Antea Group (Oranjewoud) werkt mee aan hoogste nautische radartoren in Europa. + Geotechnisch Ontwerp voor dijkversterking Eemskanaal

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 04/06/2014 13:29
Rijkswaterstaat heeft op 27 mei het startschot gegeven voor de bouw van een nieuwe Schelderadartoren op Neeltje Jans. Met z'n 115 meter wordt de toren de hoogste nautische radartoren van Europa. Daarnaast krijgt de constructie één van de beste civiele radarantennes ter wereld. Antea Group is vanuit België en Nederland nauw betrokken bij dit project.

Rijkswaterstaat wil beter zicht op het scheepvaartverkeer op de Noordzee bij ankergebied 'De Steenbank'. Met de nieuw te bouwen toren op Neeltje Jans, het voormalig werkeiland voor de stormvloedkering in de Oosterschelde, is het scheepvaartverkeer beter te overzien. De nieuwe situatie voldoet hiermee aan de hoge eisen van Rijkswaterstaat op het gebied van veiligheid en doorstroming.

Antea Group werkt al ruime tijd aan dit project. Onze specialisten brachten onder meer potentiële locaties in kaart om de radardekking in het noordelijk aanloopgebied naar de Westerschelde te optimaliseren. Eén van deze locaties is Neeltje Jans. Beheer- en Exploitatieteam Schelderadar liet een haalbaarheidsstudie voor deze locatie uitvoeren. Hierna stelde Antea Group een Design en Construct contract op voor de torenbouw en een voor radarantenne. Daarbij is uiteraard gebruik gemaakt van Systems Engineering.

Momenteel evalueert Antea Group in opdracht van Rijkswaterstaat het ontwerp. De radar is naar verwachting operationeel in het vierde kwartaal van 2015.

Geotechnisch Ontwerp voor dijkversterking Eemskanaal
In het kader van het project Dijkpark heeft Antea Group voor Waterschap Noorderzijlvest een Geotechnisch Ontwerp opgesteld voor de dijkverbetering van het Eemskanaal. Het betreft de noordelijke kade tussen Groningen en Woltersum. Antea Group ontwikkelt, naast het ontwerp volgens de gangbare leidraden, een aardbevingsbestendig ontwerp in samenwerking met Deltares.

De regionale kering was afgekeurd op hoogte en piping. Antea Group maakte voor zes kilometer kade een definitief ontwerp. Specifiek in dit ontwerp was het toepassen van een groot binnentalud, waar ingedroogde bagger voor werd gebruikt afkomstig uit het naastgelegen Damsterdiep (onderdeel project Dijkpark). Langs het Eemskanaal wordt een damwand toegepast.

Deltares heeft in 2014 voor de rijksoverheid studie verricht naar de invloed van aardbevingen als gevolg van gaswinning op de bestaande infrastructuur. De waterschappen hebben aangedrongen op dit onderzoek. Uit het onderzoek bleek dat meerdere dijken een risico vormen bij zwaardere aardbevingen, waaronder ook de Eemskanaalkade. Het onderzoek werd breed in de media belicht.

Waterschap Noorderzijlvest wil de uit te voeren dijkversterking laten voldoen aan de geldende eisen voor regionale keringen en direct aardbevingsbestendig laten maken. Antea Group ontwikkelde hiervoor de basismodelleringen welke door Deltares zijn doorgerekend op aardbevingsbestendigheid.

reactie XEA.nl
Steeds nieuwe of verlengde contracten en de prijs van het aandeel ligt muurvast. Toch zullen wij in de AVA van 11 juni a.s. vragen stellen over het vertrek van de beurs.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL