Beter Bed realiseert fors hoger resultaat over het eerste halfjaar 2015

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 28/08/2015 08:51
• Omzet stijgt in het tweede kwartaal met 10,4% naar € 83,9 miljoen (like-for-like 7,7%).
• EBIT over het tweede kwartaal 2015 naar verwachting € 1,3 miljoen hoger.
Beter Bed Holding heeft een positief tweede kwartaal achter de rug. Alle landen hebben hogere omzetten gerealiseerd.
In Duitsland stijgt de omzet in het tweede kwartaal met 9,1% ondersteund door promoties en nieuwe reclamecampagnes. In vergelijkbare winkels stijgt de omzet in Duitsland in het tweede kwartaal met 9,4%.
In Nederland stijgt de omzet in het tweede kwartaal met 9,7% mede als gevolg van een aantrekkende vraag en commerciële acties. In vergelijkbare winkels neemt de omzet in het tweede kwartaal toe met 5,7%.
Oostenrijk, Zwitserland, Spanje en België laten in het tweede kwartaal een omzetgroei zien van respectievelijk 14%, 22,7%, 10,9% en 45,5%.
De totale omzet van de onderneming komt over het eerste halfjaar uit op € 186,1 miljoen (een toename van 10,3% vergeleken met H1 2014). De totale omzet in vergelijkbare winkels is over het eerste halfjaar 2015 met 9,1% gestegen.

Brutomarge
Als gevolg van commerciële acties (waaronder gratis levering) is de brutomarge in het tweede kwartaal gedaald naar 56,7% (Q2 2014: 57,7%). Reden hiervoor is dat vanaf het vierde kwartaal 2014 de kosten van gratis leveringen niet als kosten worden geboekt maar voortaan in de brutomarge worden verantwoord. Exclusief deze kosten bedraagt de brutomarge in het eerste
halfjaar 57,3% (H1 2014: 57,2%).

Kosten
De operationele kosten stijgen in het tweede kwartaal met 5,6% naar € 46,3 miljoen met name als gevolg van hogere personeelskosten, afschrijvingen en marketinguitgaven.

Bedrijfsresultaat (EBIT)
Beter Bed verwacht in het tweede kwartaal een € 1,3 miljoen hoger bedrijfsresultaat te realiseren ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Exclusief een in het tweede kwartaal van 2014 verantwoorde eenmalige bate van € 0,9 miljoen stijgt het onderliggende bedrijfsresultaat in het tweede kwartaal 2015 met circa € 2,2 miljoen ten opzichte van het tweede kwartaal 2014. Door het
seizoenpatroon liggen omzet en nettowinst in het tweede kwartaal doorgaans op een lager niveau.

Kengetallen halfjaarcijfers
(in miljoen € tenzij anders vermeld)
2015 H1 2014 H1 Mutatie
Omzet 186,1 168,7 10,3%
Brutomarge (%) 56,6 57,2
EBIT 10,5 6,4 65,9%
Nettowinst 7,8 4,9 59,8%
Winst per aandeel (in €) 0,36 0,22 58,8%
Operationele kasstroom 15,2 10,5 44,8%


30-6-2015 30-6-2014
Solvabiliteit (%) 58,6 60,2

Ton Anbeek, Directievoorzitter:
"In alle landen, waar de groep actief is, zien we een positieve ontwikkeling van de omzet. Het algemeen toenemend consumentenvertrouwen, de grotere koopbereidheid, en de aantrekkende huizenmarkt in Nederland dragen aan deze ontwikkeling bij. Daarnaast zorgen de investeringen in het Beter Bed-format en de nieuwe huisstijl en reclamecampagne van Matratzen Concord voor een extra groei van de omzet waardoor de groep aan marktaandeel wint."

Kengetallen tweedekwartaalcijfers
(in miljoen € tenzij anders vermeld)
2015 Q2 2014 Q2 Mutatie
Omzet 83,9 76,0 10,4%
Brutomarge (%) 56,7 57,7
EBIT 1,3 0,0
Nettowinst 1,0 0,4 146,9%

Tweede kwartaal 2015
In het tweede kwartaal neemt de omzet in vergelijkbare winkels in alle landen, waar de groep actief is, toe. In Duitsland en Nederland stijgt de omzet in vergelijkbare winkels met respectievelijk 9,4% en 5,7% (stijging voor de gehele groep bedraagt 7,7%). In het tweede kwartaal stijgt de totale omzet met 10,4% naar € 83,9 miljoen. De toename van de omzet wordt voor € 0,8 miljoen veroorzaakt door de wisselkoersaanpassing van de Zwitserse frank aan het begin van het jaar.

De brutomarge is in deze periode met 56,7% lager dan in het tweede kwartaal van 2014. Reden hiervoor is dat vanaf het vierde kwartaal 2014 bij Matratzen Concord de kosten van gratis leveringen niet als kosten worden geboekt, maar voortaan in de brutomarge worden verantwoord. Exclusief deze kosten bedraagt de brutomarge in het tweede kwartaal 57,4% (Q2 2014: 57,7%).

In het tweede kwartaal stijgen de kosten met 5,6% naar € 46,3 miljoen. Deze stijging wordt veroorzaakt door hogere afschrijvingen als gevolg van het begin 2014 ingezette investerings-programma, hogere reclamekosten als gevolg van de nieuwe campagne van het Matratzen Concord-format en toegenomen personeelskosten door uitkering van hogere bonussen aan het verkooppersoneel als gevolg van de gestegen omzet.

De genoemde wisselkoersaanpassing leidt in deze periode tot € 0,5 miljoen hogere kosten. Daarnaast vallen de kosten in het tweede kwartaal van 2014 eenmalig lager uit door € 0,9 miljoen aan vrijgevallen reserveringen in verband met lagere verplichtingen uit hoofde van personeelsopties en huurverplichtingen. Exclusief deze posten stijgen de kosten in het tweede kwartaal 2015 met 2,3%.

De gemiddelde kosten (exclusief DBC) per winkel stijgen in het tweede kwartaal met 8,1%. Dat de gemiddelde kosten per winkel sterker stijgen dan de totale kosten, wordt veroorzaakt door een daling van het gemiddeld aantal winkels met 2,7%. Exclusief het koerseffect en de eenmalige baten 2014 stijgen de gemiddelde kosten per winkel met 4,6%.

Het bedrijfsresultaat (EBIT) stijgt in het tweede kwartaal van € 0,0 miljoen naar € 1,3 miljoen. De nettowinst over het tweede kwartaal 2015 komt uit op € 1,0 miljoen positief (tweede kwartaal 2014: € 0,4 miljoen positief).

Door het seizoenspatroon in de consumentenvraag liggen omzet en nettowinst doorgaans in het tweede en derde kwartaal op een lager niveau dan in het eerste en het vierde kwartaal.

Eerste halfjaar 2015
De omzet over het eerste halfjaar 2015 stijgt met 10,3% naar € 186,1 miljoen. In de vergelijkbare winkels neemt de omzet over het eerste halfjaar van 2015 toe met 9,1%.

De ontwikkeling van de omzet over het eerste halfjaar per land is als volgt:
Nederland 6,1%
Duitsland 10,2%
Oostenrijk 22,6%
Zwitserland 23,5%
Spanje 15,7%
België 28,6%

De hogere omzet wordt vooral veroorzaakt door een aantrekkende vraag als gevolg van de verbeterende economie, de aantrekkende huizenmarkt in Nederland en door formule- en assortimentsverbeteringen. Hierdoor wint de groep in vrijwel alle markten aan marktaandeel. De omzet wordt voor € 1,6 miljoen positief beïnvloed door wisselkoersverschillen.

De brutomarge als percentage van de omzet bedraagt in de eerste helft van het jaar 56,6% en is daarmee lager dan in dezelfde periode vorig jaar (H1 2014: 57,2%). Ook deze daling wordt grotendeels veroorzaakt door het verantwoorden van de kosten van gratis leveren bij Matratzen Concord onder de brutomarge. Exclusief deze kosten bedraagt de onderliggende brutomarge in het eerste halfjaar 57,3%.

Het gemiddeld aantal filialen daalt in het eerste halfjaar 2015 met 3,3% ten opzichte van het eerste halfjaar vorig jaar. De stijging van de totale kosten bedraagt in het eerste halfjaar 5,0% van € 90,2 miljoen naar € 94,8 miljoen. Deze stijging wordt veroorzaakt door de eerder genoemde toegenomen afschrijvings-, marketing- en personeelskosten. Wisselkoersverschillen zorgen voor € 1,0 miljoen hogere kosten. Als percentage van de omzet nemen de operationele kosten over het eerste halfjaar af van 53,5% in 2014 naar 50,9% in 2015.

Exclusief de eenmalige baten in 2014 en de effecten van wisselkoersverschillen in 2015 komt de kostenstijging over het eerste halfjaar uit op 3,0%.

De gemiddelde kosten (exclusief DBC) per winkel stijgen in de eerste helft van 2015 met 8,3% als gevolg van de relatief sterke daling van het aantal filialen alsmede de stijging van de kosten. Exclusief het koerseffect en de eenmalige baten 2014 stijgen de gemiddelde kosten per winkel met 6,0%.

Het bedrijfsresultaat (EBIT) stijgt in deze periode met 65,9% naar € 10,5 miljoen. Als percentage van de omzet neemt het bedrijfsresultaat (EBIT) toe van 3,8% naar 5,7%.

De nettowinst over het eerste halfjaar stijgt met 59,8% van € 4,9 miljoen naar € 7,8 miljoen.

De winst per aandeel over de eerste helft van 2015 bedraagt € 0,36 (eerste helft 2014: € 0,22).

Investeringen en kasstroom
De investeringen in de eerste helft van 2015 zijn uitgekomen op € 8,7 miljoen (eerste helft 2014: € 4,5 miljoen). De investeringen in winkels bedragen in de eerste helft van 2015 € 4,8 miljoen (eerste helft 2014: € 3,7 miljoen). Daarnaast is geïnvesteerd in overige bedrijfsmiddelen, waaronder de aanschaf van een DC, en in IT. De operationele kasstroom stijgt met 44,8% van € 10,5 miljoen in 2014 naar € 15,2 miljoen in 2015.

Financiering
De solvabiliteit bedraagt op 30 juni 2015 58,6%. Dit was op 30 juni 2014 60,2% en ultimo 2014 58,6%. Verder heeft de groep dit jaar haar kredietfaciliteiten van € 40 miljoen (waarvan € 20 miljoen gecommitteerd) verlengd met een looptijd van vijf jaar op basis van de bestaande convenanten.

Operationeel
In de eerste helft van 2015 zijn 32 winkels geopend en 38 winkels gesloten. Eind juni 2015 heeft de groep in totaal 1.121 winkels.

Aantal winkels 31-12-2014 Gesloten Geopend 30-6-2015
Matratzen Concord 966 27 20 959
Beter Bed 94 6 5 93
El Gigante del Colchón 32 1 4 35
Beddenreus 35 4 3 34
Totaal 1.127 38 32 1.121

Matratzen Concord
Aantal winkels 31-12-2014 Gesloten Geopend 30-6-2015
Duitsland 846 26 19 839
Oostenrijk 67 - 1 68
Zwitserland 53 1 - 52
Totaal 966 27 20 959

Matratzen Concord
De omzet van de cash & carry-formule Matratzen Concord komt over de eerste helft van 2015 uit op € 124,9 miljoen (67,1% van de totale concernomzet). Dit is een stijging van 10,8% ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2014. Van de omzet van deze formule wordt 84,7% gerealiseerd in Duitsland en 15,3% in Oostenrijk en Zwitserland. In de vergelijkbare winkels neemt de omzet toe met 9,9%.

Beter Bed
Deze formule is actief in Nederland en België. De omzet neemt in de eerste helft van 2015 toe met € 6,4 miljoen naar € 50,4 miljoen, een stijging van 14,5%. De omzet in vergelijkbare winkels neemt in de eerste helft van 2015 toe met 8,1%. Beter Bed draagt voor 27,1% bij aan de totale concernomzet.

Overige formules
De omzet van de overige formules daalt over de eerste helft van 2015 met 10,2% naar € 10,8 miljoen voornamelijk door het wegvallen van de formule Slaapgenoten. De overige formules dragen voor 5,8% bij aan de totale concernomzet. Hierin zijn begrepen de omzetten van de winkelformules Beddenreus (Nederland), El Gigante del Colchón (Spanje) en de groothandel DBC.

Verwachtingen derde kwartaal 2015
In alle landen is de onderliggende trend positief en het economisch herstel in Nederland lijkt zich voort te zetten. Tegelijkertijd is de vergelijkingsbasis uitdagend. Verder heeft het warme zomerweer met name in de Matratzen Concord-landen, maar ook in de Benelux, invloed op de bezoekersaantallen.

Interim-dividend
De onderneming is voornemens in 2015 een interim-dividend uit te keren. Zoals gebruikelijk zullen hierover nadere mededelingen worden gedaan bij de publicatie van de trading update op 30 oktober aanstaande.






Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL