Deceuninck 2014: Lichte organische volumegroei. EBITDA onder druk. Bevestiging

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 25/02/2015 09:10
Overname van het Turkse Pimapen versterkt aanwezigheid in de
groeiregio’s.
 Omzet stijgt met 3,0% tot € 552,8 miljoen.
o Vergelijkbare consolidatiekring: +0,8% (2014: € 540,6m versus 2013:
€ 536,5m)
 volume: +3,1%; wisselkoersen: -5,0%; mix: +2,7%
o Acquisitie Pimaş: +2,3% of € 12,2 miljoen
 Brutomarge: 27,3% (2013: 29,0%).
 EBITDA: € 35,3 miljoen of 6,4% op omzet (2013: € 47,4 miljoen of 8,8%)
 Nettowinst stijgt met € 10,5 miljoen (2013: € 8,4 miljoen) door een
gedeeltelijke terugname van een uitgesteld belastingvoordeel in de VS en
minder belastinguitgaven.
 Versterking van de balans door een kapitaalverhoging van € 50 miljoen in
augustus 2014.
 Gearing (nettoschuld/eigen vermogen): 26,8% (31 december 2013: 39,4%)
 Raad van Bestuur stelt een brutodividend voor van € 0,02 per aandeel

Tom Debusschere, CEO:
“In 2014 steeg de omzet met 0.8% bij vergelijkbare consolidatiekring. In elke regio was de onderliggende dynamiek sterk verschillend. Vanaf augustus merkten we een versnelling van een aantal markttrends. Nieuwbouw- en renovatiewerken daalden in Continentaal Europa door een verslechtering van het vertrouwen van de bouwheer en consument. In onze kernmarkten Frankrijk, België en Duitsland, samen goed voor 30% van onze omzet, kregen onze raamfabrikanten te maken met een gedaalde vraag. Vooral in Frankrijk zorgde het uitstel van een aangekondigde overheidstussenkomst voor energie-efficiënte renovatie ervoor dat eigenaars de vervanging van hun ramen uitstelden tot 2015.
In deze regio woog de stijgende concurrentiedruk van goedkope ramen uit Oost-Europese EU lidstaten, op de marges van de volledige waardeketen.

In deze gewijzigde marktomgeving heeft Deceuninck zijn activiteiten aangepast. Wij investeren in capaciteit in groeiregio’s, hoofdzakelijk in Turkije, de VS en in Emerging Markets.
Tegelijkertijd passen we in Europa onze kostenstructuur aan en investeren we in
productiviteitsverbetering.
In Centraal en Oost-Europa verleggen we onze productieactiviteit naar de goedkopere productievestigingen. We hebben als onderdeel van de acquisitie van Pimapen een
lagekostenfabriek overgenomen in het Zuiden van Rusland. We produceren er raamprofielen onder de merknaam ‘Enwin’ voor de commerciële bouwmarkt in Rusland. Hierdoor versterken we verder onze positie in deze zeer concurrentiële markt. Door de crisis in Oekraïne is er een tweecijferige daling van de markt in Rusland, maar er blijft een groot potentieel aan nieuwbouw en renovatie.
Ook in West-Europa verbeteren we de materiaalkosten door hergebruik van gerecycleerde PVC. Tegelijkertijd herstructureren we onze productieactiviteiten en onze vaste kosten wat de
productiviteit en de kostprijs ten goede zal komen.

Expansie in onze groeiregio’s
Na de diepe huizencrisis, die in 2006 begon, heeft onze Amerikaanse vestiging nu voor het derde jaar op rij een tweecijferige groei opgetekend.
Een perfecte service en een reeks geslaagde innovaties zorgden voor veel nieuwe klanten in 2014. Dit garandeert een continue substantiële groei in de nabije toekomst.
In 2014 hebben we in Turkije de meest herkende merknaam voor ramen, Pimapen
overgenomen. Deceuninck is nu marktleider met 3 sterke merknamen in the topsegment van de 3e grootste markt voor PVC ramen wereldwijd. Ondanks een devaluatie van de Turkse lire in het
begin van 2014 en voortdurende politieke spanningen in de buurlanden, bleef de omzet sterk.
De marges in Turkije waren lichtjes lager hoofdzakelijk door de vertraging bij de doorberekening van de gestegen grondstofkosten in het eerste semester.
In Brazilië hebben we een verdeler overgenomen en in Chili zijn we begonnen met het bekleven van raamprofielen als antwoord op de stijgende vraag naar gekleurde ramen.
We blijven investeren in product- & procesinnovatie
We zijn ervan overtuigd dat onze strategie “innovation, ecology, design” de juiste focus is en onze klanten een antwoord helpt geven op de gestegen concurrentie in onze mature markten.
Onze investeringsuitgaven in 2014 bedroegen € 31,3 miljoen (2013: € 26,7 miljoen).
Ons Zendow#neo-raamsysteem werd uitgebreid met glasvezelversterkte deurprofielen. Het systeem zal verder aangevuld worden met een slank schuifraam met het uitzicht van een aluminium schuifraam.
We hebben onze Omniral-360°-coatingtechnologie verder ontwikkeld. De lancering is uitgesteld omdat het nauwkeurig regelen van een coating op waterbasis van hoge kwaliteit tijd en middelen vergt.
De recyclingactiviteit, waarmee we eind 2012 begonnen zijn, gaat door een leercurve. In 2014 hebben we projecten gestart en de organisatie aangepast om de technologie op het gewenste prestatieniveau te brengen.

Vooruitzichten 2015
Het vertrouwen van de consument en de bouwheer blijft zwak maar we verwachten dat Continentaal Europa stabiel zal blijven. Groei in het Verenigd Koninkrijk, in VSA, Turkije en Emerging Markets zal zich doorzetten. We zijn ervan overtuigd dat onze projecten om continue
innovaties te lanceren, de productiviteit te verbeteren en de structuurkosten te verminderen onze marges zullen ondersteunen en een verdere groei van de nettowinst mogelijk zal maken”
1. Kerncijfers
(in € miljoen) 2013 2014 % verschil 1S 2014 2S 2014
Omzet 536,5 552,8 3,0% 264,2 288,6
Brutowinst 155,7 150,8 -3,1% 72,3 78,5
Brutomarge (%) 29,0% 27,3% 27,4% 27,2%
EBITDA 47,4 35,3 -25,5% 15,2 20,1
EBITDA-marge (%) 8,8% 6,4% 5,7% 7,0%
EBIT 23,6 14,3 -39,4% 4,0 10,3
EBIT-marge (%) 4,4% 2,6% 1,5% 3,6%
Financieel resultaat -8,4 -7,5 -3,5 -3,9
EBT 15,2 6,9 -55,0% 0,5 6,3
Winstbelastingen -6,8 3,6 -0,1 3,8
Nettowinst 8,4 10,5 24,8% 0,4 10,1
Nettomarge (%) 1,6% 1,9% 0,1% 3,5%

Opsplitsing van de omzet volledig jaar 2014
De geconsolideerde omzet van 2014 steeg met 3,0% tot € 552,8 miljoen. (2013: € 536,5 miljoen) inclusief de consolidatie van Pimaş vanaf de afsluitdatum op 15 oktober. Bij vergelijkbare consolidatiekring steeg de omzet met 0,8% tot € 540,6 miljoen.
- Volume: +3,1%.
Stijging van het volume in de VS, het VK, Turkije en Emerging Markets, Italië en Spanje.
Daling van het volume in Frankrijk, Duitsland, Rusland en Nederland
Stabiel volume in België, Polen en Tsjechië.
- Wisselkoersen: -5.0% Ongunstige impact hoofdzakelijk van de Turkse lire en de
Russische roebel.
- Mixeffecten: +2,7%, hoofdzakelijk door de doorberekening van de gestegen
grondstofkosten in Turkije
De consolidatie van Pimaş, vanaf de afsluitdatum op 15 oktober 2014 had een positieve impact van € 12,2 miljoen (+2,3%).



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL