Strukton, Verbreding A15 Maasvlakte - Vaanplein opgeleverd

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 08/02/2016 13:26
Op donderdag 4 februari heeft minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) het project A15: verbreden Maasvlakte - Vaanplein opgeleverd. De wegverbreding zorgt voor een grote verbetering van de doorstroming van het verkeer. Het traject is uit de file top 10 verdwenen en de dagelijkse files op het traject zijn flink afgenomen.

In de afgelopen vijf jaar heeft het consortium A-Lanes A15, een samenwerking tussen Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton, in opdracht van Rijkswaterstaat het hele traject A15 Maasvlakte - Vaanplein aangepakt. Naast de extra rijstroken zijn viaducten en knooppunten aangepakt en zijn er 12 nieuwe kunstwerken gerealiseerd waaronder een nieuwe en hogere Botlekbrug. A-Lanes A15 zal vervolgens dit deel van de rijksweg voor 25 jaar onderhouden.

Minister Schultz: 'De A15 is als verbinding van de haven naar het achterland een belangrijke toegangspoort tot Europa. We hebben nu 85 km aan extra rijstroken op een traject dat van groot belang is voor de economie. Het is goed dat het verkeer hier nu beter kan doorrijden en goederen sneller op de plek van bestemming zijn.'

De winkel bleef open
Belangrijk in dit project was dat de winkel open moest blijven tijdens de verbouwing omdat economisch belang zo groot is. Natuurlijk was er hinder, maar de bereikbaarheid werd zo optimaal mogelijk gehouden. Onder andere door slim combineren van werkzaamheden en veel ’s nachts en in het weekend werken. Ook was er een pendeldienst tussen metrostation Tussenwater en bedrijventerrein Gadering. De ‘last-mile’ tussen metrostation Tussenwater en Gadering was te groot om te voet af te leggen met als gevolg dat veel mensen met de auto naar hun werk gingen. De pendeldienst was dé oplossing.

Extra capaciteit in de toekomst
Uitbreiding van de A15 was nodig om de capaciteit van de weg te vergroten, de doorstroming te verbeteren en de veiligheid te optimaliseren. Mede door de aanleg van de Tweede Maasvlakte komen meer bedrijven en personen zich vestigen in deze regio. Naast de weg is de nieuwe Botlekbrug een belangrijke onderdeel van de uitbreiding van de capaciteit. Schepen kunnen op termijn één van de grootste hefbruggen in Europa van beide kanten tegelijkertijd passeren. Bovendien is hij hoger dan de oude Botlekbrug, waardoor de brug minder vaak open hoeft. Op deze wijze verbetert de doorstroming zowel op het water als op de weg. De effecten van de wegverbreding zijn goed zichtbaar. Uit metingen blijkt dat sinds de openstelling de filezwaarte voor de dagelijkse files met meer dan 60% is afgenomen.

Dit bericht is gebaseerd op een nieuwsbericht van Rijkswaterstaat



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL