Unit 4 Agresso maakt resultaat 2005 bekend

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 28/02/2006 08:09
Omzet stijgt met 34% naar € 352,6 miljoen. Winst per aandeel 2) stijgt met 24%
naar € 0,97.
IFRS 2005 ten opzichte van IFRS 2004 1) IFRS 2005 ten opzichte van rapportage 2004
- Omzet stijgt met 34% naar € 352,6 miljoen - Omzet stijgt met 28% naar € 352,6 miljoen
- Autonome omzetgroei bedraagt 15% - Autonome omzetgroei bedraagt 11%
- EBITDA stijgt met 7% naar € 39,0 miljoen - EBITDA stijgt met 13% naar € 39,0 miljoen
- Nettoresultaat stijgt met 20% naar € 17,7 miljoen - Nettoresultaat stijgt met 59% naar € 17,7 miljoen
- WPA 2) stijgt met 24% naar € 0,97 - WPA 2) stijgt met 24% naar € 0,97

1) In 2005 is het bedrijf NOXS Germany GmbH geliquideerd. Onder IFRS zijn, in overeenstemming met de richtlijnen (IFRS 5),
de resultaten van dit geliquideerde bedrijf weergegeven onder ’beëindigde activiteiten’. De vergelijkende cijfers zijn
overeenkomstig aangepast. Een ander belangrijk verschil tussen de cijfers over 2004 onder IFRS en de vorig jaar
gerapporteerde cijfers over 2004 betreft de afschrijving op goodwill. Onder IFRS is de goodwill verder uitgesplitst in
componenten van immateriële vaste activa, zoals klantencontracten. De afschrijving op deze klantencontracten vindt veelal in
vijf jaar plaats. Ten behoeve van de inzichtelijkheid is in de rechterkolom hierboven ook een vergelijking gemaakt ten opzichte
van de gerapporteerde cijfers over 2004. In onderstaande toelichting zijn alle vergelijkende cijfers over 2004 herberekend
volgens IFRS, tenzij anders vermeld.
2) Exclusief (bijzondere) waardevermindering op geacquireerde immateriële vaste activa (voorheen amortisatie goodwill)

Algemeen
Voor Unit 4 Agresso lag in 2005 het accent op organisatie- en roductverbetering. Zo is in de tweede helft van het jaar het nieuwe product
Agresso Business World 5.5 gereed gekomen.
Er is daarnaast veel aandacht besteed aan het integreren en reorganiseren van
bedrijfsonderdelen. De belangrijkste stappen waren de reorganisatie in Frankrijk en Duitsland (divisie Business Software), de liquidatie van NOXS Germany (divisie Internet & Security) en de integratie van verschillende
Nederlandse bedrijven (divisie Internet & Security).
De omzetontwikkeling in de eerste helft van het jaar was relatief zwak door een aantal interne en externe factoren. Vanwege gemeenteraadsverkiezingen in het Verenigd Koninkrijk was de investeringsbereidheid in de markt voor lokale overheden daar laag.
Daarnaast kwam het nieuwe product Agresso Business World 5.5 pas uit in de tweede helft van het jaar, waardoor een aantal projecten werd opgeschort. Ook zijn in de eerste helft van het jaar twee grote contracten afgesloten
waarbij de klant koos voor gebruikmaking van onze software op basis van een abonnement.
Deze omzet wordt gelijkmatig over meerdere jaren verspreid en valt in het eerste jaar dus lager uit dan het geval geweest zou zijn bij de verkoop van een licentie.
De tweede helft van het jaar liet een duidelijke verbetering zien. Onze beide divisies vertoonden een sterke omzet- en winstontwikkeling in de laatste maanden vanhet jaar. Vooral de licentieomzet groeide in de
tweede helft van het jaar sterk. Ten opzichte van de eerste helft van het jaar was de groei ongeveer 37%. Het gereedkomen van Agresso Business World 5.5 was daarbij een belangrijke stimulans.
Over heel 2005 groeide de omzet met 34% naar € 352,6 miljoen. Autonoom groeide de omzet met meer dan 15%. De EBITDA, na reorganisatiekosten, bereikte een niveau van € 39,0 miljoen. Ten opzichte van 2004 onder IFRS betekent dit een stijging van 7%. Ten opzichte van de gerapporteerde cijfers over 2004 steeg de EBITDA met 13%. In de jaarrekening over 2004 was een EBITDA gerapporteerd van € 34,5 miljoen.
Ook het nettoresultaat per aandeel nam verder toe. Het resultaat per aandeel voor (bijzondere) waardeverminderingen op geacquireerde immateriële vaste activa steeg met 24% naar € 0,97. Het nettoresultaat steeg van € 14,7 miljoen in 2004 naar € 17,7 miljoen in 2005.

Strategische initiatieven en vooruitzichten
In 2006 is ons product Agresso Business World 5.5 een belangrijk speerpunt in de verdere ontwikkeling van omzet en resultaat.
In onze belangrijkste markten zien we een verbetering van de investeringsbereidheid. De markt waarop wij ons richten is voornamelijk een vervangingsmarkt. Dit betekent dat onze (nieuwe) klanten ervaring hebben opgebouwd ten aanzien van de aanschaf en het beheer van informatiesystemen.
De belangrijkste eisen in deze vervangingsmarkt zijn onder andere: gebruikersvriendelijkheid, veel rapportagemogelijkheden, flexibiliteit, snelle implementatietijd en lage beheerskosten. Met het product Agresso Business World 5.5 en door onze duidelijke focus op een beperkt aantal markten en sectoren kunnen wij onze klanten een optimale oplossing bieden. Onze ontwikkelingsactiviteiten richten zich vooral op uitbreiding van techniek en functionaliteit voor specifieke markten. De belangrijkste verticale
markten waar wij ons op richten, zijn de publieke sector (met name overheden, universiteiten, nonprofit, gezondheidszorg) en projectmatig werkende bedrijven (professionele, commerciële en financiële dienstverlening) en handelsbedrijven. Vanwege deze focus zijn wij in staat optimale
standaardoplossingen aan te bieden, met korte implementatietijden en lage beheerskosten. In de laatste maanden zien we eveneens een tendens dat we bestaande systemen van de grootste softwareleveranciers vervangen, simpelweg omdat deze systemen vanwege de hoge beheerskosten en geringe specifieke functionaliteit niet geschikt zijn voor onze klanten.
In 2006 willen we nieuwe strategische initiatieven ontplooien ten aanzien van internationalisatie. Zowel in bepaalde marktgebieden waar we al langere tijd actief zijn als in nieuwe markten zien we nog voldoende kansen voor groei. In 2006 zullen daarom investeringen plaatsvinden om toekomstige groei
veilig te stellen. Concreet betekent dit dat we ons zullen richten op uitbreiding van verkoopkanalen in gebieden waar we een grotere rol willen gaan spelen. Door het aangaan van strategische allianties met distributeurs, het investeren in gelokaliseerde producten en het aangaan van acquisities in
strategische markten zullen we de marge en groei op een hoger niveau brengen.
In 2006 verwachten wij een autonome omzetgroei van 7-10% en eveneens een groei van de operationele winst (EBITDA) van tenminste 10%. De hoogte van de winst(groei) is daarbij afhankelijk van de hoogte van de genoemde investeringen (uitbreiden distributienetwerk, marketing, lokalisatie van producten, etc.) en de terugverdienperiode. Uiteindelijk zullen deze investeringen op de
middellange termijn een belangrijk rendement opleveren.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL