Beknopt verslag van de AVA ING te Amsterdam.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 24/04/2007 16:21
Om 10.30 uur opende de voorzitter de AVA van de ING groep in Theater Fabriek Amsterdam, een locatie ING onwaardig, maar we moesten het ermee doen. De voorzitter nam de gebruikelijke stukken door, later werd bekend dat 8 Aand. en 438 CTA houders aanwezig waren met 35% van het totaal aantal uitstaande aandelen.
Aan de hand van sheets nam de Heer CEO Tilmant het jaar 2006 in vogelvlucht door. Jammer dat hij de Engelse taal gebruikte en veel aanwezig ontging dan ook de inhoud.
Het jaar 2006 was een uitstekend jaar voor de ING groep, het totaal aandeelhoudersrendement van 2004 - 2006 kwam uit op 109%. Koers ING ultimo 2004 EUR 22,26 en ultimo 2006 EUR 22,59 Het dividend was over 2006 EUR 1,32 en daarvan was reeds EUR 0,59 int.div. uitgekeerd in aug. 2006, het slot div. rest EUR 0,73 ex.datum 26/4 en betaalbaar 3/5 2007.
Kernpunten waren voor 2006
-Winst ING bewijst effect van portefeuillebeheer en uitvoering gericht op rendement en groei.
- Voor de toekomst zal ING zich richten op verdere winstgevende groei, waarbij het gaat om het helpen van klanten bij hun financiële keuzes voor de toekomst, vooral de groep "baby boomers" v an na de oorlog, die bezitten veel geld en daardoor een focus op vermogensopbouwproducten.
Focus op sparen, levensverzekeringen, beleggingsfondsen, hypotheken, pensioenen, vastgoed, private banking en overige vermogensopbouwfondsen.
- Ing's bedrijfsmodel is gericht op robuuste winstgevende groei.
. Streke distributiecapaciteit
. Strek presterende producten
. Toonaangevend merk.

Alle bedrijfsonderdelen hebben bijgedragen aan de groei in 2006, die uitkwam op 7,75 miljard +24% en bewijzen daarmee ING's sterke winstcapaciteit.
Die gespreid was over - Ins. Europa 23% - Ins Americas 20% - Ins. Asia/Pacific6% - Wholesale Banking 25% - Retail Banking 19% en ING Direct 7%, dus totaal ca. 51% uit de banking sector. en dat was enige jaren geleden nog ca. 25% (red. XEA.nl).
De stijging van het div. dankzij sterke prestaties en vertrouwen in de toekomst, ging van EUR 1,18 naar EUR 1,32 +12%.

De resultaten sterk gedreven door uitstekende prestaties kernactiviteiten en focus management.
.Door een economisch vrij gunstig klimaat.
.Portefeuillebeheer - evenwichtige strategie voor rendement en groei.
.Verschuiving naar hoogrenderende bedrijven die het rendement omhoog stuwen.
.Talentmanagement - belangrijke voortgang in creëren van een prestatiegerichte cultuur. De ING is Nr. 1 werkgever in Nederland.

Focus op uitvoering - groei bij verzekeringsbedrijf bijv. van 200 - 2006, Ins. Europe +20%, Ins. Americas +12% en Ins. Asia/Pacific +14%.

Focus op uitvoering - groei bij bankbedrijf bijv van 2004 - 2006 Wholesale banking +11% Retail Banking +29% en ING Direct +28%. Bij de laatste is een gem. klanten groei per jaar van ca. 3 miljoen, daarbij is het 1e kwartaal de groeier en dat loopt geleidelijk af naar het 4e wkartaal.

Postbank: vereenvoudiging processen, voldoen aan behoeften van de klant. De Postbank heeft een breder klantenbestand en de het aantal bezoekers Mijn Postbank.Nl in miljoenen in 2006 was 2,7

ING Real Estate"'s werelds grootste vastgoedvermogensbeheerder met in 2006 een beheerd vermogen van ca EUR 90 miljard.

ING Direct"'s werelds grootste Direchtbank.

US Wealth Management: enorme kansen in de grootste vermogensmarkt ter wereld.

Zuid-Kore": sterke groei bij bestaande activiteiten; investeringen in nieuwe initiatieven.

De Nieuwe groeimarkten: Roemenië meer dan 300.000 nieuwe part. klanten sinds 2004, India stijging in 2006 met 40% van aantal loondienstagenten tot meer dan 26.000 en China, groei bancassurance activiteiten via Bank of Beijing

ING 's focus voor de toekomst is erop gericht klanten te helpen bij hun financiële keuzes voor de toekomst.
Klantgericht, mensen leven langer - worden rijker - willen 24 uur en dagen per week sevice - verlangen eenvoudige en betrouwbare dienstverlening.

Missie ING
De klanten een toonaangevende dienstverlening bieden bij hun financiële keuzes voor de toekomst. De risico’s van hoge leeftijd en onvoldoende middelen. Want worden mensen 10 jaar ouder dan gepland, dan kost het de ING geld, maar worden zij minder oud, dan is er een extra baat voor de ING.

De ING is goed gepositioneerd om de groei te versnellen.
.Heeft een sterke distributiecapaciteit
.Sterk presterende producten
.Toonaangevend merk.
Daarom past de sponsoring van de Formule 1 race-wagens, om hun merk te versterken in de wereld.

Daarna kwamen vragen en stemmingen, o.a. waarom bent U gestopt met een overname van de ABN AMRO bank? ING wilde de bank wel, daar deze te goedkoop was in de ogen van de ING, maar eigenlijk niet paste in de strategie/kerngroei van de ING. ING kijkt meer naar kleinere overnames. Ook het beloningsbeleid had verschillende vragen en als de opkomst 3 jaar achter elkaar meer dan 35% in de AVA v.h. totaal is, dan overweegt het Adm. Kantoor zichzelf op te heffen, maar kijkt wel naar de comm. Frijns en het Parlement, wat zij voor een regels uitbrengt.

Het dividendbeleid is niet meer gericht op een vast percentage van de winst, indien er een jaar door onvoorziene omstandigheden een fors lagere winst is, dan blijft het dividend ongewijzigd.

Er werd een lunchpauze ingelast van 13.15 tot 14.00 uur, daarna gingen de stem agendapunten over Remuneratie- Corporate Gournance, etc onder de hamer. Daar hebben wij niet op gewacht.
Het Theater is niet voor dit soort vergaderingen bestemd, gordijnen hielden de geluiden er achter niet tegen en achterin waren de stemmen van achter de gordijnen beter te horen dan de stemmen van achter de tafel, ondanks de geluidsinstallatie(s).
Jammer en veel mensen vertrokken naar een andere vergadering.
De verzorging was uitstekend, maar wij (red. XEA.nl) komen voor de inhoudelijkheid van de AVA en die was matig, ook al door de ergernis van de Engelse taal door velen aanwezigen en er geen vertaalkastjes waren.
Een vergadering om volgend jaar over te slaan en direct naar een ander te gaan.
Jammer voor zo'n wereld concern, is meer waard.

Zojuist kregen wij dit binnen, ING Group AGM adopts 2006 Annual Accounts




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL