Macintosh Retail Group NV : HALFJAARBERICHT 2015

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 29/07/2015 07:23
Onderliggend bedrijfsresultaat € 0,4 mln beter door tweede kwartaal

Omzet Fashion Benelux in H1 2015 € 5,5 mln lager met 57 (- 9%) minder winkels. Q1 was zwak door opruiming wintervoorraden; omzetgroei Q2 + € 1,0 mln.
Bedrijfsresultaat € 7,5 mln beter dan in H1 2014.
Stijging onderliggende EBIT in Q2 met € 2,0 mln tegenover daling in Q1 met € 1,6 mln.
Netto resultaat € 26,8 mln hoger dan in H1 2014; mede door transactieresultaat verkoop Nea International (€ 16 mln).

Kerncijfers
H1 2015 H1 2014
Omzet Fashion Benelux (1) 203,7 209,2
Bedrijfsresultaat te continueren activiteiten(2) - 11,9 - 19,4
Onderliggende EBIT te continueren activiteiten (3) - 13,1 - 13,5
Nettoresultaat te continueren activiteiten - 16,7 - 22,0
Nettoresultaat niet aan te houden activiteiten (4) 12,3 - 9,1
Totaal nettoresultaat - 4,4 - 31,2
1. 2015: 557 winkels (2014: 614).
2. Fashion NL, Fashion Belux en holding.
3. Exclusief incidentele baten/lasten.
4. Transactieresultaat verkoop Nea International (€ 16 mln) dat op 13 mei 2015 werd verkocht (inclusief exploitatieresultaat
Nea tot en met 26 april 2015) alsmede exploitatieresultaten te verkopen activiteiten Kwantum en Fashion UK.

Kurt Staelens, CEO Macintosh
“De onderliggende trends tot en met juli bevestigen dat onze cross channel klantbenadering, gekoppeld aan goede assortimenten en service aan de klant, aanslaat. Na de significante winst van marktaandeel in H1 2014 hebben we in de eerste jaarhelft van 2015 bij Fashion NL zowel in “like-for-like” winkels als online opnieuw marktaandeel gewonnen. Intussen koopt ruim 30% van de cross channel kopers bij de schoenenformules van Fashion NL. Deze groeiende groep consumenten vertegenwoordigt bijna 30% van de marktbestedingen en besteedt ruim twee maal zoveel als pure online kopers. Ook in België zien we onze cross channel strategie tot uitdrukking komen in een snellere online groei dan de markt. In H1 2015 was sprake van margedruk door het ruimen van voorraden uit het slechte winterseizoen 2014 en door noodzakelijke prijsacties. Daardoor was de onderliggende EBIT negatief, wat overigens ook gebruikelijk is in de schoenenretail vanwege het seizoenpatroon. Over omzet en resultaat in H2 2015 doen we geen uitspraak, maar we liggen op schema met onze transformatieprogramma’s.”

1. Strategie en indeling naar activiteiten
Macintosh richt zich volledig op Fashion in de Benelux. Nea International is in mei 2015 verkocht met een transactieresultaat van € 16 mln. Inzake de verkoop van Kwantum en Fashion UK wordt onderhandeld over biedingen. Nea International, Kwantum en Fashion UK worden in de cijfers verantwoord onder “niet aan te houden activiteiten”.
In dit halfjaarbericht wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen core en non-core winkels van Fashion Benelux omdat het aantal non-core winkels (59) nog beperkt is en deze winkels voor een deel worden gebruikt als outletkanaal ten behoeve van de core winkels. De non-core winkels zullen conform de transformatieplannen worden gesloten; de (“MacFit”) voorziening voor de verlieslatende winkels blijft van kracht.
2. Omzet Fashion Benelux
Omzet (in € mln) Fashion Benelux (1) 2015 2014
Q1 85,4 91,9
Q2 118,3 117,3
H1 203,7 209,2
1. 419 winkels bij Fashion NL (H1 2014: 449) en 138 winkels bij Fashion BeLux (H1 2014: 165).
 In Nederland was aan het eind van het H1 2015 sprake van per saldo 30 winkels minder dan ultimo H1 2014 en bij Fashion BeLux van 27 winkels minder, waaronder 25 in het najaar van 2014 verkochte Scapino België winkels. Dit was een belangrijke reden voor de omzetdaling.
 De omzet in Q1 2015 werd in zowel Nederland als België ook beïnvloed door de opruiming van wintervoorraden uit 2014 met lage verkoopprijzen. In Q2 steeg de omzet van Fashion NL met name door meer bezoekers en bij Fashion BeLux door een stijging van de conversieratio en een hoger gemiddeld bonbedrag.
 Nadat Fashion NL in H1 2014 19,7%-punt harder groeide dan de schoenenmarkt, was in H1 2015
offline sprake van een 1,5%-punt grotere daling door 30 winkels minder. Online werd opnieuw
beter gepresteerd. Fashion Belux presteerde in H1 2015 zowel off- als online beter dan de markt.
Schoenenomzet t/m mei versus 2014 Nederland 1,2 België 1,2
Markt Fashion NL Markt Fashion BeLux
Waarde Totaal - 0,4% - 2,2% - 4,5% + 0,2%
Volume Totaal + 3,2% - 1,5% - 4,7% - 3,2%
Prijs Totaal - 3,5% - 0,7% + 0,2% + 3,5%
Waarde Offline - 3,3% - 4,8% - 6,8% - 0,4%
Waarde Online + 14,2% + 22,3% + 13,4% + 19,2%
1. Betreft uitsluitend schoenen (exclusief kleding en accessoires); cijfers sluiten niet aan bij omzetcijfers elders in dit
bericht, die zijn gebaseerd op totale omzet tot en met juni.
2. Macintosh cijfers op totaal niveau één-op-één vergelijkbaar met marktbronnen, maar splitsing online/offline niet.
Marktcijfers NL en B: GfK. Fashion BeLux is exclusief 25 Scapino winkels die in najaar 2015 werden verkocht.

lees meer op
http://hugin.info/142890/R/1941828/702076.pdf

tijd 09.13
De Smallcap 800,92 +3,31 +0,41% Macintosh EUR 2,50 +7ct vol. 5.559



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL