Strukton Rail is per 1 december 2013 verantwoordelijk voor het onderhoud van de trambaan in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein. Directeur A. van Helmondt van Strukton Rail en algemeen directeur Piet van Elteren van Bestuur Regio Utrecht (BRU) ondertekenden afgelopen vrijdag 26 juli een overeenkomst voor de komende vijf jaar met de optie om drie keer één jaar te verlengen.
BRU heeft in het nieuwe output georiënteerde contract de nadruk gelegd op het tactisch operationeel niveau. Dit houdt in dat er van Strukton meer wordt verwacht dan alleen operationeel onderhoud aan de trambaan. In de nieuwe overeenkomst wordt proactiviteit, kwaliteit en toepassen van marktkennis verwacht. Strukton voert periodiek analyses uit van de prestaties van de infra en op basis daarvan komt Strukton met verbetervoorstellen.
Deze nieuwe contractvorm resulteert in een verbetering in kwaliteit en financiën. Dit sluit naadloos aan bij de doelstelling van BRU inzake bedrijfsmatig werken en professioneel contractmanagement.
Om een goede overgang te realiseren tussen de oude en nieuwe situatie is er vanaf 1 september tot 1 december 2013 een mobilisatieperiode ingepland. In deze periode bouwt de oude partij langzaam af en zal Strukton steeds meer gaan overnemen.
SUNIJ-lijn
De sneltramlijn tussen Utrecht en Nieuwegein/IJsselstein – ook SUNIJ-lijn genoemd – maakt deel uit van het Utrechtse HOV-netwerk. Op een doordeweekse dag reizen tussen de 38.000 en 40.000 mensen met de Utrechtse sneltram.
Dit bericht is gebaseerd op een nieuwsbericht van Bestuur Regio Utrecht.