CSM voornemens Best Brands in de VS over te nemen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Beleggingsadvies 04/02/2010 17:35
CSM maakt bekend overeenstemming te hebben bereikt over de overname van Best Brands, een van de grootste producenten van premium bakkerijproducten in de VS. De overnameprijs bedraagt $510 miljoen in contanten. Door de overname van Best Brands ontstaat in de Noord- Amerikaanse markt voor bakkerijproducten de onbetwiste marktleider met een totale omzet van ruim $2,3 miljard. De overname versterkt CSM’s positie van mondiale marktleider in die segmenten en productcategorieën waarop CSM zich richt voor toekomstige groei, met name in
de markt voor in-store bakkerijen. De transactie, die ter toetsing aan de mededingingsautoriteiten zal worden voorgelegd, zal naar verwachting in maart 2010 kunnen worden afgerond.
Best Brands behaalde in 2009 een omzet van $538 miljoen en genereert circa 75% daarvan in het instore segment. De onderneming heeft met name een sterke positie op het gebied van diepgevroren cakes en muffins, die complementair zijn aan de product- en klantportfolio van CSM's dochteronderneming HC Brill.

Gerard Hoetmer, CEO van CSM, gaf de volgende toelichting op de overname:
“De overname van Best Brands sluit uitstekend aan op de strategische reis die wij in 2005 zijn begonnen. In de afgelopen vier jaar hebben wij gewerkt aan een meer gefocust en slagvaardig CSM, wat heeft geresulteerd in het wereldwijde marktleiderschap bij zowel Bakery Supplies als Purac. In onze
strategie hebben wij uitdrukking gegeven aan onze rol van consolidator in de bakkerijmarkt, nadat wij eerst de basis hebben gelegd voor autonome groei door optimaal gebruik te maken van onze innovatiekracht en schaalvoordelen. De overname van Best Brands past volledig in onze strategie. Ons leiderschap in onze kernmarkten wordt versterkt, ons productassortiment wordt aangevuld en het
klantenbestand wordt uitgebreid. Verder vergroot de overname onze kennis van het bakkerijproductieproces.
Door de overname zullen wij nog beter in staat zijn autonome groei te realiseren in de Noord-Amerikaanse markt, vooral door benutting van groeikansen in de in-store en out-of-home markten.”
Onze gecombineerde schaal zal op het gebied van productie, logistiek en inkoop synergievoordelen opleveren die binnen drie jaar naar verwachting ten minste $20 miljoen zullen belopen. Met de overname van Best Brands, die zal resulteren in additionele aandeelhouderswaarde voor CSM, zetten
wij een grote stap vooruit in de uitvoering van onze specifieke strategie voor Bakery Supplies North America. Daarnaast werken wij onverminderd verder aan verwezenlijking van de strategische doelen die wij voor onze andere divisies hebben gesteld. Bakery Supplies Europe, dat in de afgelopen jaren
volledig is gereorganiseerd, zal eveneens doorgaan op de weg van verdere verbetering van zijn marktpositie in strategische segmenten. Purac zet haar groeistrategie in bio-plastics en green chemicals voort, zoals de recente aankondiging met betrekking tot de bouw van een volwaardige lactidefabriek
duidelijk laat zien.


De overnameprijs van $510 miljoen is 8,5 keer de gerapporteerde EBITDA over 2009. CSM heeft 2009 afgesloten met een substantieel lagere nettoschuld vergeleken met ultimo 2008. De overname van Best Brands kan derhalve worden gefinancierd uit de beschikbare kredietfaciliteiten. Bij de transactie is
Rabobank/ Rothschild opgetreden als adviseur voor CSM.

Bedrijfsprofiel Best Brands
Best Brands, een van de grootste premium bakkerijproducenten in de Amerikaanse markt, levert innovatieve producten en diensten van hoge kwaliteit aan de bakkerij-industrie. Het brede productassortiment omvat onder andere bladerdeegproducten, cakes, muffins, vullingen en mixen. Best Brands heeft een vooraanstaande positie als leverancier van diepgevroren producten met toegevoegde waarde aan in-store bakkerijen. Bovendien levert Best Brands via drie distributiecentra aan klanten in het foodservicesegment en aan retail- en wholesale-bakkerijen. Best Brands brengt ook het merk Multifoods op de markt. De in 1971 opgerichte onderneming heeft zes productiefaciliteiten in de VS, is
gevestigd in Minnetonka (Minnesota) en biedt werk aan 1.580 mensen. Voor meer informatie:
www.bestbrandscorp.com



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL