Macintosh Retail Group NV : Jaarcijfers 2013

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 27/02/2014 07:05
- OP WEG NAAR EEN NIEUW MACINTOSH
Omzet en resultaat in 2013 onder druk, maar tekenen van herstel zichtbaar
. Omzet 6,8% lager (constante wisselkoersen).
. Tekenen van omzetherstel in vierde kwartaal.
. Cross channel omzet € 46,9 mln (+ 19,7%).
. Operationele EBITDA € 20,5 mln.
. Positieve operationele EBIT in Q4 compenseert eerste drie kwartalen grotendeels.
. Operationeel nettoresultaat - € 4,5 mln.
Bedrijfsresultaat (€ mln) Totaal jaar Eerste halfjaar Tweede halfjaar
2013 2012 2013 2012 2013 2012
Fashion 1,3 18,8 - 13,0 - 6,8 14,3 25,6
Living 2,4 6,0 1,4 2,9 1,0 3,1
Overig1 - 4,7 - 6,7 - 1,4 - 3,8 - 3,3 - 2,9
Operationele EBIT - 1,0 18,1 - 13,0 - 7,7 12,0 25,8
1. Alle niet rechtstreeks aan de sectoren toewijsbare concernkosten.

Frank De Moor, CEO Macintosh Retail Group:
“Vorig jaar stelden we dat 2013 een transitiejaar zou worden voor Macintosh. Dat is waarheid geworden.
Sterker nog, Macintosh heeft een van de zwaarste jaren uit haar geschiedenis achter de rug. Slechte markt- en weersomstandigheden drukten de omzet terwijl onze transformatie naar cross channel retailer en de integratie bij Fashion NL en Fashion UK in volle gang was.
Cross channel vormt een belangrijk onderdeel van onze strategie, met in 2013 een omzetstijging van bijna 20% en in alle landen een positieve bijdrage aan het bedrijfsresultaat. De cross channel omzetstijging was substantieel, maar te beperkt om de daling in de fysieke winkels op te vangen. Die hadden te maken met flink gedaalde bezoekersaantallen en lagere volumes. Daarom werd een aantal maatregelen genomen om de traffic naar en de conversie in de winkels te vergroten, waaronder promotionele kortingen, verhoogde publiciteitsdruk en een betere voorraad-beschikbaarheid. Een en ander had effect in het vierde kwartaal toen de omzet, ondanks het ontbreken van winterweer in december, duidelijk beter uitkwam dan in de drie voorgaande kwartalen.
De tweede jaarhelft werd met een positief operationeel bedrijfsresultaat van € 12,0 mln afgesloten door een duidelijk positief vierde kwartaal. Dit compenseerde het eerste halfjaar voor een groot deel en samen met de omzet- en margeontwikkeling in 2014 tot heden, biedt dit vertrouwen dat de herstelbeweging is ingezet.
In 2013 is de basis versterkt voor een gezonde toekomst van Macintosh, met resultaatherstel in Nederland, verhoging van de goede resultaatbasis in de BeLux en winstgevende groei in de UK. Juist nu consumenten aan de vooravond staan van betere tijden is Macintosh klaar om daarvan te profiteren.”

Consument opnieuw zeer terughoudend

De aanhoudende economische crisis zorgde voor een grillig verloop van consumentenvertrouwen en koopbereidheid in alle landen waar Macintosh actief is, met in de eerste helft van 2013 een duidelijk negatief patroon en in de laatste maanden een stijgende lijn. Dit resulteerde in terughoudende bestedingen aan non-food en consumenten die vaak pas kochten bij aanbiedingen en kortingsacties. Dit werd versterkt door voor onze activiteiten negatieve, uitzonderlijke weersomstandigheden, vooral in de maanden maart, september en december.
In Nederland daalden de non-food detailhandelsbestedingen met 4,7%. Van België en de UK zijn geen vergelijkbare marktcijfers beschikbaar.

2014: op weg naar een nieuw Macintosh
Omzetgroei belangrijkste prioriteit
Omzetgroei is onze belangrijkste prioriteit voor 2014, ondanks dat naar verwachting opnieuw sprake zal zijn van dalende bezoekersaantallen aan fysieke winkelstraten in alle landen waar Macintosh actief is. Dit betekent dat onze winkelformules nog beter in staat zullen moeten zijn om zelfstandig klanten te trekken en de klant een goede winkelbeleving te bieden. We verwachten overal positieve omzetimpulsen van uitbreiding van de cross channel samenwerking in- en extern en een toename van de online omzet.

Voor alle formats van Fashion NL geldt dat aantrekkelijkere assortimenten en een betere voorraadbeschikbaarheid, in combinatie met aansprekende marketing, moeten leiden tot meer verkopen in een blijvend moeilijke markt. Een hogere absolute marge is ook een duidelijk aandachtspunt, onder meer door een gedifferentieerder prijs- en actiebeleid en een snellere cross channel doorverkoop van voorraden via alternatieve verkoopkanalen. Verwachting is dat in 2014 circa 20 winkels bij Fashion NL zullen sluiten, mede afhankelijk van de uitkomst van huuronderhandelingen.
Fashion BeLux richt zich op het vergroten van het marktleiderschap in België door aantrekkelijkere winkels met meer merken, de introductie van een Jones Bootmaker shop-in-shop in de Brantano winkels en de opening van een Jones Bootmaker flagship store. De voorkeursrelatie die Brantano altijd al met de klant had wordt versterkt door de introductie van een voetpaspoort en de in alle winkels geïnstalleerde, geavanceerde 3D meetapparatuur.

De integratie van Brantano en Jones Bootmaker in één Fashion UK organisatie op één locatie is voltooid. De twee sterke commerciële formules kunnen zich nu volledig richten op omzetstijging. Autonome groei binnen het eigen winkelwerk is daarbij prioriteit nummer één, maar in tegenstelling tot de andere landen gaat Fashion UK ook groeien door het openen van winkels op circa 30 nieuwe locaties, die voor een belangrijk deel concessies zullen zijn met een flexibele kostenstructuur. Door één op één gebruik te maken van het Macintosh E-platform kan ook de online groei verzekerd worden.
Kwantum (Living) is en wil marktleider blijven in het bekleden van wanden, vloeren en ramen door middel van de HomeFashion aanpak. Kwantum verwacht in 2014 het effect te zien van de in 2013 opgestarte ombouwoperaties in gordijnen en zonwering. In 2014 gaat bovendien de vloerafdeling aangepakt worden.
Bedoeling is om de goedkoopste prijzen van Kwantum te koppelen aan (betaalde) service (meten, hangen, leggen). Door een sterke uitbreiding van het gamma decoratie artikelen maakt Kwantum de winkel ook aantrekkelijker voor klanten die geen verbouwingsplannen hebben. Na jaren van daling lijkt er enige beweging te zijn in de woningmarkt. Hoewel het naar verwachting nog enige tijd gaat duren voor dit zich vertaald in bestedingen, zijn wij ervan overtuigd dat Kwantum een van de eersten gaat zijn die zal profiteren van deze verbeterende omstandigheden.

Verwachting 2014
De eerste signalen van economische verbetering zijn positief voor het consumentenvertrouwen. De koopbereidheid loopt daar bij achter en de invloed op de bestedingen zal normaal gesproken pas medio 2014 merkbaar zijn. Normalere weersomstandigheden dan in 2013 kunnen daar een positief effect op hebben. Juist nu consumenten aan de vooravond staan van betere tijden is Macintosh klaar om daarvan te profiteren. Het relatief goede vierde kwartaal 2013 en de omzet- en margeontwikkeling in 2014 tot heden in vergelijking tot dezelfde periode in 2013, lijken te bevestigen dat de herstelbeweging is ingezet.
Omdat het herstel nog maar broos is onthouden wij ons op dit moment van uitspraken over omzet en resultaat voor geheel 2014. In de eerste helft van 2014 zal het operationele bedrijfsresultaat, zoals gebruikelijk, negatief uitkomen vanwege seizoeninvloeden in Fashion.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL