Strukton Rail gaat vanaf 1 september 2015 in opdracht van de Zweedse spoorbeheerder Trafikverket het spoor rond Malmö onderhouden. Strukton verwierf het onderhoudscontract met een waarde van rond EUR 50 miljoen. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar en kan, bij goed functioneren, worden verlengd met nog eens twee jaar. Onder het contract valt 360 kilometer spoor: de spoorlijn tussen Simrishamn en Arlöv, de spoorlijn tussen Malmö en Ystad, de spoorlijn Arlöv - Malmö - Lockarp en delen van de goederenlijn door Skåne.
Strukton Rail krijgt de volledige functionele verantwoordelijkheid over het spoor. Zo wordt Strukton verantwoordelijk voor het prefentief onderhoud van spoor, energievoorziening, bovenleiding, seinwezen en het functieherstel bij storingen. Ook zorgt Strukton voor de wintermaatregelen, waaronder het aanbrengen van wisselverwarming, en het sneeuwvrij maken van het spoor.
“Het contract is voor ons van strategisch belang. Met dit contract kunnen wij onze activiteiten in het zuiden van Zweden verder uitbreiden en versterken wij onze positie in een regio in Zweden die sterk in ontwikkeling is.”
Alf Karlsson, regiomanager bij Strukton Rail
Strukton Rail
Strukton helpt klanten in de markten railsystemen, civiele infrastructuur en techniek & gebouwen verder door de toepassing van specialistische technieken. Behalve de Nederlandse en Europese markt bedient Strukton met zijn specialismen ook steeds meer de wereldmarkt. Het bedrijf telt circa 7.000 medewerkers en heeft een omzet van 1,6 miljard euro.
Strukton Rail is onderdeel van Strukton en ontwikkelt, bouwt, installeert en onderhoudt spoorsystemen met als doel het spoor optimaal beschikbaar, betrouwbaar, veilig en meetbaar te maken. In Zweden is Strukton verantwoordelijk voor het onderhoud van een groot deel van het spoor dat wordt beheerd door Trafikverket. Daarnaast verzorgt Strukton in Zweden het onderhoud en functieherstel voor het spoorsysteem van SL rond Stockholm. Strukton Rail heeft in Zweden 890 medewerkers.