Bentham Europe maakt voorgestelde financiering bekend van de vordering op het kartel van vrachtwagenfabrikanten: geschat teveel betaalde bedrag +- EUR

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 14/11/2016 08:56
Londen, 14 november 2016 Bentham heeft vandaag aangekondigd dat het bedrijf voornemens is om juridische stappen te financieren ten behoeve van de vrachtwagenkopers die het slachtoffer zijn van het Europese vrachtwagenkartel.

Op 19 juli 2016 heeft de Europese Commissie (de Commissie) vastgesteld dat vrachtwagenfabrikanten MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF artikel 101 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en artikel 53 van de EER-overeenkomst hebben geschonden. Deze artikelen verbieden kartels en andere concurrentiebeperkende praktijken.

De commissie heeft bepaald dat deze vrachtwagenfabrikanten hebben samengespand door 14 jaar lang prijzen van vrachtwagens te manipuleren en door de kosten van de naleving van strengere EU-emissieregels door te berekenen aan hun klanten. Voor deze schendingen heeft de Commissie een recordboete van € 2,93 miljard opgelegd. MAN heeft de commissie geïnformeerd over het kartel en zo een boete vermeden.

Alle vrachtwagenfabrikanten hebben hun betrokkenheid bij het kartel erkend, behalve Scania, wiens betrokkenheid verder wordt onderzocht.

Jeremy Marshall, Chief Investment Officer bij Bentham, verwees naar de enorme schade die is veroorzaakt door het kartel, en zei het volgende:

"Van 1997 tot 2011 hebben een paar van de grootste vrachtwagenfabrikanten in Europa als kartel gefungeerd en daardoor klanten opgelicht. De hoeveelheid vrachtwagen verkopen die de Europese Commissie heeft bekeken, is onthutsend - wij schatten dat tijdens de kartelperiode in de EU ongeveer 10 miljoen vrachtwagens zijn verkocht. Van dat aantal, gebaseerd op schattingen van de teveel betaalde bedragen toe te schrijven aan voormalige kartels, hebben de kopers van middelgrote en zware vrachtwagens een geschat bedrag van EURO 10.500 per vrachtwagen teveel betaald.

Bentham is vastberaden om de mogelijkheid van verhaal van teveel betaalde bedragen onder de aandacht van zoveel mogelijk kopers van vrachtwagens te brengen als zij kan en om de slachtoffers van het kartel in staat te stellen om collectief verhaal te zoeken. Men verwacht dat de vorderingen op het vrachtwagenkartel de grootste claims voor schadevergoeding zullen zijn ooit als gevolg van een kartel uitspraak."




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL