Macintosh Retail Group NV : JAARCIJFERS 2014 en STRATEGIE UPDATE

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 19/03/2015 07:37
Omzetgroei Fashion zowel offline (+ 3,4%) als online (+ 42,6%) resulteren in hoger marktaandeel.
Living realiseert 5,6% hogere omzet en € 3,6 mln hogere "Onderliggende1 EBIT". Verkoopproces Kwantum gestart in Q1 2015.
"Onderliggende1 EBIT" Macintosh € 1,7 mln lager dan in 2013 (- € 13,7 mln) vooral als gevolg van de afnemende vraag naar schoenen in september tot en met november.
Aanscherping strategie door focus op Fashion Benelux en besluit tot verkoop Fashion UK en Nea International. Transformatieprogramma's Fashion in uitvoering.
Doelstellingen zullen in 2016 update krijgen na implementatie aangescherpte strategie.
Structuur en niveaus convenanten worden in 2015 bijgesteld.
Vooruitzicht 2015 positiever dan 2014, maar in schoenenmarkt nog geen overtuigend herstel.

KERNCIJFERS
2014 2013
Netto omzet Fashion 678,7 640,3
Netto omzet Living 191,9 181,8
Onderliggende1 EBITDA 4,9 7,4
Onderliggende1 EBIT Fashion - 12,1 - 6,1
Onderliggende1 EBIT Living 3,5 - 0,1
Onderliggende1 EBIT totaal - 15,4 - 13,7
Bedrijfsresultaat2
- 91,0 - 5,5
Netto resultaat - 101,6 - 12,1
Eigen vermogen 117,4 (28,5%) 194,4 (39,4%)
Fashion Living Fashion Living
Aantal winkels ultimo 8803 1074 9043 1094
1. “Onderliggende EBIT” is bedrijfsresultaat exclusief overige opbrengsten en incidentele baten/lasten.
2 Gerapporteerd bedrijfsresultaat inclusief een non-cash afschrijving goodwill en immateriële activa
Scapino en Brantano BeLux van € 65,9 mln in 2014.
3. Waarvan 784 core en 96 non-core (2013: 759 core en 145 non-core).
4. Waarvan 97 core en 10 non-core (2013: 96 core en 13 non-core).

Kurt Staelens, CEO Macintosh
“2014 was een jaar waarin de strategie opnieuw werd gedefinieerd en er sprake was van een herfinanciering met steun van grootaandeelhouders. Tegelijkertijd is hard gewerkt aan het versterken van de relatie met de bestaande klant en het winnen van nieuwe klanten. Wij willen met onze winkelformules een onderscheidende beleving bieden, waarin gemak en service in combinatie met vertrouwde merken, prima collecties en klantenkennis centraal staan. Daar zijn stappen in gezet maar we zijn er nog lang niet. Op belangrijke terreinen is wel de weg naar boven ingeslagen. Om resultaatherstel te versnellen hebben we onze strategie verder aangescherpt, waarbij we ons volledig zullen focussen op Fashion Benelux. Winkelbeleving, assortiment en de cross channel klantbenadering zijn onveranderd de pilaren waar we op zullen bouwen.”
2014
Fashion en Living outperformen markt qua omzet
Omzet Fashion core1 vs markt
Nederland2 België2 UK2
Markt MRG Markt MRG Markt MRG
Waarde Totaal - 2,1% 14,3% - 0,3% 0,3% 1,7% + 6,1%
Volume Totaal - 2,3% 10,7% - 1,9% - 1,5% - 0,5% 0,2%
Prijs Totaal 0,2% 3,3% 1,6% 1,8% 2,1% 5,8%
Waarde Offline - 5,8% 12,1% - 4,2% - 0,5% - 0,4% 5,0%
Waarde Online 21,9% 39,5% 42,5% 28,5% 8,7% 29,6%
1. Betreft core activiteiten en uitsluitend schoenen (exclusief kleding en accessoires); cijfers sluiten niet aan bij omzetcijfers elders in dit bericht, die zijn gebaseerd op totale omzet.
2. Macintosh cijfers op totaal niveau één-op-één vergelijkbaar met marktbronnen, maar splitsing online/offline niet.
Marktcijfers NL en B: GfK; UK: Kantar.
 De klant reageerde positief op de cross channel aanpak in Fashion en op de vernieuwingen in de winkels. In de eerste drie kwartalen leverde dit een omzetstijging op van 7,6% en een significante winst van marktaandeel in schoenen, vooral in Nederland (+ 1,6%). Vanaf september was echter sprake van warm najaarsweer, als gevolg waarvan de verkoop van herfst- en wintermode fors achter bleef bij de verwachtingen, waardoor de omzet van Fashion in het vierde kwartaal minder hard (+ 2,0%) steeg.
 De omzet van Kwantum (Living) steeg met € 10,1 mln (+ 5,6%) tot € 191,9 mln in een woningdecoratiemarkt die daalde met 0,1% (CBS), met een positieve ontwikkeling in het tweede halfjaar.

Operationele performance
 In dit persbericht wordt gerapporteerd over de “Onderliggende EBIT”, dat wil zeggen bedrijfsresultaat geschoond voor incidentele baten en lasten, omdat die het meeste inzicht biedt in de onderliggende resultaatontwikkeling. Gecorrigeerd voor deze eenmalige effecten bedroeg de “Onderliggende EBIT” in 2014 - € 15,4 mln, wat een daling betekent van € 1,7 mln ten opzichte van 2013 (- € 13,7 mln).

zie meer op
http://hugin.info/142890/R/1904669/677605.pdf



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL