Lucas Bols reports a substantial increase in net result at slightly lower revenue

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 18/11/2015 08:31
Hoofdpunten eerste halfjaar 2015/16
 Omzet € 39,4 miljoen, een daling van 2,9% tegen constante wisselkoersen, voornamelijk als gevolg van eenmalige voorraad afbouw in Azië-Pacific
 Noord-Amerika rapporteert gezonde omzetgroei van 3,4% tegen constante wisselkoersen, als gevolg van onze groeistrategie
 Brutomarge 60,8%, in lijn met voorgaand boekjaar, tegen constante wisselkoersen
 Bedrijfsresultaat € 11,6 miljoen, een daling van 5,3% tegen constante wisselkoersen
 Nettowinst gestegen van € 2,0 miljoen naar € 7,7 miljoen
 Interimdividend in contanten vastgesteld op € 0,31 per aandeel
Huub van Doorne, CEO Lucas Bols: “In de afgelopen zes maanden is de omzet licht gedaald, voornamelijk in de regio Azië-Pacific, waar de omzet werd gedrukt door eenmalige voorraadafbouw in het tweede kwartaal. In Noord-Amerika werpt onze op groei gerichte marktstrategie haar vruchten af, met een gezonde autonome omzetstijging van 3,4%. Ons totale bedrijfsresultaat werd negatief beïnvloed door de lagere omzet en valuta-effecten, maar dankzij de afgenomen nettoschuld en de daarmee samenhangende lagere financieringskosten rapporteerden we een substantieel hogere nettowinst van € 7,7 miljoen. We zijn verheugd aan te kondigen dat een interim dividend van € 0,31 per aandeel zal worden uitgekeerd. Met de recente toevoeging van twee innovatieve nieuwe smaken aan ons Bols Likeuren assortiment en met de introductie van diverse nieuwe marketinginitiatieven blijven we het merk Bols verder versterken.”

Kerncijfers
(in € miljoen tenzij anders aangegeven, voor het halfjaar eindigend op)
30 september 2015 30 september 2014 % mutatie gerapporteerd mutatie utonoom1
Omzet 39,4 40,8 -3,4% -2,9%
Brutoresultaat 24,0 25,2 -4,9% -2,9%
Brutomarge 60,8% 61,8% -100 bps 0 bps
Bedrijfsresultaat (EBIT) 11,6 12,9 -10,3% -5,3%
Nettoresultaat 7,7 2,0
Vrije operationele kasstroom2 8,8 8,3 +5,5% +13,3%
Winst per aandeel (in €) 0,61
Dividend per aandeel (in €) 0,31 NVT
1 bij constante wisselkoersen
2 Vrije operationele kasstroom wordt gedefinieerd als netto-kasstroom uit bedrijfsactiviteiten minus kapitaalinvesteringen.

Financiële gang van zaken
Omzet
De omzet van Lucas Bols over de eerste zes maanden van het boekjaar eindigend op 31 maart 2016 (H1 2015/16) bedroeg € 39,4 miljoen, een gerapporteerde daling van 3,4% ten opzichte van € 40,8 miljoen in dezelfde periode van het voorgaande boekjaar. Valuta-effecten hadden een beperkte negatieve invloed op de omzet van € 0,2 miljoen, waarbij de zwakkere Japanse yen, Russische roebel en Australische dollar grotendeels gecompenseerd werd door de sterkere Amerikaanse dollar. De daling van de omzet met 2,9% tegen constante wisselkoersen was voornamelijk het gevolg van voorraad afbouw op de Australische en Zuidoost-Aziatische markt in het tweede kwartaal van het boekjaar.
We presteerden goed in de opkomende markten en in Noord-Amerika. In deze laatste regio werd een autonome omzetgroei van 3,4% gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode van het voorgaande boekjaar, waarmee het succes van onze op groei gerichte marktstrategie wordt bevestigd.
Brutoresultaat
Het brutoresultaat voor H1 2015/16 bedroeg € 24,0 miljoen, een daling van 4,9% ten opzichte van het voorgaande jaar. De daling was toe te schrijven aan de hierboven genoemde voorraad afbouw (€ 0,7 miljoen) en aan valuta-effecten (€ 0,5 miljoen). De gerapporteerde brutomarge van 60,8% was 100 basispunten lager dan een jaar geleden, waarbij de daling volledig was toe te schrijven aan valuta-effecten. Tegen constante wisselkoersen bleef de brutomarge stabiel ten opzichte van het voorgaande boekjaar.
Bedrijfsresultaat
Het bedrijfsresultaat (EBIT) over H1 2015/16 daalde met 10,3% naar € 11,6 miljoen (H1 2014/15: € 12,9 miljoen). Tegen constante wisselkoersen daalde het bedrijfsresultaat met 5,3%, hetgeen geheel was toe te schrijven aan de lagere omzet. De distributie- en administratiekosten (D&A) bleven goeddeels stabiel ten opzichte van het voorgaande jaar. Per saldo hadden wisselkoersen een negatieve invloed van € 0,6 miljoen.
Ontwikkelingen voor wereldwijde merken en regionale merken
Wereldwijde merken
Onze portefeuille van wereldwijde merken omvat Bols Likeuren, Bols Genever, Bols Vodka, Damrak Gin en onze Italiaanse likeuren Galliano en Vaccari Sambuca.
(in € miljoen tenzij anders aangegeven, voor het halfjaar eindigend op)
30 september 2015 30 september 2014 % mutatie gerapporteerd % mutatie autonoom*
Omzet 27,2 28,3 -3,8% -3,3%
Brutoresultaat % van de omzet 17,8 65,3% 18,6 65,7% -4,4% -40 bps -2,1% +90 bps
Bedrijfsresultaat % van de omzet 12,0 44,0% 12.5 44,3% -4,5% -30 bps -1,6% +80 bps
* bij constante wisselkoersen
De omzet van de wereldwijde merken bedroeg € 27,2 miljoen in H1 2015/16, een daling van € 1,1 miljoen vergeleken met € 28,3 miljoen in H1 2014/15. Valuta-effecten hadden een beperkte negatieve invloed op de omzet van € 0,1 miljoen; het negatieve effect op zowel het brutoresultaat als het bedrijfsresultaat bedroeg echter € 0,4 miljoen. Het positieve effect van de sterke Amerikaanse dollar op het bedrijfsresultaat werd grotendeels tenietgedaan door het feit dat de kosten van het blenden en bottelen van Bols Likeuren voor de Amerikaanse markt en van de organisatie Lucas Bols USA eveneens in dollars worden uitgedrukt.
3
De omzetdaling werd veroorzaakt door voorraad afbouw op de Australische en Zuidoost-Aziatische markt in het tweede kwartaal (effect van € 0,9 miljoen in het eerste halfjaar). In Australië paste onze lokale distributeur de bevoorradingsketen aan; hierdoor was er een daling van het aantal distributiedepots wat weer gevolgen had voor de leveringen, met name van Galliano. In Zuidoost-Azië werd de voorraad afgebouwd in aanloop naar de overstap naar een nieuwe distributiepartner met ingang van 1 januari 2016. Uitdagende marktomstandigheden in Indonesië na een verhoging van de invoerrechten hadden een verder drukkend effect op de leveringen in deze regio. De rest van de regio Azië-Pacific presteerde in lijn met het voorgaande jaar, waarbij de brutomarge voor de regio als geheel 150 basispunten hoger lag als gevolg van prijsverhogingen.
Noord-Amerika presteerde sterk met een autonome omzetgroei van 3,4% ten opzichte van dezelfde periode van het jaar ervoor. Deze performance werd aangevoerd door de VS, waar de resultaten in lijn waren met onze verwachtingen. Dit is een weerspiegeling van het succes van onze op groei gerichte marktstrategie. De gerapporteerde omzetgroei in Noord-Amerika bedroeg 15,4%.
De resultaten in West-Europa waren in lijn met dezelfde periode van het voorgaande jaar waarbij de moeilijkere omstandigheden op de detailhandelsmarkt in België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk gecompenseerd werden door sterke resultaten op de horeca markt in Scandinavië en Zuid-Europa. In Nederland was een positieve trend te zien in de verkoop van wereldwijde merken door Maxxium na de recente succesvolle introducties van de merken Bols Vodka en Damrak Gin. In lijn met onze lange termijnstrategie voor Bols Vodka, die gericht is op gestage groei waar marktkansen zich voordoen, is het blenden en bottelen van dit merk overgebracht naar Avandis, onze productie joint-venture in Nederland.
De opkomende markten rapporteerden een lichte stijging ten opzichte van het vorige jaar. De omzet in Oost-Europa (inclusief Rusland) was in lijn met het vorige jaar. In Rusland hield het marktherstel dat in het laatste kwartaal van het boekjaar 2014/15 werd ingezet aan, na de scherpe neerwaartse trend die zich eerder in 2014 had voorgedaan. In Afrika was er een lichte daling van de omzet; dit werd gecompenseerd door een hogere omzet in Midden- en Zuid-Amerika.
De brutowinst van de wereldwijde merken daalde met 4,4%, mede als gevolg van de ongunstige wisselkoersontwikkelingen. Tegen constante wisselkoersen daalde de brutowinst met 2,1% en het bedrijfsresultaat met 1,6%; dit was volledig toe te schrijven aan de hierboven genoemde voorraad afbouw, die een drukkend effect van € 0,7 miljoen had op zowel brutowinst als bedrijfsresultaat. Voornamelijk onder invloed van prijsverhogingen in Azië-Pacific stegen zowel de brutomarge als de operationele marge met respectievelijk 90 basispunten en 80 basispunten tegen constante wisselkoersen.
Regionale merken
Onze portefeuille van regionale merken omvat de portefeuille Hollandse Jenevers en Vieux – die een leidende positie hebben op de Nederlandse markt – en de merken Pisang Ambon en Coebergh, naast een breder assortiment producten die in één werelddeel of één specifiek land worden verkocht, zoals Henkes Star Schnapps in West-Afrika of Regnier Crème de Cassis in Japan.
(in € miljoen tenzij anders aangegeven, voor het halfjaar eindigend op)
30 september 2015 30 september 2014 % mutatie gerapporteerd % mutatie autonoom*
Omzet 12,2 12,5 -2,6% -1,9%
Brutoresultaat % van de omzet 6,2 50,9% 6,6 53,0% -6,5% -210 bps -5,2% -180 bps
Bedrijfsresultaat % van de omzet 5,3 43,2% 5,7 45,9% -8,2% -270 bps -6,9% -230 bps
* bij constante wisselkoersen

De omzet van de regionale merken bedroeg € 12,2 miljoen in H1 2015/16, een daling van € 0,3 miljoen vergeleken met € 12,5 miljoen in H1 2014/15. De lichte omzetdaling was met name het gevolg van zwakkere marktomstandigheden voor de regionale merken in Nederland, waar het marktaandeel overigens wederom werd versterkt. Andere markten, met name Frankrijk en Scandinavië, realiseerden een hogere omzet. Valuta-effecten, met name de Japanse yen, hadden een negatieve invloed op zowel de omzet, het brutoresultaat als het bedrijfsresultaat van € 0,1 miljoen.
De brutomarge daalde met 180 basispunten op autonome basis, voornamelijk als gevolg van een (tijdelijk) relatief lager aandeel van producten met een hogere marge. Dit had eveneens gevolgen voor de operationele marge.

Financieringskosten
De financieringskosten namen met € 7,7 miljoen af naar € 1,3 miljoen (H1 2014/15: € 9,0 miljoen) door de lagere schuldenlast na de beursgang van begin dit jaar.

Belasting
De effectieve belastingdruk bedroeg in H1 2015/16 circa 25%, in lijn met het nominale belastingtarief. In H1 2014/15 bedroeg de effectieve belastingdruk nog circa 50%, voornamelijk als gevolg van niet-aftrekbare dividenden op cumulatieve preferente aandelen. Deze preferente aandelen zijn bij de beursgang terugbetaald.

Nettowinst
Als gevolg van de lagere financieringskosten steeg het nettoresultaat over de eerste helft van het boekjaar 2015/16 tot € 7,7 miljoen, van € 2,0 miljoen in H1 2014/15. Het nettoresultaat per aandeel voor H1 2015/16 bedroeg € 0,61.
Kasstroom De vrije operationele kasstroom kwam in H1 2015/16 uit op € 8,8 miljoen (H1 2014/15: € 8,3 miljoen).

Financiële positie
(in € miljoen tenzij anders aangegeven) 30 september 2015 31 maart 2015
Totaal eigen vermogen 161,6 153,2
Nettoschuld 53,5 61,2
Nettoschuld / EBITDA ratio 2,4 2,6

Eigen vermogen
Het eigen vermogen steeg als direct gevolg van de nettowinst van € 7,7 miljoen en een hogere waardering van onze derivatenportefeuille.

Nettoschuld
De nettoschuld daalde naar € 53,5 miljoen per 30 september 2015 (31 maart 2015: € 61,2 miljoen). Sinds de beursgang op 4 februari 2015 heeft ons bedrijf een solide financieringsstructuur opgebouwd en zullen we ons op de korte termijn richten op het verder terugdringen van onze schuldenlast. De verhouding nettoschuld/EBITDA stond per 30 september 2015 op 2,4 (31 maart 2015: 2,6).

Dividend
Zoals eerder gecommuniceerd zal er een interim dividend in contanten worden uitgekeerd. In lijn met het dividendbeleid om tenminste 50% van de nettowinst als dividend uit te keren, is het interim dividend vastgesteld op € 0,31 in contanten per aandeel, een uitkeringspercentage van 50%. Het dividend wordt 30 november betaalbaar gesteld.

Outlook
Vooruitkijkend verwachten we groei van de wereldwijde merken op de lange termijn en voortzetting van de stabilisatie van de regionale merken. Globaal gesproken zorgen de verbeterende economische omstandigheden wereldwijd voor een positievere horeca omgeving en een groeiende cocktailcultuur; beide stuwen de verdere ontwikkeling van onze wereldwijde merken. We zullen ons blijven richten op versnelling van de groei van onze merken in de VS door middel van onze Lucas Bols USA-organisatie.
In het tweede halfjaar verwachten we als gevolg van de bestaande hedges minder effect van wisselkoersschommelingen op het bedrijfsresultaat. Daarnaast verwachten we een kleiner effect van de eenmalige voorraad afbouw in Azië-Pacific. Hoewel sommige markten uitdagend zullen blijven, zijn we over de gehele linie genomen positief ten aanzien van de toekomstige ontwikkelingen van onze merken.

tijd 09.13
Bols EUR 20,97 -2ct vol. 14.678
De Fiscus is de beste klant van Bols, dat was in de jaren 1970 ook al zo en toen had het bedrijf ook daarmee problemen. De fiscus verhoogde zomaar de belasting en werd de Bols weer duurder. Daar ging je "strategie" (lees winst)!

tijd 13.16 d.d. 19 nov. 2015
Rabo verlaagd het advies Bols EUR 20,00 -90ct vol. 16.213



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL