KPN zet 5G aan! + cijfers KPN. tweede kwartaal 2020

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 27/07/2020 07:08
Vernieuwde netwerk verbetert mobiele ervaring voor alle klanten
KPN lanceert als eerste in Nederland drie zakelijke diensten op 5G
Meer dan 90% 5G-dekking in vijf grootste steden; landelijke dekking in 2021
Op dinsdag 28 juli activeert KPN zijn vernieuwde mobiele netwerk in Nederland. Daarmee ervaren alle KPN klanten met een mobiel abonnement direct de voordelen: nóg meer snelheid en nóg meer capaciteit – thuis, onderweg en op kantoor. Bovendien kunnen alle klanten met een geschikt toestel op dit netwerk vanaf die dag gebruik maken van 5G, de nieuwste generatie mobiele technologie. Zakelijke klanten kunnen vanaf dan speciale 5G-diensten afnemen, zoals dekking op maat en gegarandeerde bandbreedte die alleen mogelijk zijn dankzij 5G-technologie.

Joost Farwerck, CEO KPN: “We zetten bij KPN 5G aan en we breiden de dekking door heel Nederland in hoog tempo uit. Wat bijzonder is, is dat wij zakelijke klanten en ondernemers speciale diensten op 5G aanbieden. Diensten waarmee je bijvoorbeeld drones zelfstandig inspecties kan laten doen op bedrijfsterreinen of waarmee hulpdiensten, zoals de ambulance, sneller op de bestemming kunnen komen. Daar zit de echte winst: want 4G verbond mensen en 5G verbindt de hele maatschappij. Dat is cruciaal, want zo blijft Nederland digitale koploper.”

Meer capaciteit, hogere snelheden en kortere reactietijden
KPN vernieuwt zijn mobiele netwerk in heel Nederland, een mega-operatie die naar verwachting in de tweede helft van volgend jaar is afgerond. Op het vernieuwde netwerk is de downloadsnelheid voor alle klanten met een 4G-toestel nu al gemiddeld 50% hoger en voor 5G-toestellen neemt ook de uploadsnelheid aanzienlijk toe. Ook de reactietijd is korter en zal de komende jaren nog verder omlaag gaan waardoor communicatie steeds meer real-time wordt.

Op 28 juli zal het vernieuwde mobiele netwerk actief zijn in het grootste deel van de Randstad en Eindhoven. Daarmee bereikt KPN ongeveer de helft van de Nederlandse bevolking. Eind dit jaar kunnen twee op de drie mensen in Nederland genieten van de voordelen van het gemoderniseerde mobiele KPN netwerk en volgend jaar zal 5G landelijk beschikbaar zijn.

5G: een digitale evolutie
Nu de eerste 5G-frequentie is geveild komt deze technologie stapsgewijs breder voor Nederland beschikbaar. Het meeste potentieel van 5G voorziet KPN voor zakelijke sectoren, want dankzij de capaciteit en betrouwbaarheid van het netwerk worden nieuwe toepassingen mogelijk, zoals innovaties op het gebied van veiligheid, gezondheidszorg, mobiliteit, logistiek en de maakindustrie. Innovaties waar de hele samenleving van profiteert. Ook consumenten gaan op termijn de toegevoegde waarde van 5G ervaren met de komst van bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden in entertainment en gaming die de ervaring van de consument verrijken. Na de veiling van de 3,5GHz-frequentie, in 2022, wordt een nog grotere verbetering in snelheid en capaciteit mogelijk.

Drie nieuwe zakelijke diensten dankzij 5G
5G is voor het Nederlandse bedrijfsleven de sleutel tot verdere innovatie, digitalisering en slimmer samenwerken, met veilige connectiviteit, betrouwbare dienstverlening en toekomstbestendige oplossingen. Daarom introduceert KPN meteen vanaf 28 juli speciaal voor zakelijke klanten de eerste drie onderscheidende diensten op 5G-technologie om nieuwe digitale toepassingen in tal van sectoren mogelijk te maken:

Mobiele dekking op maat
Zowel in gebouwen als daarbuiten kan KPN voor klanten mobiele (5G-) extra dekking op maat leveren afhankelijk van de behoefte van de klant om nieuwe slimme toepassingen in een gebied of gebouw mogelijk te maken.
Prioriteit aan bepaalde applicaties
Met 5G kan KPN mobiele data van speciale toepassingen overal in Nederland met voorrang beschikbaar houden, ook als het drukker wordt op het netwerk. Dan gaat het om dataverkeer waarvan het in het algemeen belang is dat dit voorrang krijgt. Zo kan een bedrijf met deze dienst bijvoorbeeld zijn pinbetalingsverkeer zekerstellen en kunnen hulpdiensten hiermee paaltjes in de binnenstad laten zakken en stoplichten op groen zetten zodat zij zo snel mogelijk bij de hulpbehoevenden kunnen komen.
Gegarandeerde bandbreedte
KPN kan zakelijke klanten op hun terrein of fabriek desgewenst de garantie geven dat zij altijd een goede verbinding hebben voor tal van toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan ‘tele-operations’ waarbij heftrucks en kranen op afstand bestuurd worden.
KPN 5G FieldLabs: Samen toepassingen op 5G ontwikkelen
KPN doet al ruim twee jaar ervaring op door samen met klanten en partners 5G-toepassingen te testen en business cases te valideren in verschillende industrie segmenten. In verschillende 5G FieldLabs kunnen klanten samen met KPN bekijken hoe connectiviteit en 5G kan helpen bij het verbeteren van bedrijfsprocessen of het optimaliseren van de klantervaring.

Zorgvuldige implementatie
Dit nieuwe 5G netwerk implementeren we met de hoogst mogelijke zorgvuldigheid. De veiligheid van onze netwerken voor mens en milieu staan buiten kijf. Het 5G netwerk gebruikt per gigabyte weer minder energie. Daarnaast blijft KPN ook met dit nieuwe netwerk altijd binnen de door de overheid gestelde normen op het gebied van elektromagnetische velden (EMV).

en beluister de video
op https://www.overons.kpn/nl/nieuws/2020/kpn-zet-5g-aan

Joost Farwerck, CEO van KPN, over de resultaten:
We zijn doorgegaan met het uitvoeren van onze strategie en leverden robuuste prestaties in het tweede kwartaal met een stabiele geschoonde EBITDA na leases en een aanzienlijke groei van de vrije kasstroom ten opzichte van vorig jaar, beide gecorrigeerd voor desinvesteringen, ondanks de uitdagingen met betrekking tot COVID-19.

Onze verbeterde commerciële strategie voor glasvezel, in combinatie met onze SuperWiFi-propositie, sterke Unlimited-propositie en gerichte marketingcampagnes leidden tot een verbeterende trend in het aantal breedbandklanten en mobiele abonnees, ondanks aanhoudende concurrentie. Bovendien zien we dat bestaande klanten de kwaliteit en stabiliteit van ons netwerk waarderen, vooral in de huidige COVID-19-crisis.

In de zakelijke markt bleven we solide vooruitgang boeken met klantmigraties naar ons vereenvoudigde en toekomstbestendige portfolio. We hebben ons productportfolio grotendeels vereenvoudigd, hoewel we ons bewust zijn van de uitdagingen binnen de zakelijke markt nu de economische activiteit in Nederland is afgenomen. Zowel ons vaste als mobiele klantenbestand ontwikkelde zich gunstig, maar de mobiele ARPU stond onder druk door het wegvallen van roaming. Nieuwe initiatieven op het gebied van netwerken, IoT en security zijn vertraagd vanwege COVID-19. Deze uitdagingen werden zoveel mogelijk gecompenseerd door verlaging van de kosten. Via Wholesale blijven we ons netwerk beschikbaar stellen voor derden en dit portfolio blijft groeien. Ons marktaandeel op de totale breedbandmarkt is stabiel gebleven op 52%, mede dankzij de solide prestaties van Wholesale en dit toont de kracht van ons gemengde portfolio.

Het tweede kwartaal was echter ook het eerste waarin we het volledige effect van COVID-19 op de Nederlandse economie zagen. Hoewel dit de prestaties op sommige gebieden beïnvloedde, onderstreepte de crisis ook het belang van KPN’s voortdurende inspanningen om de kwaliteit van de digitale infrastructuur van Nederland te verbeteren door middel van grootschalige investeringen. Wij geloven dat digitalisering een katalysator kan zijn voor het economisch herstel van ons land en tegelijkertijd helpt om de ecologische en sociale uitdagingen van de post-COVID-wereld aan te pakken. We zijn trots op de tomeloze inzet van onze collega’s en de toewijding aan het helpen van onze klanten in deze uitdagende tijden. Over het eerste halfjaar is KPN met zijn netwerken en diensten veerkrachtig gebleken.

We versnellen de uitrol van glasvezel, wat voor KPN waarde blijft genereren. We hebben het afgelopen kwartaal 76.000 extra huishoudens aangesloten en we zien verschillende commerciële proof points die onze uitrolstrategie onderschrijven. Zo zien we in vergelijking met koper dat de ARPU van glasvezel 9% hoger is, we zien dat per gebruiker een glasvezelklant 40-50% meer uitgeeft aan extra diensten en dat de omzet uit glasvezeldiensten in het tweede kwartaal met 6% is gestegen. We zijn ook trots dat ons glasvezelnetwerk wordt erkend als het beste vaste netwerk van Nederland volgens de Consumentenbond. Om onze toekomstige glasvezel uitrol veilig te stellen, maken we lange termijn afspraken met onze aannemers.

Als we vooruit kijken, blijft de ontwikkeling van COVID-19 en de impact ervan op de huidige economische crisis onzeker. Onze prestaties in het eerste halfjaar en onze sterke balans geven ons echter een veerkrachtige basis om op te bouwen. We zijn toegewijd aan onze strategie en vastberaden om onze vooruitzichten, zoals we in januari hebben afgegeven, te halen. We hebben besloten om in het derde kwartaal van 2020 een interim-dividend voor 2020 uit te keren en KPN blijft goed gefinancierd met voldoende liquiditeit om de schulden voor de komende jaren te voldoen.’’


KPN delivered stable results and higher free cash flow in Q2 2020
• KPN's mobile and fixed base showed increasingly positive dynamics with first signs of bottoming-out
• COVID-19 led to a slightly negative impact on KPN’s group financial result, mostly in B2B, and offset by ongoing cost measures
• Stable adjusted EBITDA after leases y-on-y excl. impact of divestments
• FCF increased 17% y-on-y excl. impact of divestments despite acceleration of fiber roll-out leading to higher Capex y-on-y
• Balance sheet and liquidity position remained strong with 2.3x leverage ratio and € 907m cash & cash equivalents
• KPN lives up to its 2020 dividend commitment; will pay an interim dividend of € 4.3 cents per share in August 2020
• Committed to strategy and to the 2020 outlook as provided in January 2020
Substantially improved base dynamics and continued rationalization
• Consumer net adds trend improved sequentially; market is highly competitive
? Convergence: +3k fixed-mobile households (Q1 2020: -18k), 49% of broadband base;
+30k fixed-mobile postpaid customers (Q1 2020: -21k), 63% of postpaid base
? Fixed: +17k fiber net adds (Q1 2020: +13k), -3k broadband net adds (Q1 2020: -19k)1
; ARPU increased 5.0% y-on-y to € 48
? Mobile: -1k postpaid net adds across all brands (Q1 2020: -13k);
postpaid ARPU at € 17 for the sixth consecutive quarter (-3.8% y-on-y)
? Consumer NPS of +15 (Q2 2019: +13)
• Business delivered good progress with customer migrations: 84% of SME and 72% of LE customers migrated from traditional fixed
voice or legacy broadband services; shut down ISDN 1/2 per end of June 2020; NPS improved to +2 (Q2 2019: +1)
• Wholesale added 16k broadband lines (Q1 2020: +21k) and 14k postpaid SIMs (Q1 2020: +12k)
• Network continued ramping up fiber roll-out: added 76k (70k organic and 6.5k acquisitions) additional FttH households (Q1 2020:
58k), 254k since start in January 2019; ~560 mobile network sites were upgraded in the quarter, ~1,490 since September 2019
• Continued good progress on simplification and digitalization and strong and disciplined cost control resulted in net indirect opex
savings of € 33m in the quarter, € 213m since the start of the program in 2019; well on track to meet ~€ 350m target
Robust financial performance amidst a challenging COVID-19 environment2
• Q2 2020 adjusted revenues declined 3.0% y-on-y corrected for impact of divestments (-4.9% y-on-y without correction): Growth in
Professional Services in Business and in Wholesale was offset by lower revenues from mobile (roaming) and fixed voice services.
Consumer revenues were broadly stable sequentially despite COVID-19 related headwinds, Business revenues saw additional
revenue challenges. H1 2020 adjusted revenues declined 2.4% y-on-y corrected for impact of divestments (-3.6% y-on-y without
correction)
• Q2 2020 adjusted EBITDA after leases was effectively flat with +0.1% y-on-y corrected for impact of divestments (-1.5% y-on-y
without correction). The effect of lower revenues was offset by strong and disciplined cost control. Margin increased to 45.3%. The
estimated net effect of COVID-19 on Q2 2020 adj. EBITDA AL was ~€ 3-5m negative. H1 2020 adjusted EBITDA AL increased 1.6% yon-y corrected for impact of divestments (+0.3% y-on-y without correction)
• Q2 2020 net profit of € 135m, € 7m higher y-on-y was mainly driven by lower restructuring costs, € 11m book gain on the sale of
KPN Consulting and lower finance costs due to debt redemptions. This was partly offset by lower finance income due to the sale of
the TEFD stake in June 2019. H1 2020 net profit of € 255 was € 38m higher y-on-y
• Capex of € 295m in Q2 2020 (of which ~3% attributed to fiber acquisitions). Capex increased € 42m y-on-y to € 572m in H1 2020 due
to changed intra-year phasing from increased access investments: accelerated FttH roll-out and mobile network modernization
• Q2 2020 operational free cash flow of € 291m declined 8.2% y-on-y corrected for impact of divestments (-10% y-on-y without
correction), and H1 2020 operational free cash flow declined -4.3% y-on-y corrected for impact of divestments, due to higher Capex
• Q2 2020 free cash flow increased to € 177m (+17% y-on-y corrected for impact of divestments, +20% y-on-y without correction)
despite higher Capex due to access investments. Investments in working capital were lower compared to Q2 2019. H1 2020 FCF
increased 19% y-on-y corrected for impact of divestments to € 257m (+19% y-on-y without correction)
• Strong liquidity of € 2.2bn at the end of Q2 2020, consisted of € 907m cash and cash equivalents and € 1.25bn undrawn revolving
credit facility. In addition, KPN initiated a € 1bn Euro Commercial Paper program.

Key figures
Group financials (unaudited) Q2 2019 Q2 2020 ? y-on-y ? y-on-y2 H1 2019 H1 2020 ? y-on-y ? y-on-y2
(in € m, unless stated otherwise) excl. divestments excl. divestments
Adjusted revenues 1,359 1,292 -4.9% -3.0% 2,721 2,622 -3.6% -2.4%
Adjusted EBITDA after leases 594 585 -1.5% +0.1% 1,157 1,160 +0.3% +1.6%
As % of adjusted revenues 43.7% 45.3% 42.5% 44.3%
Operating profit (EBIT) 221 233 +5.4% 410 449 +9.5%
Net profit 128 135 +5.4% 217 255 +18%
Capex 269 295 +9.3% 531 572 +7.8%
Capex as % of adjusted revenues 19.8% 22.8% 19.5% 21.8%
Operational free cash flow 324 291 -10% -8.2% 626 588 -6.1% -4.3%
As % of adjusted revenues 23.9% 22.5% 23.0% 22.4%
Free cash flow (excluding TEFD dividend) 147 177 +20% +17% 216 257 +19% +19%
As % of adjusted revenues 10.8% 13.7% 7.9% 9.8%
Cash & short-term investments 381 907 >100%
ROCE 9.0% 9.8%
1 Corrected for migrations to, and new customers of, small business proposition (7k in Q2 2020, 6k in Q1 2020)
2 Y-on-y trends in the last column are corrected for the estimated impact of closed divestments: NLDC, International Network Services, Argeweb,
and KPN Consulting; further information to be found on page 14.

The estimated net effect of COVID-19 on group’s financial results was slightly negative
The estimated net effect of COVID-19 on group’s financial results was slightly negative. The estimated net effect on group’s
adjusted gross profit in H1 2020 was around € 5-7m negative, mainly visible in lower revenues from roaming and delayed IT
projects, partly offset by higher fixed and national mobile traffic. The estimated net impact on group’s adjusted indirect opex
amounted to approximately € 6-11m positive, driven by fewer FTE due to the closure of shops and lower cost related to travel,
learning & development and facilities. This was partly offset by a provision of € 1m for expected credit losses. KPN saw limited
impact from requests for extended payment terms in H1 2020. KPN has not made use of any form of state aid in H1 2020.
The estimated net effect on group’s free cash flow was approximately € 6-12m positive in H1 2020, driven by temporarily lower
production (Capex), lower handset sales (trade receivables), partly offset by the suspension of payment terms (trade receivables).
Estimated financial net effect COVID-19 Group level H1 2020 net effect
Adjusted gross profit ~ € 5-7m negative
Adjusted indirect costs ~ € 6-11m positive
Adjusted EBITDA after leases broadly flat
Free cash flow ~ € 6-12m positive
The effect of COVID-19 cannot be estimated exactly. However, KPN observes substantial trend changes in some activities compared to previous quarters.
The financial impact of these trend changes is used as a proxy for estimating the COVID-impact.

Committed to 2020 outlook and interim dividend of € 4.3 cents per share announced
The ultimate impact of COVID-19 on KPN and wider Dutch economy remains uncertain. The Dutch economy is showing a decline
and it is expected by the CPB (the Dutch Bureau for Economic Policy Analysis) to move towards a recession. As a result, the longerterm impact on the Dutch economy and KPN’s customers remains difficult to predict. Despite this uncertain backdrop, KPN
generated solid results in H1 2020, which shows its business is resilient and that it is on track with the execution of its strategy.
Demand for KPN’s essential connectivity services remains solid, and KPN has a robust liquidity position. While we expect to see a
significantly higher negative y-on-y effect of roaming in Q3 2020, due to the summer holiday season with limited travelling outside
the EU, we remain able to adjust our cost base in line with developing economic circumstances.
Meanwhile, we remain committed to our strategy and to our 2020 outlook as provided in January 2020.
2020 outlook for adjusted EBITDA AL, Capex and DPS is reiterated. A combination of COVID-related downward pressure on
revenues, offset by strong cost control enables us to reiterate our 2020 outlook for adjusted EBITDA after leases. Due to COVID19 impact we expect B2B end-to-end adjusted EBITDA AL to stabilize during 2021 based on current estimates. KPN intends to pay
a regular dividend per share of € 13.0 cents in respect of 2020. An interim dividend of € 4.3 cents per share will be paid on 4
August 2020. The ex-dividend date is 29 July 2020.
KPN is committed to grow its FCF excluding acquisition Capex in 2020 with ‘at least mid-single digit percentage growth compared
to 2019’. However, management identified some downside risk due to a potentially worsening trend in customers’ payment
behavior. The latter is not impacting KPN yet, but KPN is cognizant of the potential depth of the recession in the Netherlands,
especially if, and when the Dutch government reduces its COVID-19 support packages.
2020 outlook is based on comparable basis corrected for divestments. The historical comparable basis figures are based on
management estimates and are not audited. 2020 Capex and FCF outlook are both excluding acquisition Capex related to
discretionary FttH M&A opportunities, which classify as Capex.
Adjusted EBITDA AL Capex
(excl. acquisition Capex)
Free Cash Flow
(excl. acquisition Capex)
Regular DPS
Achievements H1 2020 +1.6%
growth y-on-y
€ 563m € 266m € 4.3 cents
interim dividend
Outlook 2020 Stable to slightly
growing compared
to 2019*
€ 1.1bn At least mid-single digit
percentage growth
compared to 2019**
€ 13.0 cents
* FY 2019 adjusted EBITDA AL of € 2,287m, corrected for divestments. This is € 30m lower compared to € 2,317m as reported for FY 2019
** FY 2019 FCF (excl. TEFD dividend) of € 718m, corrected for divestments. This is € 8m lower compared to € 726m as reported for FY 2019
Looking ahead, KPN continues to manage its business through the COVID-19 crisis, closely monitoring a number of business
drivers including payment behavior, net working capital and credit quality. KPN also continuously assesses its revenue risk profile.
Consumer, Wholesale and B2B Soho segments account for a large part of the revenue base, and impact here is mostly visible
through lower roaming revenues and lower handset sales, partly offset by higher traffic and out of bundle data usage. KPN
expects to see a higher negative y-on-y effect of roaming in Q3 2020, due to the summer holiday season. In the Business segment,
the main impact is currently visible in lower revenues from roaming, network services (WiFi hotspots), and IT projects. These
effects were partly offset by increased demand for Security and Workspace Services in the (semi) public sector and cost savings
on FTEs and lower cost related to travel, learning & development and facilities.
KPN continues to monitor the impact of changes in payment behavior and bad debts in parts of our Business client base.
Importantly, our SME exposure is relatively limited, and sectors such as hospitality, leisure and travel represent a minority within
that SME base. Also, many of our LE customers are active in the public sector. Reassuringly, KPN saw a limited impact from
requests for extended payment terms in Q2 2020.
With the Netherlands in an economic decline, and uncertainty remaining about the duration of the Government’s package of
support measures, the ultimate impact on the Dutch economy and the position of KPN’s customers remains difficult to predict.
As a result, visibility into 2021 is limited, and it would be premature to confirm whether our 2019-2021 ambitions need to be
updated. KPN is well positioned to absorb the short-term effects from this pandemic. Meanwhile, KPN remains committed to its
strategy. zie & lees meer op
https://ir.kpn.com/download/companies/koninkpnnv/Results/KPN_Q2_2020_Results_Press_release.pdf

tijd 09.05
KPN EUR 2,363 -3,3ct vol. 461.000



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL