Solvay’s materialen zorgen voor baanbrekende innovatie met kunststoffen automotor “Polimotor 2”

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 21/05/2015 09:30
Brussel, 18 mei 2015 --- Solvay neemt met trots een leidende rol in de ontwikkeling van de Polimotor 2, een volledig kunststoffen automotor die volgend jaar zal worden getest in een racewagen. Solvay laat hiermee zijn unieke vooraanstaande speciale polymeertechnologieën zien in gewichtsvermindering, als vervanging van metalen onderdelen.
Dit samenwerkingsproject zal uiteindelijk het pad effenen voor innovatieve doorbraken in toekomstige commerciële auto’s. De motor is gewoonlijk gemaakt van metaal en het zwaarste onderdeel van een auto. Polimotor 2 streeft ernaar een motor te ontwikkelen die ongeveer 63 tot 67 kg weegt, ongeveer 40 kg minder dan de huidige standaardmotoren.
Solvay is een toonaangevende wereldwijde leverancier van hoogperformante materialen voor de automobielindustrie. Deze doet steeds vaker een beroep op Solvay’s uiterst veerkrachtige materialen en oplossingen om metalen onderdelen te vervangen in het koetswerk, het interieur en onder de motorkap, waardoor de industrie kan voldoen aan steeds strengere brandstof- en emissievoorschriften.
”Polimotor is wederom een pioniersproject en gelegenheid voor Solvay Specialty Polymers om zijn innovaties naar de voorgrond te brengen en om zijn aanbod uit te breiden van materialen in gewichtsvermindering,” zei Augusto Di Donfrancesco, Directeur van Solvay’s Specialty Polymers Global Business Unit. “Door dit partnerschap zullen we onze grenzen verleggen en eens te meer tonen dat onze hoogperformante polymeren oplossingen bieden in het reduceren van gewicht, het verlagen van brandstofverbruik en een belangrijke bijdrage leven in het terugdringen van CO2-emissies.”
In Polimotor 2 zal Solvay niet minder dan tien metalen motoronderdelen – waaronder de waterpomp, de oliepomp, de waterinlaat/-uitlaat, het gasklephuis, de brandstofrail, de nokkenastandwielen en andere onderdelen – vervangen door onderdelen vervaardigd uit zeven van zijn hoogperformante thermoplastische materialen.*
De Polimotor 2, viercilinder motor met twee bovenliggende nokkenassen zal uiteindelijk in 2016 worden geïnstalleerd in een Norma M-20 conceptauto die zal meedingen in de race van Lime Rock Park, Connecticut, in de Verenigde Staten. Solvay speelde een belangrijke rol in het succes van de eerste Polimotor, die aan het begin van de jaren 1980 werd bedacht door de Amerikaanse ingenieur Matti Holtzberg.
*Enkele van de Solvay-technologieën die waarschijnlijk gebruikt zullen worden, zijn Torlon® polyamide-imide (PAI), Amodel® polyftalamide (PPA), KetaSpire® polyetherketon (PEEK), AvaSpire® polyaryletherketon (PAEK), Radel® polyfenylsulfon (PPSU), Ryton® polyfenyleensulfide (PPS) en Tecnoflon® VPL fluorelastomeren.

ractie XEA.nl
FKur en Purac werken ook gezamenlijk aan "hitte bestedige onderdelen".



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL