplies North America bleef nagenoeg ongewijzigd door een daling van de volumes met 1,3%, als gevolg van het aanhoudend zwakke economische klimaat, maar dit werd gecompenseerd door hogere verkoopprijzen. In Europa bleef zowel de volume- als de prijsontwikkeling ongewijzigd op jaarbasis, bij een autonome groei die een positieve wending nam in de tweede helft van het jaar.
De groei van Purac werd in sterke mate aangejaagd door een positief volume-effect van 9,6%. Deze toename van het volume is te danken aan de beide marktunits Food en Chemicals & Pharma. Prijs- en mixveranderingen hadden een drukkend effect van 2,6% op de groei, aangezien de prijzen werden aangepast
aan de lagere grondstofkosten eind 2009 en begin 2010. Bovendien was er sprake van substantiële groei in het diervoederkanaal, waar lagere gemiddelde verkoopprijzen gelden.

EBITA
De EBITA exclusief eenmalige acquisitie- en integratiekosten nam met € 64,6 miljoen, of 42,9%, toe tot € 215,2 miljoen (2009: € 150,6 miljoen). Inclusief de eenmalige kosten in verband met Best Brands kwam de EBITA uit op € 193,8 miljoen. Per saldo was het EBITA-effect van de acquisitie € 9,3 miljoen (6,2%). Onze EBITA is positief beïnvloed door € 7,5 miljoen als gevolg van de omrekening van onze inkomsten in buitenlandse valuta’s naar de euro.
Uitsplitsing van de EBITA per divisie, exclusief eenmalige acquisitie- en integratiekosten:
in miljoenen euro’s 2010 2009
BSNA 123,4 94,0 31,3%
BSEU 61,8 45,3 36,4%
Purac 56,6 37,9 49,3%
Vennootschap -26,6 -26,6 0,0%
Financiële baten en lasten, belastingen
De financiële lasten daalden per saldo met € 1,3 miljoen naar € 27,6 miljoen. Hogere rentelasten voornamelijk als gevolg van de financiering van de acquisitie van Best Brands en de kosten van een onderhandse lening
van US$ 300 miljoen werden ruimschoots gecompenseerd door de positieve effecten van de waardering op marktwaarde van onze derivaten.
De belastinguitgaven bedroegen per saldo € 31,2 miljoen of 23,9% (in 2009: 23,8%) van de winst voor belasting. Vergeleken met vorig jaar is deze toename met € 4,1 miljoen hoofdzakelijk toe te schrijven aan het verbeterde resultaat voor belasting van € 130,5 miljoen in 2010 tegenover € 113,9 miljoen in 2009.

Balans
Het geïnvesteerd vermogen inclusief goodwill steeg met € 437,7 miljoen naar € 2.167,6 miljoen. De belangrijkste mutaties waren:
in miljoenen euro’s
Acquisitie-effecten 391,1
Netto-investeringen in (immateriële) vaste activa 83,2
Afschrijving / amortisatie van (im'materiële vaste activa -107,3
Toename werkkapitaal 13,3
Wisselkoersverschillen 80,7

De acquisitie-effecten hebben betrekking op Best Brands en de resterende 50% van de joint venture (melkzuurproductie) met Cargill in Noord-Amerika. De belangrijkste investeringen bij Bakery Supplies, naast reguliere vervanging en onderhoud van vaste activa, betroffen productiecapaciteit voor diepvriesproducten en ingrediënten. Bakery Supplies investeerde bovendien in productie-efficiency en IT. Het belangrijkste deel van de investeringen bij Purac bestond uit investeringen in de nieuwe PLA-fabriek in Thailand.
Het werkkapitaal nam met € 59,9 miljoen toe tot € 251,2 miljoen. Het acquisitie- en het valuta-effect droegen respectievelijk € 36,4 miljoen en € 10,2 miljoen bij. Onze gestegen voorraad- en debiteurenpositie is
grotendeels geneutraliseerd door een hogere crediteurenpositie, hetgeen resulteerde in een per saldo € 13,3 miljoen hoger werkkapitaal.
Het eigen vermogen vóór winstuitkering steeg met € 119,4 miljoen naar € 1.117,2 miljoen.
De belangrijkste mutaties waren:
• de toevoeging van € 99,3 miljoen winst over 2010;
• een afname met € 36,2 miljoen in verband met het dividend over boekjaar 2009;
• positieve wisselkoersverschillen ten bedrage van € 52,9 miljoen als gevolg van de omrekening van eigen vermogen luidend in andere valuta’s dan de euro;
• positieve mutaties van € 2,4 miljoen in de hedgereserve.
Eind 2010 was de verhouding tussen balanstotaal en eigen vermogen 1:0,4 (2009: 1:0,5).
Kasstroom
De kasstroom uit operationele activiteiten nam ten opzichte van 2009 met € 88,6 miljoen af tot € 188,6 miljoen.
Hoewel we een hoger resultaat boekten in 2010, was de gegenereerde kasstroom lager door de belangrijke werkkapitaalverlaging in 2009 die € 103,5 miljoen bijdroeg aan de kasstroom in 2009. Naast het verschil in werkkapitaal was de belastingdruk in 2010 in de winst- en verliesrekening min of meer gelijk aan de
afgedragen belastingen, terwijl de afgedragen belasting in 2009 verwaarloosbaar was.
De kasstroom ten behoeve van investeringsactiviteiten nam in 2010 toe met € 407,2 miljoen tot € 454,3 miljoen. De acquisitie van Best Brands en van het resterende belang van 50% in de joint venture (melkzuurproductie) met Cargill vereisten een kasstroom van € 384,7 miljoen. De hogere investeringen ten
bedrage van € 22,5 miljoen betreffen voor het overgrote deel de bouw van Puracs nieuwe lactidefabriek in Thailand.
De kasstroom uit financieringsactiviteiten bedroeg € 256,6 miljoen. Dit is inclusief financiering via een nieuwe plaatsing van een onderhandse lening van US$ 300 miljoen.

Financiering
Onze balansverhoudingen zijn beïnvloed door de financiering van acquisities in 2010, vooral die van Best Brands. Daarnaast had het hogere bedrijfsresultaat een positieve impact op ons schuldniveau, terwijl de hogere koers van de US dollar negatief bijdroeg aan de slotpositie in 2010.
Eind 2010 was de netto schuldpositie 2,1 maal EBITDA (2009: 1,6 maal) bij een rentedekking van 9,7 in 2010 (2009: 8,0). We blijven ruim binnen de grenzen van onze financieringsconvenanten ondanks de grote acquisitie van Best Brands.
Per ultimo 2010 bedroeg de netto schuldpositie € 631,0 miljoen, een stijging van € 302,7 miljoen ten opzichte van eind 2009. Dit is het saldo van de volgende belangrijke mutaties:
• een positieve kasstroom uit operationele activiteiten, vóór werkkapitaal en voorzieningen, van € 262,6 miljoen;
• de acquisitie van enerzijds Best Brands en anderzijds het resterende belang van 50% in de Cargill joint venture ten bedrage van € 384,7 miljoen;
• een netto investering in vaste activa van € 69,6 miljoen;
• dividenduitkeringen ten bedrage van € 36,2 miljoen;
• netto rentebetalingen van € 32,4 miljoen;
• afgedragen belasting ten bedrage van € 34,1 miljoen;
• een toename van het werkkapitaal met € 13,3 miljoen;
• een toename van € 0,8 miljoen door een mix van wisselkoersverschillen en marktwaardecorrecties.
Per 31 december 2010 beliepen de rentedragende langlopende schulden € 745,7 miljoen (31 december 2009:
€ 444,6 miljoen). De gemiddelde effectieve rente op de per 31 december 2010 uitstaande langlopende schulden was 3,7% en de gemiddelde resterende looptijd bedroeg 4,5 jaar (31 december 2009: respectievelijk 3,9% en 3,4 jaar).

Dividendvoorstel
Na vaststelling van de jaarrekening ontvangen houders van cumulatief financieringspreferente aandelen het statutaire dividend. Het voorstel tot uitkering van dividend op gewone aandelen wordt ter goedkeuring
voorgelegd aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 3 mei 2011.
Het voorgestelde dividend op gewone aandelen is verhoogd tot € 0,90 per aandeel (2009: € 0,88 per aandeel). Aandeelhouders kunnen kiezen tussen dividend in contanten en dividend in gewone aandelen ten laste van de reserves. Dividend in gewone aandelen is vrijgesteld van Nederlandse dividendbelasting.

Samenstelling Raad van Commissarissen
Na afloop van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 3 mei 2011 zal de heer Pieter Bouw na drie termijnen van elk vier jaar aftreden als lid en als voorzitter van de Raad van Commissarissen van CSM. Aan de Vergadering wordt voorgesteld om de heer Jack de Kreij te benoemen als zijn opvolger en als lid van de Raad van Commissarissen. Jack de Kreij (52) is CFO en vice-voorzitter van de Raad van Bestuur van Koninklijke Vopak N.V.
De heer Theo de Raad, momenteel vice-voorzitter van de Raad van Commissarissen, zal de heer Bouw opvolgen als voorziter. Rudy Markham, die tot commissaris werd benoemd tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in april 2010, zal de positie van vice-voorzitter bekleden. Het is de intentie dat de heer Markham de heer de Raad als voorzitter zal opvolgen in 2012. De komende periode zal door de heer Markham worden gebruikt om CSM beter te leren kennen.
Ervan uitgaande dat de heer De Kreij wordt benoemd, zal de Raad van Commissarissen van CSM na de komende Algemene Vergadering van Aandeelhouders uit de volgende personen bestaan: de heer Theo de
Raad (voorzitter), de heer Rudy Markham (vice-voorzitter), de heer Jack de Kreij, de heer Rob Pieterse en de heer Werner Spinner.

Vooruitzichten 2011
Aangezien we onze organisatie voortdurend versterken, kijken we met vertrouwen vooruit naar 2011 ondanks het feit dat we een aanhoudend volatiel jaar voor ons zien. We verwachten dat het consumentenvertrouwen in onze belangrijkste markten in Noord-Amerika en Europa zwak blijft en de grondstoffenmarkten lijken opnieuwe pieken af te stevenen. Onze verkoopinspanningen zullen desondanks profiteren van de investeringen die we in de afgelopen jaren hebben gedaan in zowel innovatie als nauwe samenwerking met onze klanten en
van de acquisities die we hebben gedaan.
In 2011 zullen we de consolidatie in onze markten verder stimuleren door op zoek te gaan naar kansen op waardeverhogende acquisities, vooral ten behoeve van onze divisie Bakery Supplies, zoals de onlangs aangekondigde acquisitie van Classic Cakes. Bovendien is versterking van onze aanwezigheid in opkomende
markten een belangrijke focus voor 2011. In 2011 zullen we niet alleen streven naar vergroting van onze verkoopvolumes, maar zal ook een grote inspanning van onze organisatie worden gevraagd als het gaat om verhoging van de verkoopprijzen en herformulering van onze producten ter compensatie van de drastische stijgingen van de grondstofkosten, die naar verwachting met ten minste € 200,0 miljoen zullen oplopen in 2011. Deze stijgingen leiden onvermijdelijk tot een vertraging in het proces van aanpassing van de
verkoopprijzen in de eerste periode van het jaar.
Wij blijven investeren in verdere versterking van onze organisatie om deze voor te bereiden op de verwachte groei, vooral bij Purac, gezien de verwachte omzetgroei bij bioplastics in de jaren na 2011.
De rentelasten zullen een licht hogere ontwikkeling laten zien als gevolg van onze beslissing in 2010 om onze rente op langere termijn vast te zetten met een onderhandse lening van US$ 300 miljoen met een gemiddelde
looptijd van 7 jaar. We verwachten een belastingdruk van circa 25%, in lijn met voorgaande jaren.
Als gevolg van de hogere grondstofkosten verwachten we enige stijging in het niveau van ons werkkapitaal.
De investeringen in 2011 zullen uitkomen op circa € 130,0 miljoen, voornamelijk vanwege de benodigde substantiële investeringen in capaciteit en nieuwe groei-initiatieven bij Purac.
In 2011 verwachten we synergieen van US$ 18 miljoen (incrementeel US$ 12 miljoen) te realiseren voortvloeiend uit de integratie van Best Brands; daar staan circa US$ 15 miljoen aan kosten tegenover.
Aangezien de acquisitie van Best Brands in februari 2010 plaatsvond, zal Best Brands in 2011 in vergelijking met 2010 tien weken extra omzet en EBITA toevoegen.
Concluderend, wij zijn optimistich over het verbeteren van onze resultaten in 2011, maar het is te vroeg om een specifieke verwachting uit te spreken voor het jaar.

tijd 09.12
EUR 25,895 +1,135 em 135.000 sts omzet.

CSM kijkt naar overnames in opkomende markten
DIEMEN (AFN) - CSM, leverancier van bakkerij-ingrediënten en producent van melkzuur, wil haar nieuwe markten uitbreiden voor de bakkerij-ingrediëntentak. Het bedrijf is bereid de oorlogskas van 300 miljoen euro onder meer hier aan uit te geven. Dat bleek tijdens de toelichting op de eerder woensdag gepubliceerde jaarcijfers.
CSM kijkt op dit moment actief naar overnames in opkomende markten. Of CSM al gesprekken voert die mogelijk leiden tot contracten wilde het bedrijf niet zeggen.
,,In het Midden-Oosten wordt er veel meer brood per hoofd van de bevolking gegeten dan hier'', aldus topman Gerard Hoetmer om een voorbeeld te geven van de mogelijkheden. CSM heeft sinds 2010 een fabriek in China en is ook in Turkije en Tunisië actief.

Sterke positie
CSM heeft met name een sterke positie in bakkerij-ingrediënten in Europa en Noord-Amerika. ,,We hebben ons eerst gericht op het goed positioneren van deze markten en dat is gelukt.''

Hoetmer zei dat CSM weinig last had van de onrusten in Tunesië. De fabriek is twee dagen gesloten geweest rond de periode dat de president aftrad. In andere Arabische landen waar (onlangs) onrust heerst, heeft CSM geen fabrieken of kantoren.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL