Strukton, A2 tunnel in Maastricht; de optimale verbinding tussen innovatie, techniek en mens.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 16/12/2016 16:40
Als technologisch gedreven aannemer ben je in je element bij een project zoals de A2 tunnel in Maastricht. Een optimale verbinding van innovatie, techniek en mensen resulteerde in een unieke dubbellaagse tunnel in Maastricht. Een plan voor stad en snelweg, geschreven met een visie voor Maastricht.

Slimme installaties
De A2 tunnel is bijzonder door onder andere een ‘vliegend viaduct’, de ‘observational method’ en de ‘tweede tunnelbouwtrein’. Door slimme faseringen zoals de inzet van de ‘tweede tunnelbouwtrein’ ontstond er meer ruimte voor de ruim vijftig verschillende verkeerstechnische en tunnel technische installaties welke nodig zijn om de tunnel dagelijks en op een veilige manier te kunnen gebruiken. De installaties zorgen voor een goede doorstroming van verkeer en zijn bedoeld om incidenten te voorkomen, te detecteren en snel en effectief te handelen bij onverwachtse gebeurtenissen, zoals autopech of een ongeval. Alle installaties samen vormen de VTTI (de Verkeers- en Tunnel Technische Installaties).
Landelijke tunnelstandaard
Een bijzonder aspect aan de tunnel is dat de verkeerstechnische en tunnel technische installaties zijn ingebouwd volgens de landelijke tunnelstandaard 1.2. Deze standaard is ontworpen om te komen tot een eenduidige aanpak in tunnels op het gebied van installaties, bediening, calamiteiten en ICT-besturing. De tunnel in Maastricht is een van de eerste projecten waar de landelijke tunnelstandaard wordt toegepast.

“Het is echter ook de samenwerking tussen alle partijen die dit project extra uniek maakt. Vanaf het begin van het project hebben alle medewerkers, zowel aan de kant van opdrachtgever als opdrachtnemer, gewerkt aan dezelfde doelstellingen; de oplevering van de tunnel binnen de gestelde termijn en werken met oog voor de omgeving. De omgeving heeft een belangrijke rol gespeeld in de keuzes die tijdens het bouwproces gemaakt zijn”

+

Opening Moreelsebrug: recht door het hart van Utrecht.
De Moreelsebrug in Utrecht is op vrijdag 16 december feestelijk geopend. Zestien schoolkinderen zijn samen gekomen in het midden van de brug en puzzelden met kartonnen dozen de woorden ‘Moreelsebrug open’. De eerste 100 fietsers over de brug krijgen een lampje in de vorm van een hart. De fiets- en voetgangersbrug verbindt de binnenstad en de westkant van Utrecht en is een belangrijke schakel in het netwerk van hoofdfietsroutes in Utrecht. De brug gaat recht over het spoorhart van Utrecht en door het hart van Utrecht.


“Een nauwe afstemming en een goede samenwerking met alle belanghebbenden is noodzakelijk om een brug te bouwen over de sporen van Utrecht Centraal. Alle vervoersstromen moeten tijdens het bouwproces gewoon doorgang vinden. Secure planning en projectbeheersing liggen hieraan ten grondslag. Het is een prachtige brug voor de stad Utrecht die twee wijken verbindt en de reistijd tussen deze wijken aanzienlijk vermindert”
Frank Bekooij, directeur Strukton Civiel
De totale lengte is circa 275 meter en loopt vanaf de Croeselaan tussen de Knoopkazerne en de Rabobank, over het spoor richting het Moreelsepark. De brug is ca. 10 meter breed. Tijdens de bouw zijn voorzieningen gemaakt om in de toekomst trappen naar de perrons aan te kunnen brengen. Kenmerkend voor de brug is de rij 'ijzerbomen' bovenop de brug.
Met de trap of met de lift?
Zowel aan de Moreelsepark-kant als aan de Knoop-kant zijn liften beschikbaar. Strukton realiseerde ook deze liften, bouwde de technische ruimte met alle voedingen en bracht de verlichting aan voor de beeldbepalende ijzerbomen op de brug en de LED-verlichting in de balustrades.

Klaar voor de toekomst
Om de doorstroming van treinen op en rond Utrecht Centraal te verbeteren wordt een aantal perrons verlegd. Deze verbetering zorgt voor minder wissels op en rondom Utrecht Centraal. De steunpunten van de brug zijn zodanig geplaatst dat ze goed op de toekomstige verlegde perrons komen te liggen.

Struktondochter Colijn Beton & Waterbouw heeft deze brug gebouwd en succesvol opgeleverd.


+
Antea Group, NLIngenieurs en andere ingenieursbureaus organiseren tijdens de InfraTech een inspirerend kennisprogramma op het Ingenieursplein van InfraTech 2017, dé ontmoetingsplaats voor opdrachtgevers, opdrachtnemers en toeleveranciers in de hele infrasector.

Businesslijnen: Infra,
Ruimte

Tags: kunstwerken,
3D-visualisatie,
virtual reality,
augmented reality,
omgevingswet

Antea Group verzorgt op 19 januari de volgende interessante kennissessies:
•'Eindelijk echte flexibiliteit in plannen dankzij de Omgevingswet’ - Hoe maak je een flexibel plan voor gemengd gebied waar straks ook tienduizenden woningen moeten komen? Tim Artz neemt u mee.
•'Dynamisch Ontwerpen met MineCraft & Hololens' - Joop Schaghen en Bob Heester laten samen met de provincie Zuid- Holland interactief zien hoe omwonenden van de N211 zelf een bijdrage hebben geleverd aan het ontwerp van deze drukste provinciale weg van Nederland.
•’99,8% beschikbaar: prestatiegestuurd ontwerpen en onderhouden van kunstwerken’ - David de Jong geeft een kijkje in de wereld van betrouwbaarheids- en beschikbaarheidsanalyses voor kunstwerken.

InfraTech vindt plaats van 17 t/m 20 januari 2017 in Rotterdam.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL