Beter Bed: daling bedrijfsresultaat zet zich voort in derde kwartaal

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 01/11/2013 08:02
Omzet over Q3 daalt met 13,6% naar € 86,5 miljoen.
Brutomarge stijgt van 55,7% naar 56,3%.
Kosten dalen naar € 45 miljoen (-9,0%).
Bedrijfsresultaat daalt naar € 3,7 miljoen (2012: € 6,3 miljoen).
Nettowinst Q3 2013 daalt met 36,6% naar € 2,8 miljoen (2012: € 4,4 miljoen).
Interim-dividend € 0,20 per aandeel (2012: € 0,35).

Derde kwartaal
De omzet daalt met 13,6% van € 100,2 miljoen in Q3 2012 naar € 86,5 miljoen in Q3 2013. Het gemiddeld aantal filialen daalt met 1,4% voornamelijk als gevolg van de herstructurering in Spanje en de lagere expansie in Duitsland. De omzet in vergelijkbare winkels voor de groep neemt in het derde kwartaal af met 15,4%.

Kengetallen derde kwartaal:
(in miljoen €, tenzij anders vermeld)
2013 2012 Mutatie
Omzet 86,5 100,2 (13,6%)
Brutomarge (%) 56,3 55,7
Kosten 45,0 49,5 (9,0%)
Bedrijfsresultaat (EBIT) 3,7 6,3 (41,4%)
Nettowinst 2,8 4,4 (36,6%)
Winst per aandeel (in €) 0,13 0,20 (35,0%)

30-9-2013 30-9-2012
Solvabiliteit (%) 59,3 53,9

Ton Anbeek, Directievoorzitter:
"Het aanhoudend lage consumentenvertrouwen heeft in het derde kwartaal van 2013 de omzet stevig onder druk gezet. In Nederland, Spanje en België is de koopbereidheid onverminderd laag. In Duitsland hebben aan het begin van het kwartaal de weersinvloeden een negatieve rol gespeeld. Aan het einde van het kwartaal zorgde een onverwacht lagere koopbereidheid onder de Duitse consument op het gebied van meubelen, waaronder matrassen, voor een verdere druk op de omzet. Zwitserland en Oostenrijk ten slotte lieten een positieve omzetontwikkeling zien. De voortdurende focus op margeverbetering, kostenbeheersing en complexiteitsreductie heeft de terugval in omzet deels kunnen compenseren. Ondanks het lagere resultaat over de eerste negen maanden van 2013 blijft onze financiële positie onverminderd sterk. Dit stelt ons in staat de moeilijke marktomstandigheden het hoofd te bieden en onze marktpositie verder te verbeteren."

De omzet in de twee belangrijkste markten Nederland en Duitsland neemt in het derde kwartaal af met respectievelijk 21,1% en 9,0% ten opzichte van het derde kwartaal van vorig jaar. In Duitsland neemt de omzet in vergelijkbare winkels af met 13,1%.

De bezoekersaantallen in Duitsland zijn onverwacht afgenomen aan het eind van het derde kwartaal. Deze lagere bezoekersaantallen weerspiegelen de huidige lage koopbereidheid in Duitsland ten aanzien van onder meer meubels, matrassen en bedden, sieraden en huishoudelijke apparaten. De matrassenindustrie laat tot en met juli 2013 een omzetdaling van circa 11,0% zien.

In Nederland neemt de omzet in vergelijkbare winkels af met 21,7%. Deze daling weerspiegelt het nog immer lage consumentenvertrouwen en de lage koopbereidheid in Nederland.

Nadat in het eerste halfjaar de omzet in vergelijkbare winkels in Spanje met 42,7% is afgenomen, daalt deze in het derde kwartaal met 29,7%. De eerder aangekondigde herstructurering van El Gigante del Colchón verloopt volgens plan. Het aandeel van Spanje in de geconsolideerde omzet over de eerste negen maanden van 2013 bedraagt 2,1%.

De brutomarge als percentage van de omzet neemt in het derde kwartaal toe van 55,7% in 2012 naar 56,3% in 2013 als gevolg van onder meer verbeterde inkoopcondities.

De totale kosten dalen met 9,0% van € 49,5 miljoen in Q3 2012 naar € 45 miljoen in Q3 2013. De gemiddelde kosten per winkel (excl. DBC) zijn hierdoor in het derde kwartaal 2013 gedaald met 7,3% ten opzichte van het derde kwartaal 2012. Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalt met 41,4% van € 6,3 miljoen in Q3 2012 naar € 3,7 miljoen in Q3 2013. Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet daalt van 6,3% naar 4,2%.

Eerste negen maanden
In Duitsland daalt de omzet in vergelijkbare winkels in de eerste negen maanden met 9,1%, in Nederland neemt deze af met 16,5%. De omzet in vergelijkbare winkels voor de groep neemt over deze periode af met 11,8%. Het gemiddeld aantal winkels is vrijwel onveranderd. De totale omzet over de eerste negen maanden van 2013 daalt hierdoor met 10,1% tot € 266,6 miljoen.

De omzetontwikkeling per land over deze periode is als volgt:
Nederland (16,6%)
Duitsland (4,9%)
Oostenrijk 5,0%
Zwitserland 4,5%
Spanje (47,5%)
België (28,0%)

In de eerste negen maanden van 2013 zijn 57 winkels geopend en 93 winkels gesloten (inclusief 28 sluitingen in Spanje). Hiermee komt het totaal aantal winkels per eind september 2013 uit op 1.183 (eind september 2012: 1.214).

Kengetallen over de eerste negen maanden:

(in miljoen €, tenzij anders vermeld)
t/m 2013 Q3 t/m 2012 Q3 Mutatie
Omzet 266,6 296,4 (10,1%)
Brutomarge (%) 56,4 55,8
Bedrijfsresultaat (EBIT) 11,7 19,2 (38,8%)
Nettowinst 8,2 13,5 (39,2%)
Winst per aandeel (in €) 0,38 0,62 (38,7%)


30-9-2013 30-9-2012
Solvabiliteit (%) 59,3 53,9

De brutomarge als percentage van de omzet stijgt van 55,8% over de eerste negen maanden vorig jaar naar 56,4% dit jaar als gevolg van maatregelen om de inkoopcondities te verbeteren. Het succesvol geïmplementeerde besparingsprogramma resulteert in een daling van 4,9% van de gemiddelde kosten per winkel (excl. DBC). Als gevolg van de daling van de omzet in vergelijkbare winkels en de minimale groei in het gemiddeld aantal winkels nemen de kosten als percentage van de omzet toe van 49,3% naar 52,0%.

Het bedrijfsresultaat (EBIT) daalt in deze periode met 38,8% van € 19,2 miljoen in 2012 naar € 11,7 miljoen in 2013. Als percentage van de omzet daalt het bedrijfsresultaat (EBIT) daarmee van 6,5% naar 4,4%. De winst per aandeel over de eerste negen maanden bedraagt € 0,38 (eerste negen maanden 2012: € 0,62).

Financieel
De investeringen over de eerste negen maanden van 2013 bedragen € 3,8 miljoen (dezelfde periode vorig jaar: € 8,2 miljoen). De daling is het gevolg van lagere expansie, minder vervangingsinvesteringen en lagere investeringen in IT. De operationele kasstroom neemt fractioneel af van € 23,0 miljoen over de eerste negen maanden van 2012 naar € 22,6 miljoen in 2013. De solvabiliteit bedraagt op 30 september 2013 59,3% (30 september 2012: 53,9%). De nettokaspositie per eind september 2013 bedraagt € 11,3 miljoen ten opzichte van € 3,9 miljoen per eind september 2012.

Interim-dividend
Zoals eerder aangekondigd keert de onderneming een interim-dividend uit. De hoogte van het interim-dividend is vastgesteld op € 0,20 per aandeel (2012: € 0,35 per aandeel). De betaalbaarstelling is voorzien op 15 november 2013 en het aandeel zal op 5 november 2013 ex dividend noteren. De recorddatum is bepaald op 7 november 2013.

Verwachtingen
Gezien de onzekerheden in onze belangrijkste markten doen wij geen uitspraak over het bedrijfsresultaat voor het vierde kwartaal.

Profiel
Beter Bed Holding is actief in de Europese markt voor slaapcomfort. De activiteiten omvatten detailhandel met in totaal 1.183 winkels per eind september 2013 via de ketens Beter Bed (Nederland en België), Matratzen Concord (Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Nederland en België), El Gigante del Colchón (Spanje), BeddenREUS en Slaapgenoten (beide actief in Nederland) en Schlafberater.com (Zwitserland). Verder is Beter Bed Holding N.V. via haar dochter DBC International actief in de ontwikkeling en groothandel van merkartikelen in de slaapkamerbranche in Nederland, Duitsland, België, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland, Turkije

en in het Verenigd Koninkrijk. Beter Bed Holding N.V. behaalde in 2012 een netto-omzet van € 397,3 miljoen. 65% van de netto-omzet van de groep wordt buiten Nederland gerealiseerd. Het aandeel Beter Bed Holding is sinds december 1996 genoteerd aan NYSE Euronext Amsterdam en is opgenomen in de Amsterdam Small cap Index.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL