DigiNotar breidt dienstverlening uit: nu ook aanloggen met RABO bankkaart

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 08/05/2004 15:55
Realtime Company (Newconomy) deelnemingen van 24,2% Diginotar breidt dienstverlening uit.
Bericht van 26 april j.l.
In samenwerking met Rabobank Nederland is het vanaf nu mogelijk om de Rabobank bankkaart te gebruiken binnen de nieuwe authenticatie service van DigiNotar: PASS - Personal Access Security Service. PASS voorziet in de behoefte van de markt aan laagdrempelige doch veilige toegang via het Internet op basis van: wachtwoord, GSM, smartcard, en nu dus ook de bankkaart.

"De meeste mensen beschikken reeds over een bankkaart of GSM. Waarom zouden ze die niet gebruiken om zich op een veilige manier te identificeren via het Internet? Dit gezamenlijke initiatief resulteert daadwerkelijk in minder sleutels aan de digitale sleutelbos", aldus Tony de Bos, managing director van DigiNotar.
"In de markt is een toenemende belangstelling merkbaar voor laagdrempelige authenticatie middelen, onder andere voor burgers. De DigiNotar smartcard zoals wordt gebruikt voor de elektronische handtekening, is soms een te zwaar middel; een wachtwoord alleen is voor sommige toepassingen weer niet veilig genoeg", vervolgt De Bos. "Op deze wijze kunnen organisaties het juiste beveiligingsniveau kiezen dat voor hun toepassing vereist is, zonder dat uitgifte van nieuwe en kostbare tokens of smartcards nodig is."

"De ruim 2 miljoen klanten van de bank die nu gebruik maken van hun bankpas voor het internetbankieren kunnen met behulp van deze beveiliging toegang verkrijgen tot allerlei andere diensten. Deze stap zien wij als een belangrijke mijlpaal in het veilig gebruiken van diensten die via het Internet bereikbaar zijn", aldus Bert Willems, projectmanager van Rabobank Authenticatie Diensten.

Met deze service richt DigiNotar zich op de groeiende markt van organisaties die via internet veilig willen communiceren met hun klanten, leden of businesspartners. Ook voor medische sites zijn er goede gebruiksmogelijkheden.

Registratie kan geheel online door de organisatie plaatsvinden; desgewenst kan DigiNotar centraal de registratie uitvoeren met aanvullende identiteitscontroles voor een hoog betrouwbaarheidsniveau.

Bij het aanloggen zoekt de website voor controle van de identiteit contact met de Authenticatie Server van DigiNotar. Om van deze dienst gebruik te maken hoeft men slechts een zogenaamde "Agent" op de te beveiligen webserver te installeren. DigiNotar gebruikt hiervoor de A-Select software van Alfa & Ariss.

Bij het "Digitaal Ervaringen Dossier (DED)", een applicatie ontwikkeld in opdracht van de CG-Raad en onder beheer van TNO, wordt voor authenticatie inmiddels gebruik gemaakt van PASS. Chronisch zieken en gehandicapten kunnen met DED persoonlijke medische gegevens vastleggen in hun eigen dossier op internet. Hierbij is het van groot belang dat de medische gegevens op het internet niet herleidbaar zijn naar de NAW-gegevens van de patiƫnten. Bij deze toepassing wordt dan ook met pseudoniemen gewerkt.

Ook DED gebruikers kunnen binnenkort de bankkaart van de Rabobank gebruiken voor het aanloggen. Met een overeenkomst voor internetbankieren, een Europas en een Randomreader van de Rabobank, kunnen gebruikers zich zelf voor deze methode registreren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de voor de gebruiker bekende aanlogschermen voor internetbankieren.






Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL