Jaarcijfers 2010 AND International Publishers NV

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 19/04/2011 07:41
Omzet groeit met 40%, nettowinst 69% omhoog
· Omzet 2010 € 7 miljoen tegen € 5 miljoen in 2009
· Nettowinst 2010 € 2,5 miljoen tegen € 1,5 miljoen in 2009
· Bedrijfsresultaat 2010 € 3,8 miljoen tegen € 1,7 miljoen in 2009
· Winst per aandeel 2010 € 0,66 tegen € 0,43 in 2009
· AND breekt markt open voor navigatie op iPhone
· Nieuwe kaarten voor West-Europa en Noord-Amerika

Rotterdam, 19 April 2011 - AND International Publishers NV heeft in 2010 een sterke groei van omzet en winst gerealiseerd. De omzet groeide met ongeveer 40%, terwijl de nettowinst met 69% toenam. Per aandeel steeg de nettowinst van € 0,43 naar € 0,66. AND bereikte in 2010 belangrijke commerciële successen door meerdere contracten te sluiten voor de verkoop van digitale kaarten voor navigatie.

AND Chief Executive Officer Maarten Oldenhof: "Wij hebben altijd gezegd dat de smartphone een steeds belangrijkere rol in het leven van mensen zal spelen. De enorme toename van het gebruik van de smartphone, de verkoop steeg met 72% ten opzichte van 2009, heeft AND kansen geboden. Door onze succesvolle samenwerking met bijvoorbeeld Navmii hebben wij de Europese navigatiemarkt opengebroken."

Gang van zaken in 2010: Commercieel succes
Een belangrijke mijlpaal voor AND in 2010 was de introductie van navigatie op de iPhone met het Engelse Navmii. Deze navigatieapp is voor een doorbraakprijs van €3,99 aangeboden in de appstore van Apple. In 2010 zijn er vele landenversies van de software gelanceerd voor de iPhone, gevolgd door versies voor de iPad. De app bereikte de hoogste positie voor betaalde apps in meerdere landen. De prijsdoorbraak heeft er voor gezorgd dat de software één van de best verkochte navigatie producten is in iTunes.

In november heeft AND een contract afgesloten met NNG (Nav N Go), bekend van iGO My way Navigation, voor het gebruik van de navigatiekaarten van West Europa. De iGO My way software is al geïnstalleerd in miljoenen navigatie apparaten wereldwijd. NNG verkoopt private label PND's en mobiele navigatie voor smartphones in geheel Europa.

Product ontwikkeling
In 2010 is verder gewerkt aan de productie van de navigatiekaart van West-Europa, de digitale kaart van Noord-Amerika en een wereldwijde gegeocodeerde POI database.

De nog ontbrekende West-Europese landen Noorwegen, Italië, Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn in 2010 opgeleverd. Daarmee zijn alle zestien landen van West-Europa gedetailleerd in kaart gebracht.

In november is de volledige digitale kaart van Canada en de Verenigde Staten opgeleverd. Deze vector kaart kan gebruikt worden voor geocoderen, map viewing, route planning, etc. Deze kaart is uitermate geschikt voor onlinebedrijven, sociale netwerken, blogs, etc.

In december heeft AND een uitgebreide, volledig gegeocodeerde Point of Interest (POI) database gelanceerd. Deze database bevat 2,5 miljoen punten en gebieden.

Map 2.0
Vlak na de zware aardbeving op Haïti heeft AND geheel belangeloos een digitale kaart van het eiland beschikbaar gesteld voor alle partijen die daar behoefte aan hadden om hulp te kunnen geven op het eiland. Deze kaart is beschikbaar als ruwe data in Shape formaat, via het internet (Map 2.0) en als app voor de iPhone (iMaps Haiti).

Financiële positie
Net als eind 2009 heeft AND geen bankschulden. Het eigen vermogen bedroeg per eind 2010 ruim 89% van het balanstotaal. Naast de positieve omzetontwikkeling heeft AND in 2010 een aanzienlijke kostenbesparing weten te realiseren. De totale bedrijfskosten zijn afgenomen met ongeveer € 2,8 miljoen. Deze besparing kon worden gerealiseerd doordat de in 2009 geïntensiveerde productie van West-Europa in 2010 kon worden afgebouwd.

Begin 2010 jaar heeft AND voorbereidingen getroffen om een rechtszaak aan te spannen wegens een dispuut over de levering van kaarten van het Verenigd Koninkrijk. Hierover is evenwel een schikking getroffen. In de omzet is hiervoor een materieel bedrag opgenomen.

In september 2010 is de akte tot wijziging van de statuten, zoals goedgekeurd op de 18 mei 2010 gehouden Algemene Vergadering van Aandeelhouders, gepasseerd. Met de afstempeling van het aandelenkapitaal is het voor de vennootschap eerder mogelijk om tot uitkering van dividend over te gaan, omdat het eigen vermogen sneller boven het geplaatst kapitaal en de wettelijke en statutaire reserves uit zal stijgen.

Marktontwikkelingen
Navigatie en locatie gebaseerde diensten zijn een 'commodity' aan het worden. Eén op de vijf telefoons is inmiddels een smartphone. Deze ontwikkelingen bieden grote kansen voor AND. In 2010 zijn er veel nieuwe navigatie apps voor smartphones in verschillende prijsklassen op de markt gekomen.

De populariteit van app stores hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van smartphones. In de iTunes winkel van Apple behoren navigatie apps tot de categorie met de hoogste omzet. Daarnaast zijn in-app aankopen, zoals verkeersinformatie en flitscamera's, voor navigatie software erg populair.

In 2010 hebben social media hun intrede gedaan in de location based services markt. Check-in services zoals Foursquare, Gowalla winnen snel aan populariteit. Ook Facebook heeft zijn locatie dienst Places geïntroduceerd. In 2011 verwacht AND een verdere uitrol. Hiermee komen meer dan een half miljard mensen in aanraking met locatiegebaseerde diensten. Om in te spelen op deze ontwikkeling heeft AND aan het eind van 2010 een wereldwijde gegeocodeerde Points of Interest (POI) database gelanceerd. POIs zijn een uitstekend anker om context toe te voegen. Door de toevoeging van relevante context aan een POI, zoals het weer, demografische info, aanbevelingen en locatie patronen is het gemakkelijker om relevante informatie en advertenties aan te bieden aan de gebruiker.

Strategie
AND is de enige onafhankelijke partij in de mondiale kaartenmarkt voor het aanbieden van digitale kaarten voor locatiegebaseerde diensten. De onderneming zet dan ook in op de snelle ontwikkeling van haar hoogwaardige database, waardoor het zich nog sterker positioneert in deze markt. Daarnaast onderzoekt AND de mogelijkheid om samen te werken met andere partijen teneinde de gehele wereld in kaart te brengen. De onderneming is samenwerking aangegaan met EMG uit China en Orion uit Dubai. Onder de naam Global Digital Mapping Alliance wordt gezamenlijk onderzocht of deze plannen haalbaar zijn.

Vooruitzichten voor 2011
De economische omstandigheden, marktontwikkelingen en verdienmodellen in de markt voor digitale kaarten zijn in hoge mate onzeker. De resultaatontwikkeling in 2011 zal onder andere afhankelijk zijn van de sterkte van het economisch herstel en de ontwikkelingen in de markt voor navigatie en locatiegebaseerde diensten. AND is daarom niet in staat om een verwachting uit te spreken voor de resultaten over geheel 2011.

Risico's
Voor een gedetailleerde beschrijving van de risicofactoren die van toepassing zijn op AND International Publishers NV en haar dochterondernemingen, wordt verwezen naar pagina 14 van het jaarverslag over 2010.

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders vindt plaats op 31 mei 2011 in Rotterdam. Voor een gedetailleerde toelichting op de cijfers wordt verwezen naar de jaarrekening 2010 op www.and.com.

Rotterdam, 19 april 2011




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL