Resultaten eerste kwartaal 2014 Belgacom Groep

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 09/05/2014 08:37
> Financiële resultaten in lijn met verwachtingen, jaarvooruitzichten bevestigd
> Trend van opbrengsten uit mobiele diensten verbetert verder
> Solide operationele prestaties: verdere groei klantenbestand mobiele abonnees, tv en vast internet

- Solide operationele resultaten: verdere groei klantenbestand voor mobiele abonnees, tv en vast internet
- Belgacom had een commercieel sterk kwartaal, met een solide groei van het klantenbestand voor mobiele abonnees, Belgacom TV en vast internet.

+124.000 Mobile Postpaid-kaarten, waarvan 66.000 gratis data-kaarten en M2M; totaal van 3.859.000 Mobile-kaarten, inclusief mobiele kaarten voor spraak en data verkocht via CBU, EBU, Tango, MVNO en SDE&W-segmenten
-69.000 Mobile Prepaid-kaarten, waarvan -24.000 Mobisud-kaarten, met een totaal van 1.680.000
+30.000 Belgacom TV-abonnementen, goed voor een totaal tv-klantenbestand van 1.495.000
+16.000 vaste internetlijnen, goed voor een totaal van 1.694.000 internetklanten
-34.000 vaste spraak-lijnen, goed voor in totaal 2.902.000 vaste spraak-klanten

De financiële resultaten beantwoorden aan de verwachtingen

De Belgacom Groep genereerde in het eerste kwartaal van 2014 1.480 miljoen EUR opbrengsten, d.w.z. -6,6% op jaarbasis. Zoals verwacht vielen de opbrengsten van Belgacom International Carrier Services, BICS, fors lager uit dan over de vergelijkbare periode in 2013. Exclusief BICS lagen de opbrengsten uit de kernactiviteiten van Belgacom 3,9% lager dan vorig jaar, of 3% lager indien men geen rekening houdt met de meerwaarde van 11 miljoen EUR die in het eerste kwartaal van 2013 werd gerealiseerd.

De trend op jaarbasis m.b.t. de opbrengsten uit Mobile-diensten, gecombineerde opbrengsten uit mobiele spraak en data, voor de Consumer- en Enterprise-businessunits verbeterde verder. In het eerste kwartaal van 2014 bedroegen de totale opbrengsten uit mobielediensten 318 miljoen EUR, of 6,0% lager op jaarbasis, tegenover -11,6% in het vierde kwartaal van 2013.

Belgacom rapporteerde over het eerste kwartaal van 2014 een groepsebitda, voor niet-recurrente elementen, van 412 miljoen EUR, of 6,6% lager dan in dezelfde periode van 2013. Uitgezonderd eenmalige elementen kwam dit neer op -5.0%, een verbetering t.o.v. het voorgaande kwartaal, dat een ebitdadaling met 8,3% op like-for-likebasis te zien gaf.

In het eerste kwartaal van 2014 investeerde Belgacom 179 miljoen EUR, of 13 miljoen EUR minder dan in dezelfde periode van 2013. De investeringen in netwerken en IT versnelden, zoals voorzien in de strategie van Belgacom, maar werden gecompenseerd door een positief timingeffect voor de vernieuwing van tv-inhoud.

In het eerste kwartaal van 2014 genereerde Belgacom een vrije kasstroom van 119 miljoen EUR, of 30 miljoen EUR meer dan in dezelfde periode van 2013. Dit was vooral het gevolg van lagere inkomstenbelastingen, minder cash betaald voor investeringen en lagere behoeften in termen van kernbedrijfskapitaal, die voor een deel werden opgeheven door een lagere ebitda.

Dominique Leroy, gedelegeerd bestuurder van Belgacom:
“Ik ben fier een bevredigend eerste kwartaal van 2014 te kunnen aankondigen, waarbij Belgacom haar sterke commerciële prestaties voortzet en de financiële resultaten in lijn liggen met haar verwachtingen. We danken het solide operationele resultaat aan de focus op de grote kracht van Belgacom: convergente mobiele- en vaste-diensten, steunend op kwaliteitsvolle netwerken. De positieve impact van deze convergentiestrategie wordt nog duidelijker in onze nieuwe rapportering m.b.t. gezinnen voor het Consumer-segment: in vergelijking met vorig jaar heeft een toenemend aantal gezinnen zowel vaste als mobiele producten van Belgacom; globaal stegen de gemiddelde opbrengsten per gezin met 3,3%, en het aantal 4-playgezinnen nam toe met 16%.
Onze internet- en tv-klantenbestanden blijven een mooie groei optekenen, waardoor ons marktaandeel voor tv in alle gewesten licht hoger uitkomt. Ook voor Mobile houden we goed stand in een uitdagende markt. Dankzij een solide groei van het netto aantal abonnees in zowel het Consumer- als het Business-segment bleven we ons marktaandeel voor mobile postpaid licht opdrijven. Aan de andere kant nam de prepaidklantenbasis van Belgacom verder af, in overeenstemming met de markttrends. Binnen de mix bleef ons Proximus-prepaidmerk evenwel minder snel achteruitgaan.
De financiële prestaties in onze Consumer- en Enterprise-segmenten ondervonden de impact van de krimpende vaste spraak-activiteiten en van de verstoring van de mobiele markt sinds eind 2012, hoewel we bemoedigende vooruitgang boeken wat de trend van de opbrengsten uit mobiele diensten betreft. Bijgevolg bevestigen we onze verwachtingen inzake opbrengsten en ebitda voor het volledige jaar 2014, waarbij we Telindus France nu afzonderen van onze kernactiviteiten naar aanleiding van het afsluiten van de verkoop.”

zie voor meer nieuws op
http://www.belgacom.com/be-nl/newsdetail/ND_20140509_financial_results.page

tijd 10.57
De Bel 20 3140 -4,79 -0,15% Belgacom EUR 22,83 +20ct vol. 245.000



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL