Diversen berichten Strukton.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 11/04/2016 17:14
Beverwijk: Grote klus, beperkte overlast
In het weekend van 9 april schuift Strukton, in opdracht van ProRail, het spoordek van de toekomstige fiets- en voetgangerstunnel ter hoogte van Aagtenpoort in Beverwijk in. Voor deze veelomvattende klus heeft Strukton 52-uur de tijd. Vrijdagavond gaat het spoor buiten dienst. Maandagochtend om 06:00 uur moet de eerste trein veilig over het nieuwe spoordek rijden. De vorderingen zijn live te volgen via de webcam of van heel dichtbij op een speciaal gebouwde tribune.
Voor het project werken verschillende onderdelen van Strukton nauw met elkaar samen: Strukton Rail, Strukton Infratechnieken, Molhoek en Van Rens Mobiliteit.

Spoordek
In de nacht van vrijdag op zaterdag gaan de sporen buiten dienst. Kort daarna zal de eerste slijpmachine te horen zijn. Per spoor breken we 40 meter spoor op. Aansluitend graven we 550 ton oude ballast, grond en zand af. Tegen de middag hebben we de bouwput ontgraven en worden de eerder aangebrachte damwanden uitgenomen. Halverwege de middag komt het hoogtepunt van de werkzaamheden, namelijk het inschuiven van het spoordek. We hebben het spoordek de afgelopen maanden op locatie voorgebouwd. Het dek weegt 300 ton en wordt heel langzaam op zijn definitieve plek geschoven. Dit is een precies karwei, het gebeurt voorzichtig en neemt naar verwachting ongeveer 5 uur in beslag.

Terugbouwen spoor
Zodra het spoordek staat, starten we met het terugbouwen van de spoorbaan. Stootplaten zorgen ervoor dat er een geleidelijke overgang ontstaat in zand -en ballastbed naar betonplaat. Tevens plaatsen we kabelgoten .
Op zondagochtend storten we nieuwe ballast en bouwen we de sporen terug. Halverwege de middag zal onze stopmachine de sporen weer op exacte hoogte leggen. Deze machine licht het spoor en verdicht het ballastbed onder de dwarsliggers. Aan het einde van de middag komen lassers om de nieuwe spoorstaven aan de aansluitende spoorstaven te lassen. Tegen het einde van de avond herinstalleren we de treinbeveiliging.

Bovenleiding

Tussen station Beverwijk en Schans werken we vanaf vrijdagnacht tot zondagavond aan de bovenleiding. We plaatsen nieuwe draagconstructies waaraan de rijdraad wordt vastgemaakt. Richting TATA Steel monteren we een nieuwe rijdraad. Diverse spoorkranen met werkbakken rijden continu over het spoor heen en weer om de draden te monteren. Materialen worden via het spoor vanaf het station naar de werkplek overgebracht. Dat gaat snel en duurzaam.

Overige werkzaamheden

Zaterdagochtend slopen we de noordelijke coupuremuur ter hoogte van de overweg Aagtenpoort om ruimte te maken voor de twee nieuwe sporen ten noorden van de bestaande spoorbaan. Daarnaast verlengen we de duiker, die vanwege de spooruitbreiding momenteel de onderdoorgang kruist. Daarvoor plaatsen we vanaf zaterdagochtend acht stalen buispalen. Tot slot graven we vanaf de overweg Aagtenpoort tot Schans een drainage in voor een goede afwatering voor de nieuw te bouwen sporen.

Omgeving

Afgelopen weken is er tevens nauw contact geweest met de gemeente Beverwijk en de locale sportaccommodatie. Vanwege het vele bouwverkeer en de competitiewedstrijden van de locale voetbalvereniging, is een verkeersinfarct te verwachten. Er worden meerdere verkeersregelaars ingezet om het locale verkeer en bouwverkeer veilig te laten verlopen. Om de verkeersoverlast te beperken zijn er al diverse bouwmaterialen aangevoerd naar het bouwterrein. Grote hoeveelheden nieuwe steenslag, spoorstaven, zand en drainagemateriaal zijn in het bouwterrein opgeslagen. Ook zijn de machines , gereedschappen, heistellingen en hulpstukken van de kranen al aangevoerd. Het bovenleidingsmateriaal wordt vanaf station Beverwijk per spoor aangevoerd.

Tevens is er een parkeerterrein ingericht voor het uitvoerend personeel. Hiermee wordt voorkomen dat het uitvoerend personeel gaat parkeren op het sportcomplex, welke nabij de bouwlocatie ligt. Op 15 maart jl. heeft er een bewonersbijeenkomst plaatsgevonden, waarin omwonenden zijn geïnformeerd over de uit te voeren werkzaamheden en de te verwachten overlast.

Strukton Systems realiseert 380kV netaansluiting voor EPZ
Strukton Systems heeft in januari van EPZ de opdracht gekregen voor de realisatie van een extra aansluiting op het 380kV net. De reden dat dit project aan Strukton Systems gegund is, is vanwege het goede Plan van Aanpak en de hierin aangedragen gedegen technische oplossingen.

Het project bestaat onder andere uit een 380kV veld, een 40MVA 380/6 kV transformator, aanpassingen aan de bestaande installatie inclusief alle beveiligingen en besturingen en een kabel tracé van 700 meter. Onderdeel van het project is een nieuwe snel omschakelinrichting. Hierbij is sprake van inpassing op de bestaande techniek van de centrale. Veiligheid staat hierbij bovenaan.

De opdracht bestaat uit het ontwerp, de engineering, procurement en realisatie tot bedrijfsvaardig opleveren. Het projectteam is inmiddels gestart met de kick-off samen met de klant, de engineering en het bestellen van de zgn. long lead items. Eén van de belangrijke toeleveringen is bovengenoemde transformator. De ombouw dient in het 2e kwartaal van 2017 gereed te zijn in verband met de operationele planning van de centrale.

Strukton Systems Energy Solutions werkt hierbij samen met Strukton Kabel en een externe partner voor civiel werk en de fundaties. Tevens wordt er gebruik gemaakt van aannemers uit de regio. Hiervoor heeft Strukton bewust gekozen voor lokale werkgelegenheid in het kader van MVO.

Wat tevens bijzonder is aan dit project is dat er veel raakvlakken zijn met andere organisaties, o.a. met TenneT, EPZ en de diverse onderaannemers.

Feestelijke overdracht van de 50ste rail-lasbus aan Strukton Rail Equipment
KOKS Group bv heeft op 8 april jl. de 50ste KOKS-ZAGRO Mercedes-Benz Sprinter rail-lasbus overgedragen aan Strukton Rail Equipment bv.

Deze overdracht vond plaats bij het hoofdkantoor van Mercedes-Benz in Utrecht in het bijzijn van de gehele lasafdeling van Strukton (ca. 50 medewerkers), KOKS Group alsmede ZAGRO, producenten van de railrijinstallatie, Carrosserie Bakker, verantwoordelijk voor de inrichting, en Terberg Leasing voor de financiering en operationele lease.


Uniek voertuig

De KOKS-ZAGRO rail-lasbus, gebaseerd op een Mercedes-Benz Sprinter, heeft een lange reputatie in de rail branche en heeft in de loop van de jaren grote ontwikkelingen doorgemaakt op het gebied van ergonomie, brandstofverbruik en efficiëntie. Tevens is de Sprinter uitgebreid en verbeterd op het gebied van veiligheid met de spoor assistent, dodehoek assistent en met betrekking tot uitstoot CO2-emissie, de BlueEFFICIENCY en ECO start/stop-functie.

Het KOKS-Zagro railgeleidesysteem is compacter en daardoor lichter gebouwd aan de voorzijde, geheel geïntegreerd in de motorruimte. De railrijinstallatie is tevens voorzien van gescheiden bedienbare hydraulische besturing met automatische drukregeling, waardoor een stabiele spoorloop en hoge ontsporingsveiligheid gerealiseerd wordt. De bediening is modulair opgebouwd op een modern compact lcd-paneel met CAN-bus besturingstechniek.

De inrichting van de laadruimte door Carrosserie Bakker is door de jaren heen geëvolueerd op het gebied van bereikbaarheid en plaats van de gereedschappen en materialen, alsmede optimale en veilige gewichtsverdeling van de laadruimte. Tevens is de laadruimte ergonomisch voorzien van een tilhulp om handgereedschap als “las afschuiver en railslijper” veilig en snel naar de werkplek te verplaatsen.

Een nieuwe ontwikkeling met betrekking tot elektrische energie voor lasdoeleinden is de zogenaamde “Mobil Power”, een 17 kVA aggregaat, PTO-aangedreven en onder het voertuig gebouwd, wat ten gunste komt van het totale gewicht en CO2-uitstoot (geen separaat benzine- of dieselaggregaat noodzakelijk).

Op het gebied van veiligheid loopt Strukton voorop. De bussen zijn uitgevoerd met een AED, waarmee in levensbedreigende situaties onmiddellijk kan worden gehandeld. Alle verlichting is uitgevoerd in led, waardoor een laag energieverbruik en een lange levensduur geborgd zijn.

Toepassing op het spoor
De KOKS-ZAGRO Sprinter lasbussen worden gebruikt als mobiele werkplaatsen voor het maken van thermiet- of oplaswerk op en aan de spoorstaven. De inrichting kan zowel enkel voor thermiet- als voor oplassen zijn. In een aantal gevallen ook combinaties van deze twee lastoepassingen. Het voertuig is compleet selfsupporting, kan zeer snel en op zeer korte inzetplaatsen en overwegen op het spoor worden ingezet en met snelheden tot max. 40 km/h naar de werklocatie rijden.
De rail-lasbus heeft de afgelopen jaren een optimale ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van veiligheid, ergonomie, brandstofverbruik en efficiëntie.
Al ruim 20 jaar worden de rail-lasbussen naar volle tevredenheid ingezet als mobiele werkplaatsen voor het maken van thermiet- of oplaswerk op en aan de spoorstaven.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL