E-Plus, de Duitse mobieletelefoniedochter van KPN, heeft in 2005 zijn marktaandeel opgevoerd tot 13,6 procent van 12,7 procent een jaar eerder. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het Bundesnetzagentur.
Volgens de Duitse telecomwaakhond waren er eind vorig jaar 79,2 miljoen Duitsers mobiele bellers, 11 procent meer dan in 2004. Duitsland telt ongeveer 82 miljoen inwoners. Nieuwe klanten werden gelokt met lage prijzen en vaste belbundels. E-Plus introduceerde twee prijsvechtersmerken: Simyo en BASE. Ook ging de KPN-dochter een samenwerkingsverband aan met Aldi.
Het Britse 02 was in Duitsland de sterkste groeier. Het bedrijf krikte zijn marktaandeel op tot 12,3 procent van 8,6 procent in 2004. E-Plus en 02, respectievelijk de nummer drie en vier in Duitsland, wonnen klanten ten koste van T-Mobile en Vodafone.
T-Mobile, dochter van Deutsche Telekom, had eind vorig jaar 37,3 procent van de Duitse markt in handen. Een jaar eerder was dat 40,6 procent. Het marktaandeel van de Britse rivaal Vodafone kromp van 38,1 procent tot 36,8 procent.
bron: ANP-AFX