Strukton verwerft contract afzinken caissons ter bescherming van Venetië tegen overstromingen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 08/05/2013 13:48
Strukton Immersion Projects, het bedrijf van Strukton dat gespecialiseerd is in technieken met betrekking tot het afzinken van tunnels, heeft een opdracht verworven in Venetië. Het gaat om de engineering en de uitvoering van het transporteren en afzinken van acht betonnen caissons die per stuk 21.000 ton wegen.
Op de caissons wordt een beweegbare kering gemonteerd die Venetië moet beschermen tegen overstromingen. De verworven opdracht betreft de zuidelijke ingang bij Chioggia. Opdrachtgevers zijn de autoriteiten van Venetië. Strukton voert dit werk uit voor de Italiaanse aannemerscombinatie Clodia. De contractwaarde voor Strukton bedraagt ruim € 8 miljoen.

De engineering en voorbereiding van de werkzaamheden starten direct. De uitvoering zal in de zomer van 2014 starten en enkele maanden in beslag nemen.
Venetië ligt op een groep kleine eilanden midden in een lagune en heeft al eeuwen te kampen met overstromingen vanuit de Adriatische Zee die elkaar steeds sneller opvolgen. Niet alleen stijgt de zeespiegel, de stad zakt ook weg in de onstevige ondergrond. Om verdere overstromingen te voorkomen wordt er een stormvloedkering gebouwd die de lagune bij hoog water moet afsluiten: het MOSE-Project (MOdulo Sperimentale Elettromeccanico). De stormvloedkering is een systeem dat bestaat uit beweegbare keringen die worden aangelegd bij de drie ingangen van de lagune, bij de plaatsen Lido, Malamocco en Chioggia. Het systeem wordt alleen gesloten bij extreem hoog water, vergelijkbaar met de Maeslantkering in Nederland.

Martijn Smitt, directeur Strukton Immersion Projects: 'Gezien de aard van de activiteiten en de vele facetten binnen het proces van het opdrijven, transporteren en afzinken van de caissons hebben we dit project in handen gegeven aan een toegewijd en ervaren team. De werkzaamheden gebeuren in nauwe samenwerking met de Clodia projectorganisatie.'

Strukton is specialist op het gebied van afzinken en is eerder betrokken geweest in tal van tunnelprojecten zoals recent bij de Noord/Zuidlijn in Amsterdam, het afzinken van tunnelelementen bij de Busan-Geoje Link in South Korea en de Limerick tunnel in Ierland.

Strukton en Schiphol tekenen aannemingsovereenkomst voor deelproject Centrale Security Non-Schengen.
Ad Balm, Project Directeur Strukton Worksphere, en Birgit Otto, directeur Airport Operations, tekenden in aanwezigheid van zowel Strukton als Schiphol-collega’s de aannemingsovereenkomst. Woensdag 24 april is de aannemingsovereenkomst getekend voor de overlaging van de G-pier en de nieuwbouw van het GH-gebouw. In dit GH-gebouw wordt een centraal securityfilter voor de transferpassagiers vanuit de G-pier gemaakt. Onder het gebouw komt ook een bus-injectiepunt. Bijzonder aan dit contract is dat Strukton zowel voor de bouwkundige werkzaamheden als voor alle installaties verantwoordelijk is. Ook de uitvoering in een operationele omgeving en de inpassing in de bestaande gebouwen vragen veel kennis en vakmanschap. “Gezien jullie staat van dienst, hebben wij hier echter alle vertrouwen in”, aldus Birgit Otto (Directeur Airport Operations). “Mooi voorbeeld daarvan vormt de verbouwing van winkels en voorzieningen op Den Haag Centraal Station. Ook daar moet tijdens de verbouwing de winkel gewoon open blijven, zoals dat heet en ook daar passeren dagelijks gemiddeld 140.000 reizigers.”
De uitvoering komt voor rekening van Struktondochters Strukton Bouw en Strukton Worksphere. Deze laatste kent Schiphol al, als de partij die in het verleden het onderhoud van installaties in de terminal verzorgd heeft. “Ook wat dat betreft kijken we met vertrouwen uit naar deze hernieuwde kennismaking”, aldus Birgit Otto.
Er is reeds één contract in dit project eerder getekend: met de firma KONE voor de levering van de liften, roltrappen en rolpaden. Het contract met Strukton is het eerste grote bouwkundige contract dat getekend wordt voor de realisatie van centrale security op de luchthaven. De komende maanden hoopt Schiphol ook de contracten voor de overige deelprojecten binnen project Centrale Security Non-Schengen te kunnen tekenen.

Strukton haalt de ene na de andere opdracht binnen en wil nog meer naar het buitenland.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL