Macintosh Q4 2014 TRADING UPDATE

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 20/01/2015 07:35
Omzetgroei Fashion zet off- en online door in zwakke schoenenmarkt, maar
lagere stijging (+ 2,0%) dan in eerste drie kwartalen (+ 7,6%); marge en
resultaat Fashion onder druk.
 Q4 update:
- Zeer moeilijke schoenenmarkten door warm najaarsweer. Daling Nederlandse schoenenmarkt met 4,5% in oktober/november.
- Fashion NL versterkt positie in gedaalde markt en vergroot marktaandeel, net zoals in voorgaande 3 kwartalen.
- Fashion totaal realiseert € 3,6 mln hogere omzet (+ 2,0%). Offline – 0,2% en online + 25,7%.
- Onderliggende1 operationele EBIT Fashion in Q4 positief, maar rond € 6 mln lager dan in Q4 2013 door zwakke maanden oktober en november. December resultaat beter dan in 2013.
- Positieve trend Kwantum zet in Q4 door in omzet en resultaat. Verkoopproces Kwantum gestart in Q1 2015.
 Update 2014:
- Onderliggende1 operationele EBIT Macintosh naar verwachting rond € 2 mln lager dan in 2013 (2013: - € 13,7 mln).
- Jaarcijfers 2014 zullen naar huidige inschatting een impairment van Scapino goodwill laten zien.
- Strategie implementatie is aangescherpt; ook samenwerkings- en consolidatiemogelijkheden in Fashion worden geanalyseerd.
Kurt Staelens, CEO Macintosh:
“Groei van marktaandeel had in 2014 bij Fashion hoge prioriteit. De klant reageerde positief op de vernieuwingen bij onze winkelformules, wat in de eerste drie kwartalen hoge omzetstijgingen opleverde. Het voor het jaarresultaat zeer belangrijke vierde kwartaal werd, in navolging van september, echter gekenmerkt door warm najaarsweer, als gevolg waarvan de verkoop van herfst- en wintermode achter bleef bij de verwachtingen, met hogere actiekortingen en margedruk tot gevolg. De positieve resultaatontwikkeling in Fashion tot en met augustus werd daardoor meer dan ongedaan gemaakt.
Naast korte termijn actieprogramma’s, zijn winkel- en supply chain transformatieprogramma’s gelanceerd waarmee de performance van de Fashion activiteiten verder zal verbeteren.“

1. Onder onderliggende operationele EBIT wordt verstaan EBIT exclusief overige opbrengsten en incidentele baten/lasten. In 2013 was de onderliggende operationele EBIT gelijk aan het ‘Bedrijfsresultaat voor bijzondere posten’ van - € 1,0 mln minus positieve resultaten van € 4,3 mln vanwege winkelhuur transacties en per saldo € 8,4 mln positief
resultaat vanwege overige opbrengsten en eenmalige baten/lasten, waaronder vrijval reserveringen voor voornamelijk personeelskosten in Living (€ 3,0 mln) en verkoop vastgoed van € 2,4 mln. De overige € 3,0 mln betreft vooral (gedeeltelijke) vrijval van reserveringen.

Omzet- en resultaatontwikkeling Q4 2014
 De schoenenmarkt was in Q4 zwak. Volgens marktcijfers over oktober/november was in Nederland en België volgens GfK sprake van dalingen met 4,5% respectievelijk 2,8% terwijl er in de UK een stijging was met 1,9% (Kantar).
 In deze zwakke markt wist Fashion NL zijn marktaandeel te vergroten met een omzetstijging van
€ 1,7 mln (+ 2,2%). De omzet van Fashion UK steeg met € 3,9 mln (+ 6,1%), terwijl de omzet van Fashion BeLux € 2,0 mln (- 5,7%) lager uitkwam. De online omzet van Fashion was 25,7% hoger dan in Q4 2013 en groeide significant sneller dan de markt.
 Omzet Kwantum (Living) steeg in Q4 met € 8,7 mln (+ 18,7%). Het CBS presenteerde tot heden enkel oktobercijfers, waaruit blijkt dat de woningdecoratiemarkt met 2,3% steeg.
Q4 Omzet
(€ mln)
Totaal Offline Online
2014 2013 % 2014 2013 % 2014 2013 %
Fashion 186,41 182,8 + 2,0 166,6 167,0 - 0,2 19,8 15,8 + 25,7
Living 55,1 46,4 + 18,7 54,0 45,9 + 17,6 1,1 0,5 + 112,5
Totaal 241,5 229,2 + 5,4 220,6 212,9 + 3,6 20,9 16,3 + 28,5
1. Inclusief positief koerseffect van € 3,8 mln.
Omzet- en resultaatontwikkeling geheel 2014
 Tot en met november was volgens marktcijfers in (GfK) Nederland en België sprake van dalingen in de verkoop van schoenen met 2,1% respectievelijk 0,7% terwijl er in de UK een stijging was met 1,4% (Kantar). Fashion presteerde beter dan de markt in Nederland (+ 12,6%) en de UK (+ 4,3%).
In België werd in lijn met de markt gepresteerd.
 Omzet Fashion NL + € 19,8 mln (+ 7,7%) ondanks een behoorlijke daling van de kledingverkopen bij Scapino. Omzet Fashion UK + € 20,0 mln (+ 9,4%); omzet Fashion BeLux - € 2,1 mln (- 1,4%) en Fashion Other + € 0,7 mln. De online omzet van Fashion steeg met 42,6%, vooral door Fashion NL dat een stijging liet zien met 41,8%, wat significant beter is dan de Nederlandse online markt.
 Omzet Kwantum (Living) steeg met € 10,1 mln (+ 5,6%) in een sinds Q3 herstellende woningdecoratiemarkt Jaar Omzet
(€ mln)
Totaal Offline Online
2014 2013 % 2014 2013 % 2014 2013 %
Fashion 678,71 640,3 + 6,0 617,5 597,3 + 3,4 61,2 43,0 + 42,6
Living 191,9 181,8 + 5,6 188,3 178,9 + 5,3 3,6 2,9 + 23,4
Totaal 870,6 822,1 + 5,9 805,8 776,2 + 3,8 64,8 45,9 + 41,3
1. Inclusief positief koerseffect van € 11,1 mln.
 De onderliggende1 operationele EBIT van Macintosh zal naar verwachting rond € 2 mln onder 2013 (2013: - € 13,7 mln) uitkomen.

1. Onder onderliggende operationele EBIT wordt verstaan EBIT exclusief overige opbrengsten en incidentele baten/lasten. In 2013 was de onderliggende operationele EBIT gelijk aan het ‘Bedrijfsresultaat voor bijzondere posten’
van - € 1,0 mln minus positieve resultaten van € 4,3 mln vanwege winkelhuur transacties en per saldo € 8,4 mln positief resultaat vanwege overige opbrengsten en eenmalige baten/lasten, waaronder vrijval reserveringen voor voornamelijk personeelskosten in Living (€ 3,0 mln) en verkoop vastgoed van € 2,4 mln. De overige € 3,0 mln betreft
vooral (gedeeltelijke) vrijval van reserveringen.
Omzet- en resultaatontwikkeling Q4 2014
 De schoenenmarkt was in Q4 zwak. Volgens marktcijfers over oktober/november was in Nederland en België volgens GfK sprake van dalingen met 4,5% respectievelijk 2,8% terwijl er in de UK een stijging was met 1,9% (Kantar).
 In deze zwakke markt wist Fashion NL zijn marktaandeel te vergroten met een omzetstijging van
€ 1,7 mln (+ 2,2%). De omzet van Fashion UK steeg met € 3,9 mln (+ 6,1%), terwijl de omzet van Fashion BeLux € 2,0 mln (- 5,7%) lager uitkwam. De online omzet van Fashion was 25,7% hoger dan in Q4 2013 en groeide significant sneller dan de markt.
 Omzet Kwantum (Living) steeg in Q4 met € 8,7 mln (+ 18,7%). Het CBS presenteerde tot heden enkel oktobercijfers, waaruit blijkt dat de woningdecoratiemarkt met 2,3% steeg.
Q4 Omzet
(€ mln)
Totaal Offline Online
2014 2013 % 2014 2013 % 2014 2013 %
Fashion 186,41 182,8 + 2,0 166,6 167,0 - 0,2 19,8 15,8 + 25,7
Living 55,1 46,4 + 18,7 54,0 45,9 + 17,6 1,1 0,5 + 112,5
Totaal 241,5 229,2 + 5,4 220,6 212,9 + 3,6 20,9 16,3 + 28,5
1. Inclusief positief koerseffect van € 3,8 mln.
Omzet- en resultaatontwikkeling geheel 2014
 Tot en met november was volgens marktcijfers in (GfK) Nederland en België sprake van dalingen in de verkoop van schoenen met 2,1% respectievelijk 0,7% terwijl er in de UK een stijging was met 1,4% (Kantar). Fashion presteerde beter dan de markt in Nederland (+ 12,6%) en de UK (+ 4,3%).
In België werd in lijn met de markt gepresteerd.
 Omzet Fashion NL + € 19,8 mln (+ 7,7%) ondanks een behoorlijke daling van de kledingverkopen
bij Scapino. Omzet Fashion UK + € 20,0 mln (+ 9,4%); omzet Fashion BeLux - € 2,1 mln (- 1,4%) en Fashion Other + € 0,7 mln. De online omzet van Fashion steeg met 42,6%, vooral door Fashion NL dat een stijging liet zien met 41,8%, wat significant beter is dan de Nederlandse online markt.
 Omzet Kwantum (Living) steeg met € 10,1 mln (+ 5,6%) in een sinds Q3 herstellende woningdecoratiemarkt
Jaar Omzet
(€ mln)
Totaal Offline Online
2014 2013 % 2014 2013 % 2014 2013 %
Fashion 678,71 640,3 + 6,0 617,5 597,3 + 3,4 61,2 43,0 + 42,6
Living 191,9 181,8 + 5,6 188,3 178,9 + 5,3 3,6 2,9 + 23,4
Totaal 870,6 822,1 + 5,9 805,8 776,2 + 3,8 64,8 45,9 + 41,3
1. Inclusief positief koerseffect van € 11,1 mln.
 De onderliggende1 operationele EBIT van Macintosh zal naar verwachting rond € 2 mln onder 2013 (2013: - € 13,7 mln) uitkomen.1. Onder onderliggende operationele EBIT wordt verstaan EBIT exclusief overige opbrengsten en incidentele
baten/lasten. In 2013 was de onderliggende operationele EBIT gelijk aan het ‘Bedrijfsresultaat voor bijzondere posten’ van - € 1,0 mln minus positieve resultaten van € 4,3 mln vanwege winkelhuur transacties en per saldo € 8,4 mln positief
resultaat vanwege overige opbrengsten en eenmalige baten/lasten, waaronder vrijval reserveringen voor voornamelijk personeelskosten in Living (€ 3,0 mln) en verkoop vastgoed van € 2,4 mln. De overige € 3,0 mln betreft
vooral (gedeeltelijke) vrijval van reserveringen.
 De consolidatie van de jaarcijfers 2014 en de gebruikelijke impairmentanalyses vinden nog plaats.
In de context van de in de afgelopen jaren gedaalde omvang van de Nederlandse en Belgische schoenenmarkten worden de toekomstige kasstromen van Fashion in die landen opnieuw beoordeeld, rekening houdend met de noodzakelijke investeringen in de formules. Dit zal naar verwachting vooral invloed hebben op Scapino en zal waarschijnlijk leiden tot een impairment (non cash) van rond € 60 mln op de goodwill en immateriële assets van Fashion.
Strategie update
 De cross channel strategie werkt, getuige de online omzetstijging van Fashion met 42,6% die significant beter is dan het gemiddelde van de markt en gezien de sterke groei van het aantal cross channel klanten bij Fashion NL.
 Aanscherping plannen Fashion nagenoeg gereed en uitgewerkt in transformatieprogramma’s met focus op formule ontwikkeling, cross channel, operational excellence en kostenbesparingen, met als doel verbetering van de performance bij alle Fashion activiteiten.
 Succesvolle introducties van nieuwe winkelconcepten Manfield en Young Fashion, met in Q4 omzetplussen van ruim 30% respectievelijk bijna 20% in de vernieuwde winkels ten opzichte van dezelfde winkels in 2013.
 Voorkeursrelatie met klant verder uitgebouwd met 3D voetscan bij Fashion BeLux.
 Verkoopproces Kwantum is in gang gezet.
 Een structurele versterking van de concurrentiepositie van Fashion wordt actief onderzocht, mede tegen de achtergrond van de in 2014 gedaalde schoenenmarkten in Nederland en België.
Verdere samenwerkingsmogelijkheden gericht op supply chain optimalisatie en productontwikkelingssynergiën worden daarbij geanalyseerd, evenals mogelijkheden tot formatconsolidatie.

Verdere communicatie
De jaarcijfers 2014 zullen worden gepubliceerd op 19 maart 2015. Er zal dan tevens een nadere toelichting op de aanscherping van de strategie en de transformatie- en korte termijn actieprogramma’s worden gegeven.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL