Omzetcijfers Laurus N.V. 2004

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 19/01/2005 18:00
Teleurstellende omzetontwikkeling in 2004
· In 2005 focus op: 1) vernieuwing winkelformules
2) verbetering winkeloperatie
Laurus heeft in 2004 een teleurstellende omzetontwikkeling doorgemaakt, onder
uiterst competitieve marktomstandigheden. De netto-omzet in 2004 (53 weken)
bedroeg € 3,446 miljard tegen € 3,807 miljard in 2003 (52 weken). De
consumentenomzet (op basis van 53 weken) bedroeg € 4,105 miljard (2003:
€ 4,485 miljard, op basis van 52 weken). De gezamenlijke identieke
consumentenomzet van Edah, Konmar Superstores en Super de Boer daalde (op
basis van 52 weken) met 8,2% ten opzichte van 2003.
De Laurus-formules bevinden zich in een overgangsfase. In 2004 is bij Edah en
Super de Boer het vernieuwingsproces ingezet, maar de verbouwde winkels dragen
nog te kort bij om de dalende trend in de totale omzet te keren.
Het omzetprobleem manifesteert zich het duidelijkst bij de Edah-winkels ‘oude stijl’
- de nog niet naar Edah Lekker & Laag omgebouwde winkels. De in het derde en
vierde kwartaal naar Edah Lekker & Laag omgebouwde winkels (40) laten ten
opzichte van de bestaande Edah-winkels een positieve omzetontwikkeling zien. In
de komende drie maanden zullen er nog 15 winkels worden omgebouwd, waarbij
een verdere verfijning van de formule Edah Lekker & Laag plaatsvindt.
De Super de Boer-winkels ‘oude stijl’ - de winkels die nog niet volledig volgens de
opfris-operatie Refresh zijn omgebouwd - weten zich in de huidige prijzenslag naar
verhouding beter te handhaven dan de Edah-winkels ‘oude stijl’. Ook had Super de
Boer een goede kerstomzet. De volledig volgens Refresh getransformeerde winkels
vertonen een goede omzetontwikkeling.
De Konmar Superstores lieten weliswaar een voorzichtig herstel zien, vooral tot
uiting komend in een betere volumeontwikkeling, maar overtuigend is dit herstel
nog niet. Voor de Superstores zal op afzienbare termijn een nieuw ‘every day low
prices’-concept worden gepresenteerd. Naar verwachting wordt nog in het lopende
kwartaal een eerste pilotstore ingericht en in het volgende kwartaal een tweede
pilotstore.
Het succes van winkelformules is in sterke mate afhankelijk van de operationele
uitvoering op de winkelvloer. Nette winkels, verse producten, een assortiment
zonder manco’s, geen lange rijen bij de kassa’s en ‘service with a smile’ zijn
daarvan belangrijke componenten. In 2005 zal Laurus dan ook veel aandacht gaan
geven aan de verbetering van de winkeloperatie. De op 10 januari jl. in een
persbericht aangekondigde benoemingen zullen daar zeker toe bijdragen.
Het jaar 2005 zal daarnaast in belangrijke mate worden beheerst door de
continuering van de vernieuwing van de winkelformules. Zoals reeds aangegeven
in haar persbericht d.d. 15 oktober 2004 zal Laurus tot en met 2006 naar verwachting circa € 263-273 miljoen in de vernieuwing van haar formules
investeren. De investering in Edah bedraagt circa € 114 miljoen (over de periode
2004-2006), de investering in Konmar bedraagt circa € 70-80 miljoen (over de
periode 2005-2006) en de investering in Super de Boer bedraagt circa € 79 miljoen (over de periode 2004-2006).



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL