N.V. KONINKLIJKE DELFTSCH AARDEWERKFABRIEK

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 27/08/2013 20:19
Belangrijke ontwikkelingen eerste halfjaar 2013
Algemeen
Het eerste halfjaar is afgesloten met een nettoverlies van € 245.000 (nettowinst 2012: € 37.000).
Het bedrijfsresultaat van -/- € 171.000 (2012: € 170.000) ligt € 341.000 lager dan vorig jaar.
De omzet daalde met 13,4% tot € 9,7 mln. (2012: € 11,2 mln.)
De bedrijfslasten zijn door voortdurende kostenbesparingen en lagere inkopen gedaald met € 1,2 mln.
De omzet van de consumentenmerken van Van Kempen & Begeer en BK Cookware is met 20% gedaald. Deze daling wordt veroorzaakt door lagere vraag van de Retail. Hierbij spelen zowel het lage consumentenvertrouwen, als de voorraadverlagingsdoelstellingen van Retailers een belangrijke rol.
De omzet bij Royal Delft is met 9,9% gedaald, voornamelijk veroorzaakt door minder orders in het Business to Business segment. De omzet in de toeristische branche bleef op het niveau van vorig jaar.
De omzet van Leerdam Crystal (+ 33%) is flink gestegen. Deze stijging is gerealiseerd door 2 succesvolle acties met oranjevaasjes.
De Royal Delft Group is zich bewust van belangrijke risico’s waaraan zij wordt blootgesteld. In het laatste jaarverslag zijn deze bedrijfsrisico’s beschreven. De genoemde risico’s zijn nog steeds actueel. Het blijvend lage consumentenvertrouwen als gevolg van de economische situatie blijft druk leggen op de bestedingen van consumenten en bedrijven.

Omzet, Ebitda en netto resultaat
Totaal in duizenden euro 1e hj 2013 1e hj 2012
Netto Omzet 9.721 11.254
Ebitda 288 626
Bedrijfsresultaat -/- 171 170
Netto resultaat (na belasting) -/- 245 37
Per aandeel in euro’s
Netto resultaat -0,32 0,05

De rapportage van de Royal Delft Group is gesegmenteerd per werkmaatschappij:
bv Koninklijke Van Kempen & Begeer (VKB)
De omzet van VKB over het 1e halfjaar 2013 is met 16,4% gedaald tot € 1,0 mln (2011: € 1,2 mln)
De daling betreft zowel de designartikelen van RoyalVKB als het bestek van Keltum. De EBITDA is gedaald van -€ 3.000 tot -€ 171.000.

BK Cookware bv (BK)
De omzet van BK over het 1e
halfjaar 2013 is met 17,6% gedaald tot € 6,1 mln (2012: € 7,4 mln)
Deze omzetdaling betreft alle traditionele retailkanalen. Het online-retailkanaal is gestabiliseerd.
Ondanks doorgevoerde kostenbesparingen is de EBITDA gedaald van € 324.000 tot € 122.000.

BV Leerdam Crystal
Door de succesvolle verkoop van 2 series oranjevaasjes (Beatrix 75 jaar en K(r oningsvaasje) is de omzet gestegen van € 529.000 tot € 706.000. Ondanks de extra kosten die deze acties met zich mee brachten kon de EBITDA stijgen van € 85.000 in het 1e
halfjaar 2012 naar € 144.000 in het 1e halfjaar 2013. De overige activiteiten bleven gelijk aan vorig jaar.

De Porceleyne Fles BV (Royal Delft)
Dit onderdeel heeft de omzet in 2012 zien dalen met 9,9% (2011: + 25%), voornamelijk als gevolg van dalende verkopen op de Business to Businessmarkt. De omzet op de toeristische markt is nagenoeg gelijk gebleven, ondanks het sluiten van het eigen verkooppunt in Amsterdam.
De EBITDA bleef met € 160.000 nagenoeg gelijk aan 2012 (€ 163.000).

Solvabiliteit
De solvabiliteit is met 54% hoger dan ultimo 2012 (49%). Deze verbetering wordt voornamelijk veroorzaakt door een lagere post Handels- en overige vorderingen.
De financiële positie is onverkort sterk.

Bancaire Faciliteiten
Gedurende het 1e halfjaar 2013 hebben zich geen wijzigingen voorgedaan in de Bancaire
Faciliteiten.

Bestuursverklaring
De directie verklaart hierbij dat, voorzover hun bekend, de halfjaarrekening, opgesteld overeenkomstig IAS 34, “Interim Financial Reporting", een getrouw beeld geeft van de activa, de passiva, de financiële positie en de winst of het verlies van de Royal Delft Group en de gezamenlijke in de consolidatie opgenomen ondernemingen, en het halfjaarverslag een getrouw overzicht geeft van de informatie vereist krachtens art. 5:25d leden 8 en 9 van de Wet op het financieel toezicht.

Vooruitblik 2ehalfjaar 2013
Gedurende het 2e halfjaar zal de huidige strategie worden voortgezet, waarbij de nadruk blijft liggen op het verder ontwikkelen van nieuwe producten en markten, met als doel de omzet te vergroten en de kwetsbaarheid van de Groep te verkleinen. Tevens wordt het reeds ingezette kostenbesparingsprogramma voortgezet.
Alhoewel het er op lijkt dat in 2013 het zwaartepunt komt te liggen in het 2e
halfjaar, kunnen wij vanwege de blijvende onzekerheid op zowel de toeristische markt als de retailmarkt, geen verwachting uitspreken voor het resultaat over geheel 2013.

Henk Schouten
Directeur





Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL