Van Lanschot: Winststijging eerste halfjaar 2006 20%

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 22/08/2006 07:35
-Nettowinst stijgt 20% tot € 92,8 miljoen (eerste halfjaar 2005: € 77,3 miljoen); winst per aandeel neemt toe van € 2,35 tot € 2,77 (+17,9%) en bedrag beschikbaar voor aandeelhouders van € 2,52 tot € 2,87 (+13,9%)
-Ondanks druk op rentemarge batengroei
-Efficiency ratio verbeterd van 56,8% naar 54,8%
-Modernisering van IT-systemen goed op gang gekomen; implementatie eerste modules voorzien in het tweede halfjaar van 2006
-Met twee 'Single A' credit ratings belangrijke doelstelling behaald
-Bijzondere posten: vrijval voorziening ziektekostenpremies € 19,5 miljoen; hogere lasten van o.a. aandelenoptieplan en pensioenen € 10,5 miljoen
-Focus op kosten zal leiden tot lagere bedrijfslasten in het tweede halfjaar van 2006

"Onze focus op Private Banking heeft geleid tot een verdere toename van het aantal doelgroeprelaties. Ook onze betere profilering als bank voor familiebedrijven wierp haar vruchten af," aldus Floris Deckers, voorzitter van de Raad van Bestuur van Van Lanschot NV. "Met name de batengroei stemt tot tevredenheid. De ontwikkeling van de rentemarge was niet gunstig en er is flink geïnvesteerd in de modernisering van onze IT-omgeving en de voorbereiding op Bazel II, waardoor de kosten hoger uitvielen. De in mei aangekondigde aanscherping van de strategie ligt goed op schema. Van Lanschot blijft onverminderd investeren in de kwaliteit van haar organisatie."


ONTWIKKELINGEN EERSTE HALFJAAR 2006
Van Lanschot heeft in de eerste zes maanden van 2006 een evenwichtige groei gerealiseerd tegen de achtergrond van een oplopende rentestand. De particuliere belegger was bijzonder actief en dit vertaalde zich in een sterke stijging van het aantal aandelentransacties, al maakte de correctie op de aandelenbeurzen de belegger in het tweede kwartaal meer terughoudend. Zowel het aantal particuliere als zakelijke cliënten toonde een flinke groei.

Private Banking: sterke stijging aantal doelgroeprelaties
Van Lanschot heeft in de eerste helft van 2006 over de hele linie van Private Banking-diensten een gezonde groei gerealiseerd, ondanks de verhevigde concurrentie op dit gebied. Het aantal doelgroeprelaties steeg met 2,7% en de hypotheekverlening groeide eveneens met 2,7% tot € 7,5 miljard. De spaargelden stegen met 21,6% tot € 3,1 miljard. Het aantal aandelentransacties door particulieren is in de eerste helft van dit jaar gestegen met 25% ten opzichte van de zelfde periode in 2005, wat heeft geleid tot een flinke stijging van de effectenprovisies. Ook de activiteiten in België toonden opnieuw een stevige groei. Zo nam het aantal relaties in het eerste halfjaar met 4,1% toe en steeg de brutowinst van € 1,6 miljoen in de eerste helft van 2005 naar € 3,6 miljoen. Verder legt Van Lanschot een toenemende focus op hogere klantsegmenten. In dit kader past ook het aantrekken in april dit jaar van een team gespecialiseerd in International Wealth Management.

Vermogensbeheer: concentratie huisfondsen
De netto instroom van het voor particulieren beheerd vermogen nam, met een groei van 11% tot € 2,8 miljard, flink toe. Het vorig jaar geïntroduceerde Manager of Funds concept is succesvol voortgezet: het hierin ondergebrachte bedrag verdubbelde ruim van € 170 miljoen naar € 390 miljoen. Ook de interesse in IGC's (Index Garantie Contracten) bleef onverminderd hoog: het in IGC's belegde bedrag nam met 15,7% toe tot € 1,0 miljard. In het kader van haar beleid van 'open architecture' heeft de bank besloten om haar Far East Equity Fund en ICT Fund op te heffen. Dit drukte de groei van het totaal door de bank beheerde vermogen.

Business Banking: flinke volumegroei
Bij Business Banking is sprake geweest van een versterkte volumegroei. De totale zakelijke kredietportefeuille is toegenomen met 6,9%. Dit was mede te danken aan de steeds betere profilering van Van Lanschot als bank voor familiebedrijven, onder meer door het voeren van een succesvolle en bekroonde reclamecampagne. Het aantal zakelijke doelgroeprelaties steeg met 2,7%.

Gezondheidszorg: bij medici en apothekers flinke groei, instellingen stellen teleur
Binnen dit segment is het aantal doelgroeprelaties onder medici en apothekers met bijna 10% toegenomen. Deze groei vertaalde zich in een toename van de kredietportefeuille en het volume van de spaargelden. Echter bij de grote gezondheidszorginstellingen stagneerde de kredietverlening.

Kostenstijging door forse investeringen in kwaliteit organisatie
In het eerste halfjaar is Van Lanschot fors blijven investeren in de kwaliteit van de organisatie en zal dat blijven doen. De bank wil hiermee het niveau van de dienstverlening aan haar cliënten nog verder verhogen. Daartoe wordt de IT-omgeving ingrijpend gemoderniseerd. In de eerste zes maanden van 2006 zijn 186 mensen, zowel eigen medewerkers als ingehuurde specialisten, ingezet ter voorbereiding van de implementatie van de eerste modules.

Ook voor de invoering van nieuwe wet- en regelgeving, zoals Bazel II en WFD (Wet Financiële Dienstverlening), werden veel inspanningen verricht.

De loonkosten stonden onder opwaartse druk door toenemende krapte op de markt voor financiële specialisten. Om voldoende Private Bankers met de juiste expertise aan te trekken en te behouden moet Van Lanschot in de markt blijven concurreren met het aanbieden van goede arbeidsvoorwaarden. Ook groeide het personeelsbestand met 5% en waren er extra lasten voor aandelenoptieplannen en pensioenen. Door de vrijval van de voorziening voor ziektekostenpremies van €19,5 miljoen, daalden de personeelskosten per saldo. Deze vrijval had een flatterend effect op de efficiency ratio.

Verhoging credit rating
Voor Van Lanschot als middelgrote bank is bij uitstek een evenwicht tussen rentabiliteit en financiële soliditeit belangrijk. Het succes van onze strategie wordt onderstreept door de verhoging door Standard & Poor's van de credit rating van A- ('A minus') naar A ('Single A') in het tweede kwartaal van 2006. Fitch Rating kende Van Lanschot reeds eerder een single A-rating toe. Met de verhoging door Standard & Poor's is een belangrijke strategische doelstelling gerealiseerd.

Aanscherping strategie
Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 10 mei 2006 heeft Van Lanschot de aangescherpte strategie van de bank gepresenteerd. Daarbij is onder andere de doelstelling voor de groei van de winst per aandeel verhoogd van gemiddeld 10% per jaar tot ten minste 10% per jaar. De doelstelling voor rendement op eigen vermogen is verhoogd van gemiddeld 15% tot gemiddeld 18%. Daarnaast is een nieuwe doelstelling geïntroduceerd: een batengroei van ten minste 5% per jaar.

VOORUITZICHTEN TWEEDE HALFJAAR 2006
Marktontwikkelingen
Wij verwachten in de tweede helft van 2006 een verdere vervlakking van de yieldcurve. Een hoger niveau van de lange rente betekent dat de oversluitmarkt voor hypotheken geleidelijk zal opdrogen, wat tot minder ontvangsten van boeterente zal leiden. Daarnaast zal de bestaande overcapaciteit in de markt leiden tot een verdere druk op de rentemarge. Voorts verwachten wij dat het aantal effectentransacties in de rest van 2006 minder hoog zal zijn dan met name in de eerste maanden van het jaar.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL