CSM maakt bekend dat haar dochteronderneming Purac zal starten met de bouw van een lactidefabriek in Thailand voor de productie van bioplasticscomponenten. Deze investering hangt samen met CSM’s commitment om een leidende rol te spelen bij de ontwikkeling van de markt voor bio-plastics op basis van melkzuur (PLA). Deze markt is uitermate aantrekkelijk aangezien PLA, met
commercieel interessante producten, bijdraagt aan een belangrijk kleinere CO2-footprint dan de markt voor conventionele, op aardolie gebaseerde plastics. De investeringsbeslissing is mede gebaseerd op het commitment van drie commerciële partners en een groeiend aantal partners dat een
ontwikkelingscontract heeft getekend, alsmede door het streven van overheden en de vraag van consumenten naar duurzame, groene producten. Met de investering in deze nieuwe fabriek is een bedrag van EUR 45 miljoen gemoeid. De fabriek zal in de tweede helft van 2011 gereed zijn voor
eerste productie om te gaan voldoen aan het huidige vraagniveau en om de marktontwikkeling te versnellen.
Gerard Hoetmer, CEO van CSM, licht toe: “Deze investering brengt ons weer een stap verder met ons bioplasticsprogramma, dat ons en onze partners dankzij eigen technologie een belangrijke mogelijkheid biedt om de markt voor PLA verder te ontwikkelen. Zelfs een aandeel van 1% in de markt voor plastics van
250 miljoen ton is een enorme kans voor onze producten en ons bedrijf.”
De producten zijn bestemd voor een breed segment van de huidige markt voor plastics en stellen partners van Purac in staat om bioplasticsproducten te maken met een hittebestendigheid tot wel 180 graden Celsius / 266 graden Fahrenheit.
Gerard Hoetmer: “Wij hebben goede voortgang geboekt met de gezamenlijke ontwikkeling van commerciële toepassingen voor deze nieuwe generatie PLA, bijvoorbeeld voor de verpakkings-, schuimrubber- en glasvezelindustrie. Dit wordt ondersteund door het streven om de CO2 uitstoot te verminderen met
commercieel aantrekkelijke producten. Zowel vanuit markt- als technologieperspectief zal PLA aan belang blijven winnen ten opzichte van de traditionele, op aardolie gebaseerde plastics door verdere investeringen
in nieuwe generaties producten.”