FrieslandCampina versnelt transformatie

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 10/11/2020 16:18
- Focus op groei, structureel lagere kosten en optimaliseren organisatie.
. Optimaliseren van organisatie om kosten te verlagen: focus op productie-netwerk, managementlagen, ondersteunende diensten en functies. Tot eind 2021 komen hierdoor naar verwachting ongeveer 1.000 arbeidsplaatsen te vervallen, grotendeels in Nederland, België en Duitsland.
. Vanaf 2022 structureel lagere kosten van meer dan EUR 100 miljoen per jaar verwacht. Herstructureringskosten van EUR 150 miljoen tot EUR 175 miljoen, grotendeels ten laste van bedrijfsresultaat in 2020.
. Geen 2020 lange termijn bonus voor senior management om bij te dragen aan kostenbesparingen.
. Verder focussen van business portfolio en daardoor mogelijk afstoten van niet-kernactiviteiten om eigen vermogen te versterken.
. Versneld uitvoeren van ‘Our Purpose, Our Plan’-strategie: 1) vooroplopen met gezonde voeding; 2) zijn waar de klant is, altijd en overal; 3) leiden met duurzaamheid; 4) meer halen uit basiszuivel.

Vooral ingegeven door de directe en indirecte gevolgen van de coronapandemie heeft FrieslandCampina zijn in 2018 ingezette strategie ‘Our Purpose, Our Plan’ geëvalueerd. De conclusie is dat hoewel de huidige strategie nog relevanter is geworden, de implementatie ervan versneld, goed uitgevoerd moet worden met verscherpte focus op de groeisegmenten en het structureel verlagen van het kostenniveau. Met de versnelling van de transformatie wordt gewerkt aan een toekomstbestendig FrieslandCampina dat ook onder zeer uitdagende marktomstandigheden, zoals we die nu kennen, succesvol kan opereren.

Hein Schumacher, CEO Koninklijke FrieslandCampina N.V.: “Het merendeel van onze werkmaatschappijen heeft tot nu toe dit jaar de omzet weten te verhogen en ook hebben we onze posities in belangrijke consumentenmarkten (zoals Nederland, de Filipijnen, Pakistan, Indonesië en China) versterkt. Echter in 2020 zijn we in een ‘perfecte storm’ beland. Tegenslagen die direct of indirect het gevolg zijn van de coronapandemie – zoals de grens tussen Hongkong en China die nog steeds dicht is, het wegvallen van foodservice omzet wereldwijd, de devaluatie van lokale valuta zoals de Nigeriaanse naira ten opzichte van de euro en lagere bulkzuivelprijzen – hebben een significant impact op onze winstgevendheid in 2020 en kunnen niet volledig worden gecompenseerd. Daarnaast staan de winstmarges in Nederland, België en Duitsland onder druk. We hebben de juiste strategie, maar de marktomstandigheden vereisen dat we deze nu sneller uitvoeren met nog meer focus op winstgevende omzetgroei en kostenbesparingen. We beseffen dat er hierbij ingrijpende beslissingen moeten worden genomen die gevolgen hebben voor onze mensen en dat het bedrijfsresultaat over 2020 negatief zal worden beïnvloed door herstructureringskosten. Het zijn echter noodzakelijke ingrepen om als bedrijf succesvol te kunnen opereren en ook in de toekomst aan onze leden-melkveehouders een toonaangevende melkprijs te kunnen blijven uitbetalen.”

Met de transformatie richt FrieslandCampina zich op vijf aandachtsgebieden:
1. Het versneld uitvoeren van de strategische thema’s van de ondernemingsstrategie ‘Our Purpose, Our Plan’.
Vooroplopen met gezonde voeding. Voedingsrijke zuivelproducten zijn door de coronacrisis alleen nog maar relevanter geworden, in onze thuismarkten en in opkomende markten. We zullen hierin blijven innoveren en investeren, zelfstandig en waar zinvol en relevant ook in samenwerking met strategische partners.
Zijn waar de klant is, altijd en overal. Niet alleen in het retail- en het foodservice-kanaal, maar zeker ook via e-commerce waarin we zullen versnellen.
Leiden met duurzaamheid. Als zuivelcoöperatie heeft FrieslandCampina zicht op de totale waardeketen, van gras tot glas. Deze unieke positie wordt steeds relevanter voor onze klanten en consumenten en dit zullen we benutten door duurzaamheid nog beter in onze merken en producten te borgen.
Meer halen uit basiszuivel. Door de coronacrisis staan bulkzuivelprijzen onder druk. We zullen ons richten op groei in basiszuivelproducten met toegevoegde waarde en hogere marges en daarnaast excelleren in commodity management voor bulkzuivelproducten.

2. Het succesvol implementeren van een nieuwe marktbenadering voor de kindervoeding-business in Hongkong/China. Van oudsher is Hongkong voor FrieslandCampina een belangrijke toegangspoort tot het zuiden van China. Nu de grens tussen Hongkong en China nog steeds gesloten is, werkt deze marktbenadering niet meer en staat de winstgevendheid van de business in Hongkong onder hoge druk. We implementeren een nieuwe marktbenadering voor Hongkong en het zuiden van China met een prominente rol voor e-commerce en innovaties in onze portfolio. Het zal echter tijd vergen voordat de nieuwe marktbenadering de oude in omzet en winst heeft vervangen.

3. Het optimaliseren van de organisatie. Het bedrijf zal zich hierbij richten op het productienetwerk, managementlagen, ondersteunende diensten en functies. In de supply chain zal met name in Nederland, België en Duitsland de productiviteit verder moeten worden verhoogd waarbij zal worden gefocust op productielocaties met structurele overcapaciteit. Het overplaatsen van activiteiten en/of het sluiten van bepaalde productielocaties, zoals eerder dit jaar is aangekondigd voor de fabriek in Rijkevoort (Nederland), past in deze benadering. Voortbouwend op de aangebrachte focus in de afgelopen jaren blijven we actief de wereldwijde portfolio evalueren, niet-kernactiviteiten kunnen als gevolg hiervan worden afgestoten.

4. Het versterken van het eigen vermogen van de onderneming. Inkomsten uit potentiële desinvesteringen zullen worden aangewend om het eigen vermogen van de onderneming te versterken. Samen met de coöperatie blijven we aan een toekomstbestendig ledenfinancieringssysteem werken.

5. Het vasthouden en versterken van de kenmerkende bedrijfscultuur. FrieslandCampina heeft een unieke bedrijfscultuur die elke dag gevormd wordt door purpose-gedreven, resultaatgerichte mensen die denken en handelen met de klant en consument voorop. De veerkracht die deze cultuur met zich meebrengt heeft tijdens de coronacrisis zijn waarde bewezen, vooral tijdens lockdowns en toen het (internationale) handelsverkeer door de crisis ernstig werd belemmerd. FrieslandCampina heeft tijdens de coronacrisis altijd alle melk bij zijn bijna 11.500 leden-melkveebedrijven opgehaald en verwerkt en heeft zijn klanten en consumenten in meer dan 100 landen voortdurend van voedingsrijke zuivelproducten kunnen voorzien. Het is essentieel dat we tijdens de transformatie onze kenmerkende bedrijfscultuur vasthouden en verder versterken.

Over de uitvoering van de transformatie en de onderliggende initiatieven en projecten zal de komende tijd verder worden besloten. Medewerkers, leden-melkveehouders en andere stakeholders zullen over de voortgang worden geïnformeerd.

Financiële en personele aspecten

Om de transformatie van de onderneming versneld uit te voeren en met name de organisatie te optimaliseren, verwacht FrieslandCampina herstructureringskosten van EUR 150 miljoen tot EUR 175 miljoen te maken die ten laste van het bedrijfsresultaat in 2020 en 2021 zullen worden geboekt (met het merendeel van de lasten in het boekjaar 2020).

De voorgenomen maatregelen moeten er toe bijdragen dat FrieslandCampina vanaf het boekjaar 2022 structureel meer dan EUR 100 miljoen lagere kosten per jaar heeft. Deze toekomstige besparingen zullen worden aangewend om de winstgevendheid van het bedrijf te verbeteren, een toonaangevende melkprijs uit te betalen aan de leden-melkveehouders en te investeren in de groei van de onderneming.

FrieslandCampina verwacht dat er als gevolg van de voorgenomen maatregelen tot eind 2021 zo’n 1.000 arbeidsplaatsen komen te vervallen, grotendeels in Nederland, België en Duitsland. Waar mogelijk zal dit worden opgevangen door natuurlijk verloop, herplaatsing en het niet invullen van vacatures. Gedwongen ontslagen kunnen echter niet worden uitgesloten. Zodra er meer bekend is over de verdere invulling van de plannen, zullen de betrokken ondernemingsraden tijdig om advies worden gevraagd en onze medewerkers worden geïnformeerd.

Om bij te dragen aan de kostenbesparingen, zal er voor het senior management geen 2020 lange termijn bonus zijn. Tenslotte wordt er met de coöperatie gekeken naar de opzet van het ledenfinancieringssysteem om er voor te zorgen dat dit systeem toekomstbestendig is en bijdraagt aan een financieel solide en succesvol FrieslandCampina.







Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL