Beter Bed realiseert ook in 2015 hogere omzet en winst

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 11/03/2016 08:19
Netto-omzet stijgt met 5,9% naar € 385,4 miljoen.
Brutomarge stijgt naar 57,7% (2014: 57,3%).
EBITDA stijgt met 31,4% naar € 41,1 miljoen (2014: 31,3 miljoen).
Bedrijfsresultaat stijgt met 33,2% naar € 30,7 miljoen (2014: € 23,0 miljoen).
Nettowinst € 22,6 miljoen (2014: € 16,9 miljoen).
Dividendvoorstel: € 0,87 per aandeel, pay-out ratio 85%.

Kengetallen jaarcijfers (in miljoen € tenzij anders vermeld)
2015 2014 Mutatie
Omzet 385,4 364,0 5,9%
Brutomarge (%) 57,7 57,3
EBITDA 41,1 31,3 31,4%
EBIT 30,7 23,0 33,2%
Nettowinst 22,6 16,9 33,8%
Winst per aandeel (in €) 1,03 0,77 33,2%
Dividend voorstel (in €) 0,87 0,65
Pay-out ratio (in %) 85 85

31-12-2015 31-12-2014
Solvabiliteit (%) 57,5 58,6

Ton Anbeek, Directievoorzitter:
"In 2015 is de organische (like-for-like) groei van de onderneming opnieuw toegenomen. Met name de eerste helft van 2015 in Duitsland en Oostenrijk alsook de fors aantrekkende groei in de Benelux hebben hier een grote bijdrage aan geleverd. In vrijwel alle landen heeft Beter Bed Holding haar marktposities wederom kunnen verbeteren. In 2015 is tevens de nieuwe strategie 2016-2020 ("From Good to Great") ontwikkeld, teneinde de attractiekracht en de transactiekracht van de diverse formules de komende jaren te versterken. De speerpunten van deze strategie zijn klanttevredenheid, innovatie, omnichannel e-commerce, IT-systemen, logistiek, expansie en acquisities."

Kengetallen vierde kwartaalcijfers
(in miljoen € tenzij anders vermeld)
2015 Q4 2014 Q4 Mutatie
Omzet 102,9 99,6 3,4%
Brutomarge (%) 60,6 58,8
EBITDA 14,9 12,2 22,0%
EBIT 12,7 10,5 20,2%
Nettowinst 9,3 7,5 23,9%

Vierde kwartaal 2015
In het vierde kwartaal stijgt de groepsomzet in vergelijkbare winkels met 2,2%. Met name in Nederland is er sprake van een sterke stijging; de like-for-like omzet op basis van orderintake neemt daar toe met 17,7%. In Duitsland is de like-for-like omzet gedaald met 3,6% als gevolg van een moeilijke vergelijkingsbasis (like-for-like omzetgroei Q4 2014: 11,5%). Ook in Spanje en Oostenrijk staat de like-for-like omzet onder druk ten gevolge van een moeilijke vergelijkingsbasis. In België en Zwitserland stijgt de like-for-like omzet.

In het vierde kwartaal stijgt de totale omzet met 3,4% naar € 102,9 miljoen. Met 60,6% is de brutomarge in deze periode hoger dan in het vierde kwartaal van 2014. De stijging is onder andere het resultaat van verbeterde inkoopcondities en hogere leveranciersbonussen.

In het vierde kwartaal stijgen de kosten met 3,5% naar € 49,7 miljoen. Deze stijging van € 1,7 miljoen wordt enerzijds veroorzaakt door expansie, waardoor het gemiddeld aantal filialen met 1,8% stijgt, anderzijds door hogere marketinguitgaven in Duitsland, hogere afschrijvingen als gevolg van het investeringsprogramma in met name de winkels, stijgende logistieke kosten wegens de positieve omzetontwikkeling en hogere overheadkosten veroorzaakt door een uitbreiding van de e-commerceactiviteiten.

De EBITDA stijgt naar € 14,9 miljoen. Het bedrijfsresultaat (EBIT) stijgt in het vierde kwartaal naar € 12,7 miljoen. De nettowinst over het vierde kwartaal 2015 komt uit op € 9,3 miljoen (Q4 2014: € 7,5 miljoen).

2015
De omzet over 2015 stijgt met 5,9% naar € 385,4 miljoen. In de vergelijkbare winkels neemt de omzet over 2015 toe met 5,4%.

De ontwikkeling van de omzet over 2015 per land is als volgt:
Nederland 5,5%
Duitsland 4,5%
Oostenrijk 15,4%
Zwitserland 10,2%
Spanje 8,4%
België 28,8%

Alle landen van de groep tonen een positieve omzetontwikkeling. In Duitsland, Nederland en België wordt dit met name veroorzaakt door een positieve like-for-like ontwikkeling. In Oostenrijk, vanwege de overname van BettenMax, en Spanje stijgt de omzet als gevolg van expansie in combinatie met een positieve like-for-like omzetontwikkeling. In Zwitserland is de like-for-like ontwikkeling negatief, veroorzaakt door de economische omstandigheden (als gevolg van de revaluatie van de Zwitserse frank).

De brutomarge als percentage van de omzet bedraagt in 2015 57,7% en is daarmee hoger dan in dezelfde periode vorig jaar (2014: 57,3%). De stijging is onder andere gerealiseerd door verbeterde inkoopcondities, eindejaarsbonussen en verantwoorde prijsverhogingen.

De totale kosten stijgen van € 185,6 miljoen naar € 191,5 miljoen. Deze stijging van 3,2% wordt grotendeels veroorzaakt door hogere afschrijvingen als gevolg van het in 2014 gestarte investeringsprogramma en hogere marketinguitgaven, veroorzaakt door met name de voorbereiding van de relaunch van de Matratzen Concord-formule. Daarnaast stijgen de personeelskosten door een hogere personeelsinzet en de uitbetaling van hogere bonussen als gevolg van de hogere omzet. Deze hogere omzet leidt ook tot hogere logistieke kosten. Tot slot stijgen de overheadkosten door uitbreiding van met name de e-commerceactiviteiten.

Het gemiddeld aantal filialen is gedaald met 1,5%. Door deze daling en de eerder genoemde kostenontwikkelingen stijgen de gemiddelde kosten per winkel met 4,6%.

De EBITDA stijgt in deze periode met 31,4% naar € 41,1 miljoen. Als percentage van de omzet neemt de EBITDA toe van 8,6% naar 10,7%.

Het bedrijfsresultaat stijgt in deze periode met 33,2% naar € 30,7 miljoen. Als percentage van de omzet neemt het bedrijfsresultaat toe van 6,3% naar 8,0%.

De nettowinst over 2015 stijgt met 33,8% van € 16,9 miljoen naar € 22,6 miljoen. De winst per aandeel over 2015 bedraagt € 1,03 (2014: € 0,77).

Investeringen en kasstroom
De investeringen in 2015 bedragen € 16,0 miljoen (2014: € 13,2 miljoen). De investeringen in de winkels bedragen in 2015 € 8,9 miljoen (2014: € 10,8 miljoen). Daarnaast heeft Beter Bed een logistiek centrum gekocht dat voor die tijd werd gehuurd voor € 2,5 miljoen. Het resterende bedrag is voornamelijk geïnvesteerd in IT en in mindere mate in overige bedrijfsmiddelen.

Solvabiliteit
De solvabiliteit bedraagt op 31 december 2015 57,5%. Ultimo 2014 stond deze op 58,6%.


Operationeel
In 2015 zijn 95 winkels geopend en 63 winkels gesloten. De stijging van het aantal filialen wordt met name veroorzaakt door de overname van BettenMax eind 2015. Ultimo 2015 heeft de groep in totaal 1.159 winkels.

Aantal winkels
31-12-2014 Gesloten Geopend 31-12-2015
Matratzen Concord 966 46 72 992
Beter Bed 94 9 12 97
El Gigante del Colchón 32 2 6 36
Beddenreus 35 6 5 34
Totaal 1.127 63 95 1.159

Matratzen Concord

Aantal winkels
31-12-2014 Gesloten Geopend 31-12-2015
Duitsland 846 42 45 849
Oostenrijk 67 3 21 85
Zwitserland 53 1 6 58
Totaal 966 46 72 992

Matratzen Concord
De omzet van de cash & carry-formule Matratzen Concord over 2015 komt uit op € 262,2 miljoen (68,0% van de totale concernomzet). Dit is een stijging van 5,2% ten opzichte van 2014. In vergelijkbare winkels neemt de omzet toe met 3,1%. Van de omzet van deze formule wordt 85,0% gerealiseerd in Duitsland en 15,0% in Oostenrijk en Zwitserland.


Beter Bed
Deze formule is actief in Nederland en België. Het aantal Beter Bed-winkels is met drie toegenomen. De omzet neemt in 2015 toe van € 91,3 miljoen naar € 101,3 miljoen, een stijging van 10,9%. De orderintake in vergelijkbare winkels neemt in 2015 toe met 11,6%. Beter Bed draagt voor 26,3% bij aan de totale concernomzet.

Overige formules
De omzet van de overige formules bedraagt over 2015 € 22,0 miljoen en draagt hiermee voor 5,7% bij aan de totale concernomzet. Dit betreft de omzetten van de winkelformules Beddenreus (Nederland), El Gigante del Colchón (Spanje) en de groothandel DBC. De omzet van de overige formules is lager dan vorig jaar als gevolg van de sluiting van Slaapgenoten in de loop van 2014.

Verwachtingen 2016
De vooruitzichten voor 2016 zijn positief. De economische vooruitzichten en de ontwikkeling van de huizenmarkt (bij een lage hypotheekrente) lijken, ondanks een aantal onzekerheden, onverminderd gunstig. Voortbouwend op de resultaten van de in de afgelopen jaren getroffen maatregelen zullen stappen worden gezet om de like-for-like groei te continueren en de formules eigentijds te houden. Daartoe is in 2015 onder de naam 'From good to great' een nieuw strategisch plan opgesteld voor de periode 2016-2020. In dat plan zal de focus primair gericht zijn op innovatie en maximale klanttevredenheid in een omnichannel omgeving. Daarnaast zal expansie hoog op de agenda staan, teneinde de positie van onze formules in de diverse landen verder te versterken.

Dividend
Het dividendbeleid van Beter Bed Holding N.V. is gericht op maximalisatie van het aandeelhoudersrendement met behoud van een gezonde vermogenspositie. Doelstelling van de onderneming is om ten minste 50% van de nettowinst uit te keren aan de aandeelhouders als de solvabiliteit van de onderneming niet lager is dan 30% en de ratio netto-rentedragende-schuld/EBITDA niet groter is dan twee.

In november 2015 is een interim-dividend in contanten uitgekeerd van € 0,39 per aandeel.

Aan de Algemene Vergadering, te houden op 19 mei 2016, zal worden voorgesteld om een contant slotdividend uit te keren van € 0,48. Hiermee komt het dividend over 2015 uit op € 0,87 per aandeel (2014: € 0,65 per aandeel) en wordt 85% van de nettowinst aan de aandeelhouders uitgekeerd.

Controleverklaring
De financiële gegevens in de bijlagen zijn ontleend aan de geconsolideerde jaarrekening van Beter Bed Holding N.V. die op 19 mei 2016 ter vaststelling aan de Algemene Vergadering zal worden aangeboden en waarbij een goedkeurende controleverklaring van de onafhankelijke accountant is afgegeven.

Profiel
Beter Bed Holding is een Europese retailorganisatie die haar klanten op betaalbare wijze elke dag opnieuw zo comfortabel en gezond mogelijk wil laten slapen. Dit doet de onderneming via winkels en eigen webshops met de formules:

tijd 09.32
De Smallcap 758,94 +5,08 +0,67% Beter Bed EUR 21,425 -53ct vol. 4.588

Correction in the PDF of the Beter Bed 2015 annual results press release
This morning we issued the 2015 results for Beter Bed Holding. In the link leading to the english version of the press release we erroneously stated a dividend of € 0,92 (pay out ratio 90%). This should read € 0,87 (pay out 85%). We apologize for any inconvenience caused.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL