CSM laat sterke EBITA-groei zien in tweede kwartaal

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 11/08/2010 07:01
CSM zag de EBITA in het tweede kwartaal van 2010 toenemen tot € 55,8 miljoen (+37%), exclusief eenmalige acquisitie- en integratiekosten (€ 4,4 miljoen). De verbeterde EBITA was toe te schrijven aan de acquisitie van Best Brands, aan een gunstige onderliggende margeontwikkeling en valutaeffecten.
De omzet steeg met 19% als gevolg van groei bij Purac en de acquisitie van Best Brands.
Kernpunten
• De omzet in het tweede kwartaal groeide met circa 19% en kwam uit op € 771,7 miljoen (2009:
€ 647,6 miljoen); met € 100,3 miljoen leverde het overgenomen Best Brands een sterke bijdrage.
De autonome groei bedroeg -0,8% door een lager omzetvolume. De omzet in het eerste halfjaar steeg met circa 10% tot € 1.415,8 miljoen (2009: € 1.283,7 miljoen). Het acquisitie-effect was € 118,7 miljoen en de autonome omzetgroei was nagenoeg vlak (-0,1%) als gevolg van een lager volume bij Bakery Supplies.
• De EBITA kwam in het tweede kwartaal uit op € 55,8 miljoen, exclusief eenmalige integratie- en acquisitiekosten in verband met Best Brands, een stijging van € 15,2 miljoen vergeleken met dezelfde periode in 2009. Over het eerste halfjaar kwam de EBITA uit op € 102,5 miljoen (2009: € 60,7 miljoen).
• De nettoschuld per ultimo juni bedroeg € 761,5 miljoen, een toename van € 433,2 miljoen vergeleken met 31 december 2009, voornamelijk als gevolg van de acquisitie van Best Brands.
• De nettoschuld/EBITDA-ratio is 2,6x (ultimo 2009:1,6x).
Kerncijfers
Tweede
Key Figures
Quarter 2 Half-year
2010 2009 x € million 2010 2009
771.7 647.6 Net sales 1,415.8 1,283.7
55.8 40.6 EBITA excluding one-off costs Best Brands* 102.5 60.7
51.4 40.6 EBITA 91.9 60.7
Result after taxes 54.2 36.6
EPS (in €) 0.79 0.52
7.2% 6.3% ROS in % (excl. one-off costs Best Brands) 7.2% 4.7%
ROCE in % (excl. one-off costs Best Brands) 9.8% 6.4%
*) The one-off costs related to the acquisition of Best Brands comprise acquisition and integration costs
The figures in this press release have not been audited

Gerard Hoetmer, CEO van CSM, gaf de volgende toelichting op de resultaten van het tweede kwartaal:
"Wij constateren met trots dat onze bedrijven conform verwachting de positieve onderliggende winst trend in het tweede kwartaal hebben voortgezet. Purac bleef sterk presteren met substantiële autonome groei, die in hoge mate bijdroeg aan de ruime verdubbeling van de EBITA. Hoewel de markten van onze Bakery Supplies-activiteiten werden beïnvloed door volatiel consumentengedrag,
wisten onze Bakery Supplies-divisies hun EBITA te verbeteren dankzij goede marge- en kostenbeheersing.
De groei van Bakery Supplies in kernmarkten als het Verenigd Koninkrijk en Duitsland was niet voldoende om de dalende omzet in Zuid- en Oost-Europese landen te compenseren. Handhaving van onze winstgevendheid in die landen waarvan de economie zwaar is getroffen is ons belangrijkste doel.
Innovaties zijn van essentieel belang voor de toekomst. Wij zien het als erkenning van onze voortgaande investeringsinspanningen dat ons Amerikaanse bedrijf Caravan Ingredients is onderscheiden met de prestigieuze IFT food innovation award.
De integratie van Best Brands verloopt volgens plan. De beide samengevoegde bedrijven opereren onder de naam CSM Bakery Products North America, waarmee de zichtbaarheid van CSM als marktleider verder wordt versterkt. De voortgang van het integratieproces heeft ons gesterkt in het vertrouwen dat we de gecommuniceerde besparingen zeker zullen realiseren. Ook zijn we tijdens het
integratieproces gesterkt in onze overtuiging dat de nieuwe entiteit door het verbeterde productaanbod en het vergrote klantenbestand extra mogelijkheden voor autonome groei heeft. Dit zal resulteren in additionele kansen op winstgevende omzetgroei en zal onze ambitie ondersteunen om een omzetgroei te realiseren van 1-2% boven het marktgemiddelde.
Bij Purac zagen we in het bijzonder een sterke volumeontwikkeling in combinatie met goed margebeheer. De innovatiepijplijn van het bedrijf is goed gevuld en speelt in op duidelijke trends zoals ‘clean label conserverings oplossingen’ en 'voedselveiligheid'. Purac introduceerde met succes nieuwe
producten op deze gebieden, die in combinatie met herstellende markten, bijvoorbeeld de chemische industrie, een impuls gaven aan de volumeontwikkeling.
Wij hebben onder andere een samenwerking tot stand gebracht tussen Purac, Unilever en Huhtamaki met als doel gezamenlijk onderzoek te doen naar de ontwikkeling en toepassing van tweede en derde generatie bio-polymeren die niet concurreren met voedselbronnen en geen negatieve impact hebben op de uitstoot van CO2 (analyse volledige levenscyclus). De drie bedrijven
hebben een complementaire positie in de leveringsketen; Purac brengt unieke technologie in het samenwerkingsverband in, Huhtamaki is een vooraanstaande ontwikkelaar en producent van verpakkingsmateriaal en -oplossingen, en Unilever is een wereldwijd toonaangevend, aan duurzaamheid gecommitteerd bedrijf op het gebied van consumentenproducten. Deze samenwerking
creëert het ideale platform om het proces van ontwikkeling van duurzame verpakkingsoplossingen te versnellen en zo tegemoet te komen aan de groeiende vraag van consumenten naar deze producten.
Bovendien werkt CSM samen met Huhtamaki aan de toepassing van duurzame, op bio-plastics gebaseerde verpakkingsmaterialen voor de producten van Bakery Supplies om in te kunnen spelen op het commitment dat een aantal grote klanten heeft uitgesproken aan een duurzaam milieu.
Over het geheel genomen zijn we trots op de behaalde resultaten, en we kijken uit naar het bereiken van de volgende mijlpalen van onze strategische reis, in een omgeving die nog steeds de effecten van de economische crisis voelt."

Vooruitzichten tweede halfjaar 2010
Na de goede resultaten in de eerste helft van 2010 blijven we voorzichtig optimistisch voor het tweede halfjaar van 2010. Wij verwachten dat de economische omstandigheden uitdagend blijven.
Bovendien verwachten we kostenstijgingen bij een aantal van onze grondstoffen. We beschikken echter over een uitermate professionele inkooporganisatie, die ons in staat stelt de volatiliteit in onze grondstofkosten te mitigeren door afdekking van grondstofposities en de effecten van wisselende
grondstoffenprijzen mee te nemen in onze prijsstrategie.
Tegelijkertijd verwachten we de voordelen te zien van onze innovatie- en marketinginspanningen alsmede het positieve effect van onze acquisitiestrategie.
We blijven optimistisch over de groeikansen van Purac op zowel de korte als de lange termijn. Deze kansen vergen additionele investeringen in onze organisatie en in innovatie ten behoeve van projecten zoals bio-plastics, welke de EBITA-groei bij Purac in de tweede helft van 2010 zullen
beïnvloeden.
Verder verwachten we dat het consumentenvertrouwen, een van de aanjagers van de volumegroei bij Bakery Supplies, onder druk blijft.
Al met al verwachten we dat de EBITA in de tweede helft van 2010 een verbetering te zien zal geven ten opzichte van het tweede halfjaar van 2009. Deze verbetering zal echter minder significant zijn in vergelijking met de resultaten over het eerste halfjaar, aangezien de vergelijkingsbasis in de tweede helft van 2009 sterker is. In het derde kwartaal van 2010 verwachten we een substantiële verbetering van de EBITA te zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (exclusief eenmalige kosten Best Brands).
De reguliere investeringen zullen uitkomen onder het niveau van de afschrijvingen. Wij schatten de investering in onze lactidenfabriek in Thailand ongewijzigd op € 25 miljoen in 2010, waarvan € 6,3 miljoen is uitgegeven in het eerste halfjaar. Het werkkapitaal als percentage van de omzet zal, zoals eerder aangegeven, naar verwachting dalen.

Financiële toelichting
Belangrijkste ontwikkelingen in eerste halfjaar vergeleken met 2009
• Consolidatie van Best Brands per 19 maart 2010
• Start van de bouwwerkzaamheden voor de nieuwe lactidenfabriek in Thailand
• Omzetgroei van 10,3% als gevolg van acquisitie en valuta-effecten
• Eenmalige integratiekosten in verband met Best Brands van € 10,6 miljoen in eerste halfjaar; in tweede kwartaal: € 4,4 miljoen
• ROS (Return on Sales) verbeterde tot 7,2% (2009: 4,7%) (exclusief eenmalige kosten Best Brands)
• De nettoschuldpositie en de nettoschuld/EBITDA-ratio namen toe, voornamelijk als gevolg van de acquisitie van Best Brands, maar de nettoschuld/EBITDA-ratio van 2,6 is nog steeds ruim binnen de convenanten
• ROCE van 9,8% (2009: 6,4%) (exclusief eenmalige kosten Best Brands)

Netto-omzet
De netto-omzet steeg met € 132,1 miljoen naar € 1.415,8 miljoen (eerste helft 2009: € 1.283,7 miljoen). De stijging van de netto-omzet is toe te schrijven aan de acquisitie van Best Brands (effect: € 118,7 miljoen) en aan positieve valuta-effecten ten bedrage van € 14,7 miljoen. De autonome omzetgroei was nagenoeg stabiel op 0,1% negatief (€ 1,3 miljoen).
De autonome groei kan als volgt worden uitgesplitst:

Tweede kwartaal Eerste halfjaar
Autonoom Volume Prijs/mix Autonoom Volume Prijs/mix
-0,8% -1,9% 1,1% BSNA -1,1% -1,9% 0,8%
-3,9% -4,7% 0,8% BSEU -2,6% -2,3% -0,3%
7,4% 9,5% -2,1% Purac 10,7% 12,8% -2,1%

EBITA
Exclusief het acquisitie-effect gaf de EBITA in het eerste halfjaar van 2010 een aanzienlijke verbetering van € 27,2 miljoen te zien ten opzichte van 2009, hoofdzakelijk als gevolg van slagvaardig beheer van verkoopprijzen en grondstofkosten. Bovendien slaagde Purac erin additioneel volume te genereren na de crisis in 2009.
Best Brands droeg € 4,0 miljoen bij, wat toe te schrijven is aan de € 8,0 miljoen die werd gerealiseerd in het tweede kwartaal. Het eerste kwartaal was als gevolg van eenmalige kosten € 4,0 miljoen negatief. Acquisitie- en integratiekosten in het eerste halfjaar beliepen € 10,6 miljoen (US$ 14
miljoen). Dit is inclusief een verhoging van de waardering van de voorraad naar marktwaarde op de openingsbalans, wat een negatief effect op het resultaat had van € 2,9 miljoen (US$ 3,8 miljoen). Het integratieproces verloopt volgens plan.
De EBITA in het tweede kwartaal werd beïnvloed door eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands en door een pensioenvoorziening voor een afkoopregeling van € 4,1 miljoen met een bedrijfstakpensioenfonds in de VS.
De EBITA van Bakery Supplies Europe steeg door verbeterde marges. De EBITA van Purac verbeterde door hogere verkoopvolumes en een positieve margeontwikkeling.
De stijging van de vennootschappelijke kosten is voornamelijk het gevolg van hogere consultancykosten.

De amortisatie in het eerste halfjaar nam met € 7,7 miljoen toe tot € 11,4 miljoen, voornamelijk door amortisatie ten bedrage van € 6,5 miljoen in verband met de acquisitie van Best Brands.

Balans
Het geïnvesteerd vermogen exclusief goodwill steeg met € 299,7 miljoen naar € 1.004,8 miljoen vergeleken met 31 december 2009 (€ 705,1 miljoen).
De belangrijkste mutaties waren de volgende (x € miljoen):
• Acquisitie Best Brands 189,7
• Investeringen in vaste activa 27,3
• Afschrijving vaste active -46,6
• Werkkapitaal 40,4
• Overig (valuta-effecten) 88,9
Het werkkapitaal nam toe tot € 291,0 miljoen (31 december 2009: € 191,3 miljoen). Het acquisitieeffect van Best Brands is € 38,5 miljoen (19 maart). Valuta-effecten bedragen € 20,8 miljoen. De stijging van het werkkapitaal met € 40,4 miljoen is het gevolg van hogere voorraden en debiteurenposten (respectievelijk € 9,3 miljoen en € 21,3 miljoen) en lagere crediteurenposten (€ 9,8 miljoen). Het gemiddelde aantal kasconversiedagen in het eerste halfjaar van 2010 verbeterde met 18% vergeleken met dezelfde periode in 2009.
De goodwill nam met € 283,5 miljoen toe tot € 1.308,3 miljoen vergeleken met 31 december 2009 (€ 1.024,8 miljoen). De mutatie in goodwill betreft voor € 189,2 miljoen de acquisitie van Best Brands per 19 maart 2010 en voor € 94,3 miljoen valuta-effecten.

Het eigen vermogen nam in het eerste halfjaar met € 100,2 miljoen toe tot € 1.098,0 miljoen. De belangrijkste mutaties betroffen:
• de toevoeging van het bedrijfsresultaat over de eerste helft van 2010 ten bedrage van € 54,2 miljoen;
• een afname van € 36,2 miljoen als gevolg van uitgekeerd dividend;
• positieve valuta- en rente-effecten in de translatie- en hedgereserve ten bedrage van € 80,5 miljoen;
• positieve effecten ten bedrage van € 1,7 miljoen voornamelijk als gevolg van fiscale posities.

Kasstroom / financiering
De kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg € 54,5 miljoen. Dit is het saldo van enerzijds de hogere operationele kasstroom vóór mutaties in het werkkapitaal van in totaal € 126,7 miljoen (2009: € 90,5 miljoen), en anderzijds een toename van het werkkapitaal (€ 40,4 miljoen) en een lagere
kasstroom uit overige operationele activiteiten (€ 31,8 miljoen). De acquisitie van Best Brands vereiste een kasstroom van € 374,2 miljoen. De hogere investeringen betreffen voor een bedrag van € 6,3 miljoen de bouwactiviteiten in Thailand ten behoeve van de nieuwe lactidenfabriek.
De nettoschuld nam als gevolg daarvan met € 433,2 miljoen toe tot € 761,5 miljoen (ultimo 2009: € 328,3 miljoen). Op 12 maandsbasis is de nettoschuld/EBITDA-ratio 2,6 (ultimo 2009: 1,6).
De financiële baten en lasten kwamen per saldo uit op € 8,8 miljoen negatief. De lagere rentebetalingen ten bedrage van € 7,6 miljoen vergeleken met de eerste helft van 2009 waren hoofdzakelijk toe te schrijven aan gunstige rentetarieven voor de korte termijn.
De belastingdruk kwam neer op € 17,5 miljoen of 24,4% van de winst voor belasting.

Gang van zaken divisies
Bakery Supplies Totaal
Tweede kwartaal Eerste halfjaar
2010 2009 x € miljoen 2010 2009
669,5 558,3 Netto-omzet 1.216,6 1.108,5
48,7 41,4 EBITA exclusief eenmalige kosten Best Brands * 87,6 63,9
44,3 41,4 EBITA 77,0 63,9
7,3% 7,4% ROS (in %) (exclusief eenmalige kosten Best Brands) 7,2% 5,8%
ROCE (in %) (exclusief eenmalige kosten Best Brands) 9,9% 8,2%
*) De eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands betreffen acquisitie- en integratiekosten

• Bakery Supplies North America
Tweede kwartaal Eerste halfjaar
2010 2009 x US$ miljoen 2010 2009
547,9 415,5 Netto-omzet 962,2 807,3
45,1 39,9 EBITA exclusief eenmalige kosten Best Brands * 76,1 61,0
39,6 39,9 EBITA 62,1 61,0
8,2% 9,6% ROS (in %) (exclusief eenmalige kosten Best Brands) 7,9% 7,6%
ROCE (in % ) (exclusief eenmalige kosten Best Brands) 12,2% 13,1%
*) De eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands betreffen acquisitie- en integratiekosten

Tweede kwartaal Eerste halfjaar
2010 2009 x € miljoen 2010 2009
425,4 306,6 Netto-omzet 725,2 607,6
34,9 29,7 EBITA exclusief eenmalige kosten Best Brands * 57,4 45,9
30,5 29,7 EBITA 46,8 45,9
8,2% 9,6% ROS (in %) (exclusief eenmalige kosten Best Brands) 7,9% 7,6%
ROCE (in %) (exclusief eenmalige kosten Best Brands) 12,2% 13,5%
*) De eenmalige kosten in verband met de acquisitie van Best Brands betreffen acquisitie- en integratiekosten

Belangrijkste ontwikkelingen eerste halfjaar
CSM nam op 19 maart 2010 Best Brands over, de grootste producent van premium
bakkerijproducten in de Amerikaanse markt en leverancier van hoogwaardige, innovatieve producten en diensten voor hoofdzakelijk in-store bakkerijen. De gecombineerde entiteiten H.C. Brill en Best Brands opereren onder de nieuwe bedrijfsnaam CSM Bakery Products North America. De fusie tussen beide gevestigde bedrijven, die elkaar goed aanvullen, biedt een solide basis voor
toekomstige groei. De leemten in de productportfolio’s van beide bedrijven zijn opgevuld en een van de onderscheidende kenmerken van CSM Bakery Products North America is dat het bedrijf het meest complete assortiment zoete bakkerijproducten kan leveren in de VS.
De substantiële omzetgroei van US$ 154,9 miljoen in het eerste halfjaar kan volledig worden toegeschreven aan de acquisitie van Best Brands (US$ 157,5 miljoen).

De negatieve autonome groei van 1,1% in de eerste helft van 2010 was het gevolg van een volumedaling van 1,9% en prijs- en mixeffecten van 0,8%. Het lagere volume is duidelijk een afspiegeling van de economische omstandigheden met nog steeds een zwak consumentenvertrouwen.
De EBITA steeg met US$ 1,1 miljoen in het eerste halfjaar (US$ 0,3 miljoen in het tweede kwartaal) ondanks hoge eenmalige kosten in verband met de acquisitie en integratie van Best Brands (US$ 14,0 miljoen in eerste halfjaar) en incidentele pensioenkosten (US$ 5,5 miljoen) vanwege een genomen voorziening voor een afkoopregeling met een bedrijfstakpensioenfonds na de sluiting van productiefaciliteiten.
Best Brands liet, exclusief eenmalige kosten, een resultaat zien in lijn met onze verwachtingen. Het resultaat bedroeg voor de periode vanaf 19 maart US$ 19,5 miljoen, waarvan US$ 16,3 miljoen in het tweede kwartaal.
Het werkkapitaal van Bakery Supplies North America steeg met US$ 60,9 miljoen vergeleken met ultimo 2009, voornamelijk als gevolg van de toevoeging van het werkkapitaal van Best Brands (US$ 48,5 miljoen). Vergeleken met het eerste halfjaar van 2009 nam het werkkapitaal toe met US$ 42,3 miljoen door de impact van Best Brands. Exclusief Best Brands, gaf de Noord-Amerikaanse divisie
een daling van het werkkapitaal met US$ 6,2 miljoen te zien als gevolg van stabiele voorraadniveaus, een lagere debiteurenpositie en een hogere crediteurenpositie.
De investeringen in materiële vaste activa beliepen US$ 10,1 miljoen (2009: US$ 8,9 miljoen) tegenover afschrijvingen ten bedrage van US$ 16,2 miljoen (2009: US$ 10,1 miljoen). De licht hogere investeringen en afschrijvingen hangen voornamelijk samen met de acquisitie van Best Brands.

• Bakery Supplies Europe
Tweede kwartaal Eerste halfjaar
2010 2009 x € miljoen 2010 2009
244,1 251,7 Netto-omzet 491,4 500,9
13,8 11,7 EBITA 30,2 18,0
5,7% 4,6% ROS (in %) 6,1% 3,6%
ROCE (in %) 7,2% 4,1%

Belangrijkste ontwikkelingen eerste halfjaar
De omzet in de eerste helft van 2010 kwam uit op € 491,4 miljoen, 1,9% lager dan vorig jaar voornamelijk als gevolg van een negatieve ontwikkeling van 2,6% van de autonome groei. Er was sprake van een positief valuta-effect van 0,7% (voornamelijk Brits pond sterling). De volumeontwikkeling in Zuid- en Oost-Europese landen werd negatief beïnvloed door de algemene economische omstandigheden, maar de Duitse en Engelse activiteiten lieten volumegroei zien.
In het eerste halfjaar nam de EBITA met € 12,2 miljoen toe, een stijging van 68% vergeleken met 2009. De hoofdreden voor het betere resultaat was het sterke beheer van de verkoopprijzen. Na de zeer sterke EBITA-verbetering in het eerste kwartaal van 2010 als gevolg van een zwak eerste kwartaal in 2009, zien we nu een goede verbetering ten opzichte van een meer vergelijkbaar tweede
kwartaal van 2009. De EBITA in het tweede kwartaal van 2010 kwam uit op € 13,8 miljoen, een stijging van € 2,1 miljoen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Van deze stijging is € 0,2 miljoen toe te schrijven aan valuta-effecten.
Het werkkapitaal van Bakery Supplies Europe nam met € 27,4 miljoen toe vergeleken met ultimo 2009. Dit was het gevolg van een hogere debiteurenpositie en hogere voorraadniveaus enerzijds en een hogere crediteurenpositie anderzijds. Vergeleken met het eerste halfjaar van 2009 nam het werkkapitaal met € 26,6 miljoen af, voornamelijk als gevolg van een hogere crediteurenpositie. De debiteurenpositie nam toe en het voorraadniveau was stabiel.
De investeringen in materiële vaste activa ten bedrage van € 5,2 miljoen (2009: € 6,1 miljoen) lagen onder het niveau van de afschrijvingen ten bedrage van € 11,1 miljoen (2009: € 11,0 miljoen). Deze investeringen betroffen grotendeels fabrieksoptimalisatie en IT.

Purac
Tweede kwartaal Eerste halfjaar
2010 2009 x € miljoen 2010 2009
102,2 89,3 Netto-omzet 199,2 175,2
15,4 6,4 EBITA 30,2 9,9
15,1% 7,2% ROS (in %) 15,2% 5,7%
ROCE (in %) 21,1% 6,4%

Belangrijkste ontwikkelingen eerste halfjaar
Purac gaf in de eerste helft van 2010 een bijzonder positieve omzetstijging van 13,7% te zien, waarvan 10,7% toe te schrijven was aan autonome groei. Valuta-effecten, voornamelijk de Braziliaanse real en Aziatische valuta’s, droegen positief bij met 3,0%.
Alle bedrijfsonderdelen droegen positief bij aan de hogere verkoopvolumes. De volumes profiteerden ook van het op peil brengen van voorraden, in het bijzonder voor klanten in de chemische industrie en de elektronicasector.
In het eerste halfjaar realiseerde Purac een € 20,3 miljoen hogere EBITA dan in 2009, voornamelijk als gevolg van toegenomen verkopen. De EBITA van € 15,4 miljoen in het tweede kwartaal overtrof de EBITA in dezelfde periode vorig jaar substantieel. In de loop van het tweede kwartaal vertoonden
de prijzen van grondstoffen meer volatiliteit en gaven een opwaartse trend te zien. In Thailand is de prijs van tapioca fors gestegen sinds het begin van het jaar als gevolg van beperkte beschikbaarheid van kwalitatief goed materiaal uit de huidige oogst.
Het werkkapitaal van Purac nam met € 11,2 miljoen toe ten opzichte van december 2009. De toename is toe te schrijven aan hogere debiteuren- en voorraadniveaus, deels geneutraliseerd door een gestegen crediteurenpositie. Vergeleken met het eerste halfjaar van 2009 is het werkkapitaal afgenomen met € 11,2 miljoen, als gevolg van verbeteringen op alle terreinen.
De investeringen in materiële vaste activa beliepen € 13,9 miljoen (2009: € 9,6 miljoen) tegenover afschrijvingen van € 11,9 miljoen (2009: € 11,2 miljoen). Een bedrag van € 6,3 miljoen betrof de nieuwe lactidenfabriek in Thailand.

Risico’s
CSM opereert wereldwijd met werkmaatschappijen in diverse markten en jurisdicties. Tijdige identificatie en effectief beheer van alle significante risico’s die inherent zijn aan de uitvoering van onze strategie en de
verwezenlijking van onze doelen, is van eminent belang. De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het ontwerp, de implementatie en de werking van de systemen voor risicobeheersing en interne controle bij CSM. Onze benadering van risicobeheersing is gericht op het inbedden van risicobesef en
risicobeheersing in alle geledingen van CSM teneinde te waarborgen dat de juiste risicoafwegingen worden gemaakt.
De risico’s en onze benadering van risicobeheersing, zoals beschreven in ons laatste jaarverslag, gelden over het algemeen nog steeds voor het tweede halfjaar van 2010. Meer in het bijzonder kunnen we drie risicocategorieën eruit lichten die onze risicoblootstelling in de rest van het jaar illustreren:
• economische situatie
• grondstoffenprijzen
• valutarisico’s (voornamelijk US dollar).
CSM opereert in twee markten: de markt voor bakkerijproducten en -ingrediënten en – via onze melkzuurproducten – de markt voor voedselconservering, productverrijking en groene chemie. De wereldwijde economische situatie is van invloed op onze bakkerijactiviteiten aangezien de vraag naar onze producten fluctueert met de ontwikkeling van het BNP. De vraag naar melkzuurproducten wordt beïnvloed omdat bepaalde klanten in meer cyclische markten actief zijn die met de economie mee bewegen. De marktsituatie is volatieler geworden en hierdoor zijn de mogelijkheden van het management om met succes op alle veranderingen in te spelen, onder druk gekomen. Uitblijven van een adequate of
tijdige respons zou de financiële situatie van CSM en het toekomstig groeiperspectief van de onderneming ernstig kunnen schaden. CSM beschikt over goed management en goede systemen om adequaat in te spelen op fluctuerende marktomstandigheden.
Zoals we in de afgelopen jaren hebben gezien, kunnen plotselinge stijgingen of dalingen van de prijs van grondstoffen onze verkoopmarges ernstig aantasten. Tekorten aan grondstoffen als gevolg van extreme vraag of productieonderbrekingen bij toeleveranciers kunnen ons resultaat eveneens beïnvloeden omdat de verkopen dalen en extra kosten moeten worden gemaakt om alsnog te voldoen aan onze behoefte aan grondstoffen. Onze inkoopafdelingen, die per continent zijn gecentraliseerd, hebben adequate procedures
ontwikkeld voor het veiligstellen van orderposities teneinde de blootstelling aan schommelingen in de prijzen van grondstoffen die onze marges negatief zouden kunnen beïnvloeden, te minimaliseren dan wel te vertragen. Tot deze procedures behoren onder andere systemen die vroegtijdig waarschuwen voor een
mogelijke impact op onze organisatie en onze klanten.
Aangezien CSM in verschillende landen buiten de eurozone opereert, hebben we te maken met schommelingen in de wisselkoersen van diverse valuta’s tegenover de euro. In deze context is de ontwikkeling van de US dollar verreweg het belangrijkst. De impact daarvan is zichtbaar in de translatie
van de resultaten en het eigen vermogen van buitenlandse entiteiten naar de euro, alsook in de resultaten van transacties waarbij de valuta van de productiekosten verschilt van die waarin de verkoop van het product plaatsvindt. CSM past een hedgebeleid toe dat de impact van schommelingen in de wisselkoersen van valuta’s beperkt. De impact van het valutatranslatierisico wordt deels en indirect afgedekt door
verplichtingen aan te houden in de relevante vreemde valuta’s. Van de totale externe schuld van CSM luidt een belangrijk deel in US dollars, waardoor het grote translatierisico van CSM tegenover de US dollar deels wordt geneutraliseerd.

Verklaring Raad van Bestuur
De Raad van Bestuur verklaart hierbij dat, naar zijn beste weten, onderhavig verslag over het eerste halfjaar van 2010 is opgesteld in overeenstemming met IAS 34, Interim Financial Reporting, en een getrouw en redelijk beeld geeft van de activa, passiva, financiële positie en winst van CSM nv en
geconsolideerde dochterondernemingen opgenomen in de consolidatie als geheel. Voorts geeft dit halfjaarverslag naar ons beste weten een redelijk beeld van de informatie die vereist is krachtens Artikel 5:25d. sub 8 en 9 van de Wet op het financieel toezicht.
Diemen, 10 augustus 2010
Raad van Bestuur CSM nv
G.J. Hoetmer, Chief Executive Officer
N.J.M. Kramer, Chief Financial Officer

reactie XEA.nl
Voor de lange termijn ziet het er goed uit en vooral op deze lager gezette prijs van het aandeel de laatste dagen, o.a. door de graanstop uitvoer door Rusland. Maar elders is ook graan te koop en dat doe je al 3 tot 6 maanden ervoor. Laat je niet bedriegen door al die media verhalen, in Rusland is de bietenoogst veel gevoeliger voor de droogte, het graan stond al te rijpen en had voor een groot deel de groei fase al gehad.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL