Halfjaarbericht 2013/2014 HOLLAND COLOURS

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 31/10/2013 15:11
. Hoger resultaat bij vrijwel gelijk gebleven omzet en verbeterde marges
- Omzet € 34,9 miljoen (eerste halfjaar 2012/2013: € 35,0 miljoen)
-  Negatief koerseffect op omzet van € 0,7 miljoen
-  Hogere brutomarge door prijs-, volume- en mix-effecten
-  Nettoresultaat € 2,2 miljoen (eerste halfjaar 2012/2013: € 2,1 miljoen)

Gedurende de eerste helft van het boekjaar 2013/2014, heeft Holland Colours een omzet gerealiseerd van € 34,9 miljoen. Deze is € 0,1 miljoen (0,4%) lager dan over dezelfde periode van het boekjaar 2012/2013, waarbij aangetekend dat valuta-effecten, met name als gevolg van de lagere koers van de Amerikaanse dollar, een negatief effect van € 0,7 miljoen (2,2%) hebben gehad op de omzet ten opzichte van dezelfde periode van het vorig boekjaar.
De omzet in het tweede kwartaal liet een stijging zien van 2,5% ten opzichte van een daling van 3,0% in het eerste kwartaal.
Holland Colours sluit het eerste halfjaar af met een nettoresultaat van € 2,2 miljoen, wat € 0,1 miljoen hoger is dan het nettoresultaat over het eerste halfjaar van 2012/2013. Deze resultaatverbetering bestaat voor € 0,8 miljoen uit een toename van de brutomarge tot € 16,5 miljoen, bij een stijging van de gemiddelde brutomarge met 2,4%-punt tot 47,3%.
De stijging van de brutomarge wordt voor € 0,3 miljoen beïnvloed door negatieve valuta-effecten en voor € 1,1 miljoen door per saldo positieve prijs-, volume- en mixeffecten.
De totale bedrijfslasten zijn ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012/2013 toegenomen met € 0,5 miljoen (4%). Een toename van de personeelskosten (zowel structureel als eenmalig) vormt de belangrijkste reden voor deze stijging.
De winst per aandeel is in het eerste halfjaar gestegen naar € 2,57. Over het eerste halfjaar van 2012/2013 bedroeg de winst per aandeel € 2,41.

Omzet
De omzetontwikkeling vertoont gedurende het eerste halfjaar een grillig beeld, met sterk wisselende omzetten per maand in vergelijking met vorig jaar. Dit beeld is typerend voor de huidige marktomstandigheden in Holland Colours’ belangrijkste focusmarkten en divisies.
Per saldo is de omzet in de divisie Americas gestegen, terwijl de omzet in de divisies Europa en Azië is achter gebleven bij die in het eerste halfjaar van het vorige boekjaar.

Omzetontwikkeling per focusmarkt
Over het gehele eerste halfjaar bezien laten, met uitzondering van de focusmarkt Bouw & Constructie, alle (focus)markten een omzetstijging zien. De omzetontwikkeling van de focusmarkten per divisie laat echter een wisselend beeld zien.
De geringe daling van de omzet in de focusmarkt Bouw & Constructie vindt vooral zijn oorsprong in de divisie Europa. In de divisie Americas daarentegen is de omzet in deze focusmarkt –ondanks een gemiddeld zwakkere Amerikaanse dollar over het eerste halfjaar van 2013/2014- juist gestegen.
De fractionele groei van de omzet in de Packaging markt werd met name gerealiseerd in de divisie Europa. Ook de omzet in Azië groeide terwijl de omzet in de divisie Americas juist afnam.
De focusmarkt Siliconen & Elastomeren realiseerde in het eerste halfjaar van het lopende boekjaar een lichte stijging. Een stijging waaraan alle divisies in positieve zin hebben bijgedragen.
Ten slotte vertoonde de omzet in het segment Specialties ten opzichte van vorig boekjaar een fractionele stijging. Groei in Europa en Americas werd daarbij nagenoeg ongedaan gemaakt door een daling van de omzet in Azië.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL