Beknopt verslag AVA van KLM.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 26/04/2013 09:16
Op 25 april j.l. hield KLM haar AVA, aanwezig waren ca. 20 aandeelhouders met totaal 99,30% = 62.376.403 aandelen.
De Heer Drs C. Storm zat de vergadering voor en deed dat op een goede, manier en de stemming was plezierig. Wij kregen de bekende mededelingen en ook vertelde de voorzitter dat per 1 juli a.s. de heer P. Hartman vertrekt en zijn plaats als CEO door C. Eurlings wordt ingenomen. Een jonge CEO die al goed wordt ingewerkt door Mijnheer Hartman, dat vertelde hij na de AVA. Een goede manier van werk overdragen.
Mijnheer Hartman vertelde de gang van zaken over het afgelopen boekjaar 2012.
Het was geen makkelijk jaar geweest, maar toch kunnen we er positief op terugkijken zei hij. In 2012 heeft het ombuigingsprogramma "transform 2015 / Securing Our Future" gestalte gekregen en is met de uitvoering van start gegaan. Alle bedrijfsonderdelen hebben verbeteringsprojecten gedefinieerd en er is gekeken waar bezuinigingen mogelijk zijn. De eerste maatregels die de inkomsten verbeteren en kosten verlagen zijn geïmplementeerd en beginnen hun vruchten af te werpen, hetgeen zichtbaar begint te worden in de financiële resultaten. Continu wordt gezocht naar methoden om processen anders en slimmer in te richten. Het doel dat wij hierbij voor ogen hebben is, om op structurele basis efficiënter en dus tegen lagere kosten te werken. Flexibiliteit en mobiliteit waren in 2012 opnieuw 2 sterke punten van KLM en haar medewerkers. De organisatie heeft in het boekjaar 2012 laten zien dat deze eigenschap tot goede resultaten leiden. De met de werknemersorganisaties afgesloten nieuwe CAO's , waarin afspraken zijn gemaakt over een 2 jarig loonbevriezing en productiviteitsverbetering, zijn hiervan een voorbeeld. Het resultaat van deze overeenkomst is uniek voor Nederland en heel bijzonder gezien de omvang en het diversze karakter van ons bedrijf. Sinds 2008 lukt het ons om het uitgangspunt "keeping the family together" waar te maken en hebben we gedwongen ontslagen in Nederland kunnen voorkomen. We(KLM) opereren in een wereldwijde geopolitiek omgeving die niet stabiel is en waarin het met enige regelmaat onrusitg is in bepaalde regio's. Vooral in het Midden Oosten is de situatie instabiel en dat heeft aanzienlijke invloed op onze operatie. Datzelfde geldt ook voor het natuurgeweld dat de wereld in 2012 op sommige plaatsen teisterde. Ook de Finnaciële problemen in de Eurolanden en de werkeloosheid (toenemende)in de Eurolanden maakt het er niet eenvoudiger op en heeft ook z'n weerslag in dit lopende boekjaar. Lees dalende koopkracht.
Toch blijft KLM investeren in o.a. vlootvernieuwing t.w. bij de 737 Economy Comfort en de 747 World Business Class.
KLM heeft haar concurrentiepositie kunnen behouden, ondanks steeds meer concurrentie in Europa en elders, door steeds meer samenwerkingen met andere Luchtvaart Mijen. Zowel in Sky Team- verband, als op individuele basis daarbuiten.

Wij zitten niet stil en leunen niet achterover.
In oktober j.l. deed het Europese Hof van Justitie uitspraak over de compensatieregels voor passagiers bij vertragingen vanaf 3 uur. Deze uitspraak formaliseert de regels voor compensatie van passagiers, tenzij de oorzaak buiten de macht van de luchtvaartmaatschappij ligt. KLM is niet zo gelukkig met deze regelgeving en zou graag een revisie zien van de thans geldende Europese regels.

KLM heeft van het totaal aantal passagier 18% Nederlanders.
Per 14 a.s. komt er een nieuwe betalingsregel voor bagage op vluchten binnen Europa. Memberleden betalen die niet en ook (nog) op vluchten buiten Europa.
Alitalia, daar willen we toch wel greep op houden, want anders komen de Emiraten en dan weet je ook niet welke uitwerking dat kan/zal hebben op de Europese luchtvaart Mijen.
Met het indekken van brandstof (loopt in periodes over 2jaar) werd de laatste 10 USA$ 1,1 miljard verdiend. In 2012 steeg de brandstofkosten met 17% naar EUR 3.012 miljoen., dat was gem. genomen over de 12 maand periode 2011 een stijging van 9,7%

Voor 2013 zijn de vooruitzichten goed en in 2014 bestaat de KLM 95 jaar.

Op onze vraag, hoeveel K stukken zij en nog (zoek), kwam het antwoord 4.160 sts, maar wij doen geen moeite die op te sporen.
Om ca. 15.00 uur besloten de voorzitter Drs. C Storm een plezierige Algemene Vergadering van de KLM

Daarna nog wat napraten met de mensen van achter de Tafel.
Dat ervaren wij als een nuttige zaak.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL