CSM 3e kwartaalcijfers 2010

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 27/10/2010 07:30
CSM realiseerde in het derde kwartaal van 2010 een groei in EBITA van 19% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Alle drie divisies realiseerden autonome omzetgroei in een uitdagende markt. De integratie van Best Brands verloopt volgens plan.
Hoofdpunten
• De omzet in het derde kwartaal bedroeg € 783,7 miljoen tegenover € 634,5 miljoen in 2009.
De toename met € 149,2 miljoen is toe te schrijven aan de acquisitie van Best Brands met een effect van € 95,2 miljoen, positieve valuta-effecten van € 45,1 miljoen en een autonome groei van € 8,9 miljoen bij alle drie divisies.
• De EBITA in het derde kwartaal, exclusief eenmalige integratiekosten, bedroeg € 56,7 miljoen, een stijging van € 9,1 miljoen vergeleken met dezelfde periode in 2009. Valuta-effecten hadden een positief effect op het resultaat van € 5,1 miljoen.
• De acquisitie van Best Brands had een effect van € 3,8 miljoen op de EBITA in het derde
kwartaal, inclusief integratiekosten ten bedrage van € 3,4 miljoen.

Kerncijfers
Derde kwartaal Eerste negen maanden
2010 2009 x € miljoen 2010 2009
783,7 634,5 Netto-omzet 2.199,5 1.918,2
56,7 47,6 EBITA exclusief eenmalige kosten Best Brands * 159,2 108,3
53,3 47,6 EBITA 145,2 108,3
7,2% 7,5% ROS (exclusief eenmalige kosten Best Brands)** 7,2% 5,6%
*) De eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands betreffen acquisitie- en integratiekosten.
**) ROS is gedefinieerd als EBITA als % van de netto-omzet
Er is geen accountantscontrole toegepast op de cijfers in dit persbericht.

Gerard Hoetmer, CEO van CSM, licht de cijfers van het derde kwartaal toe:
"We hebben opnieuw een kwartaal afgesloten met substantiële EBITA-groei: een toename van 19% in het derde kwartaal van 2010 tegenover de sterke vergelijkingsbasis vorig jaar. Met nog meer genoegen rapporteer ik autonome groei bij al onze activiteiten. Dit onderstreept het vermogen van
CSM om positief momentum te laten zien in een uitdagende marktomgeving, waarin onze aanhoudende investeringen in innovatie blijken te worden gewaardeerd door onze klanten. De acquisitie van Best Brands en onverminderd stringente kostenbeheersing droegen eveneens bij aan de resultaatverbetering. Al onze divisies zien zich geconfronteerd met substantiële prijsstijgingen op
de grondstoffenmarkten. Om dit te compenseren hebben we de eerste stappen gezet ter verhoging van onze verkoopprijzen.
In Bakery Supplies zetten we onze strategische reis voort naar een ROS-doelstelling van 8-10% en een groei boven het marktgemiddelde.
In Europa leiden de strategische investeringen in diepvriesproducten tot volumegroei, die samen met kostenbeheersing bijdroeg aan de EBITA-verbetering.
Bij Bakery Supplies North America blijven we gefocust op een snelle integratie van Best Brands, zodat de organisatie het gecombineerde potentieel zo snel mogelijk kan maximaliseren. We hebben onze focus en energie gericht op het integreren van de commerciële organisatie om onze klanten optimaal te bedienen en om commerciële synergie te kunnen realiseren. Tegelijkertijd integreren we onze operationele activiteiten om de beoogde kostensynergie te bewerkstelligen. We zijn ons ervan bewust dat de snelle integratie veel eist van onze organisatie, waarbij we de lange termijn laten prevaleren boven de korte termijn. Best Brands blijkt strategisch perfect aan te sluiten
en de integratie-effecten worden steeds zichtbaarder. We zullen bij de presentatie van onze jaarcijfers over 2010 hier nader op ingaan.
Purac blijft zich richten op lange termijn volumegroei met behoud van gezonde marges. We blijven investeren in onze bio-plastics propositie en het versterken van onze partnershipbenadering. Er is veel vooruitgang geboekt, maar het strategische lange termijn karakter van de projecten en
partnerships liet geen ruimte om nieuwe aankondigingen te doen, anders dan het bekendgemaakte partnership met Arkema."

Vooruitzichten
We blijven voorzichtig optimistisch voor het vierde kwartaal van 2010. We verwachten dat onze investeringen in organisatie en innovatie groeikansen blijven creëren. De belangrijkste aanjager van marktgroei is het consumentenvertrouwen, dat nog steeds zwak is in een aantal markten.
Onze grondstoffenposities worden zorgvuldig beheerd door onze inkooporganisatie en zijn in voldoende mate afgedekt, zij het op een iets hoger prijsniveau voor de rest van het jaar.
Bij Purac verwachten we aanhoudende groei te zien en daarnaast zal de divisie, zoals eerder aangekondigd, blijven investeren in de organisatie om toekomstige groei te ondersteunen. Dit zal een matigend effect hebben op onze EBITA-groei op de korte termijn.
Al met al verwachten we opnieuw een substantiële stijging van de EBITA in het vierde kwartaal vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Gang van zaken divisies
De autonome groei kan als volgt worden uitgesplitst:
Derde kwartaal Eerste negen maanden
Autonoom Volume Prijs/mix
Autonoom Volume Prijs/mix
1.0% -0.4% 1.4% BSNA -0.4% -1.4% 1.0%
1.0% 0.9% 0.1% BSEU -1.4% -1.2% -0.2%
3.9% 7.9% -4.0% Purac 8.3% 11.1% -2.8%

Bakery Supplies totaal
Derde kwartaal Eerste negen maanden
2010 2009 x € miljoen 2010 2009
679,3 542,1 Netto-omzet 1.895,9 1.650,6
49,1 39,1 EBITA exclusief eenmalige kosten Best Brands * 136,7 103,0
45,7 39,1 EBITA 122,7 103,0
7,2% 7,2% ROS (exclusief eenmalige kosten Best Brands)** 7,2% 6,2%
*) De eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands betreffen acquisitie- en integratiekosten.
**) ROS is gedefinieerd als EBITA als % van de netto-omzet

Bakery Supplies North America
Derde kwartaal Eerste negen maanden
2010 2009 x US$ miljoen 2010 2009
540,9 411,8 Netto-omzet 1.503,1 1.219,1
42,9 38,3 EBITA exclusief eenmalige kosten Best Brands * 119,0 99,3
38,5 38,3 EBITA 100,6 99,3
7,9% 9,4% ROS (exclusief eenmalige kosten Best Brands)** 7,9% 8,1%
*) De eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands betreffen acquisitie- en integratiekosten.
**) ROS is gedefinieerd als EBITA als % van de netto-omzet

Derde kwartaal Eerste negen maanden
2010 2009 x € miljoen 2010 2009
418,4 286,4 Netto-omzet 1.143,6 894,0
33,1 26,9 EBITA exclusief eenmalige kosten Best Brands * 90,5 72,8
29,7 26,9 EBITA 76,5 72,8
7,9% 9,4% ROS (exclusief eenmalige kosten Best Brands)** 7,9% 8,1%
*) De eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands betreffen acquisitie- en integratiekosten.
**) ROS is gedefinieerd als EBITA als % van de netto-omzet

De autonome omzetgroei in het derde kwartaal was 1,0% als gevolg van een positief prijs- mixeffect van 1,4%, dat deels werd geneutraliseerd door een negatief volume-effect van 0,4%. De totale omzetgroei bedroeg 31,4%, voornamelijk door de consolidatie van Best Brands.
De EBITA gaf in het derde kwartaal een groei van 12% te zien ten opzichte van een erg goed derde kwartaal vorig jaar. Dit was grotendeels het effect van de acquisitie van Best Brands.
De integratie van Best Brands in de bestaande bedrijven van Bakery Supplies North America verloopt voorspoedig en ligt op koers, maar vraagt wel een enorme inspanning van de organisatie.
Onze inspanningen zijn gericht op het realiseren van het gecombineerde potentieel, met de focus op lange termijn synergie.
Our efforts are on realizing the combined potential, focusing on the long term synergies.
De fors gestegen prijzen op de grondstoffenmarkt zijn nog niet volledig verwerkt in gestegen verkoopprijzen of tot uiting gekomen in herformulering van onze producten. Er wordt met veel inzet gewerkt om dit te adresseren.
Het effect van de acquisitie van Best Brands in het derde kwartaal was US$ 5,1 miljoen, inclusief eenmalige integratiekosten van US$ 4,4 miljoen.

Bakery Supplies Europe
Derde kwartaal Eerste negen maanden
2010 2009 x € miljoen 2010 2009
260,9 255,7 Netto-omzet 752,3 756,6
16,0 12,2 EBITA 46,2 30,2
6,1% 4,8% ROS (in %)** 6,1% 4,0%
**) ROS is gedefinieerd als EBITA als % van de netto-omzet

De omzet van Bakery Supplies Europe nam in het derde kwartaal met € 5,2 miljoen (2,0%) toe vergeleken met vorig jaar. De autonome groei was 1,0% dankzij hogere volumes bij de diepvriesproducten. Valuta-effecten als gevolg van een sterker Brits pond sterling hadden een positief effect op de omzet van € 2,7 miljoen (1,0%).
Bakery Supplies Europe realiseerde een EBITA-groei van 31% ten opzichte van het derde kwartaal 2009. Hogere volumes en kostenbeheersing waren de belangrijkste aanjagers van de resultaatverbetering.
Wij maken met genoegen bekend dat Herman Verstraeten leiding gaat geven aan onze Europese activiteiten als de nieuwe President van Bakery Supplies Europe. Marco Bertacca gaat in de hoedanigheid van Vice President Global Bakery Expansion Strategy de Raad van Bestuur ondersteunen bij de uitbreiding van CSM in nieuwe regio’s. Herman Verstraeten komt bij Unilever vandaan waar hij een grote staat van dienst heeft opgebouwd in executie van groeistrategieën in
Oost-Europa en Rusland, en jarenlange managementervaring op het gebied van
voedingsproducten, inclusief bakkerijproducten.

Purac
Derde kwartaal Eerste negen maanden
2010 2009 x € miljoen 2010 2009
104,4 92,4 Netto-omzet 303,6 267,6
14,4 14,2 EBITA 44,6 24,1
13,8% 15,4% ROS (in %)** 14,7% 9,0%
**) ROS is gedefinieerd als EBITA als % van de netto-omzet

Purac realiseerde een omzetstijging van 13% in het derde kwartaal. Valuta-effecten, voornamelijk de sterkere US dollar, droegen positief bij (€ 8,4 miljoen). Purac gaf een autonome omzetgroei te zien van 3,9%; dit was toe te schrijven aan hogere omzetvolumes (7,9%), die deels werden geneutraliseerd door een negatief prijs-/mixeffect (4%).
De EBITA van Purac nam toe met € 0,2 miljoen vergeleken met een erg sterk derde kwartaal in 2009, waarbij hogere volumes teniet werden gedaan door mixeffecten en lagere prijzen. Bovendien stegen de
kosten van grondstoffen vergeleken met vorig jaar. Er wordt actief gewerkt om deze kosten in onze
prijzen te verwerken, waarbij we streven naar volledige kostencompensatie.

See more on.
http://www.csmglobal.com/_sana_/handlers/getfile.ashx/a1982b5d-581a-4afe-8b9c-ffa8c6f7c8e0/Q3+investors+presentation.pdf
Key group financials 3rd quarter 2010
��Autonomous sales growth 1.4%; net sales increased by 23.5% to €783.7 M (2009: €634.5 million)
��Volumes versus 2009 Q3 +1.2%, balance of bakery +0.1% and Purac+7.9%
��EBITA €56.7 M excluding one offs costs exceeds by 19% result of Q3 2009 (€47.6 M).
��Contribution of Best Brands $ 5.1 M EBITA during Q3, impacted byUS$ 4.4 M integration costs

Outlook 2010
��Consumer confidence remains weak.
��Raw material prices show a strong trend upwards in the range of 20-30% for our main commodities. Adequate level of raw materials coverage to meet Q4demand albeit at somewhat higher price levels.
��Ongoing focus on cost savings but continue to invest in capabilities��Ordinary Capital Expenditures below depreciation levels
��Capital Expenditure PLA Investment in Thailand on track with expected cash out of €25 million in 2010
��BPNA on track with integration of Best Brands. Synergy potentialdevelops favorably, an update on the expected synergies will be given at Q4 reporting
��2010 Q4 EBITA will show a substantial improvement compared with Q4 2009 EBITA.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL