Heineken Holding: Heineken behaalt over de eerste helft van 2005 een autonome nettowinstgroei van 5,4%, in lijn met de verwachtingen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Overig advies 07/09/2005 07:33
Heineken Holding N.V. heeft vandaag de geconsolideerde resultaten over de eerste helft van 2005 bekendgemaakt, die in lijn waren met de vooruitzichten, zodat Heineken op schema ligt ten aanzien van de winstverwachting voor geheel 2005.
Het resultaat van de deelneming in Heineken N.V. van Heineken Holding N.V. heeft over de eerste helft van 2005 € 173 miljoen bedragen.
In de eerste zes maanden van 2005 heeft Heineken op alle fronten autonome groei gerealiseerd: de omzet steeg met 1,3%, EBIT met 3,6% en de nettowinst met 5,4%. Dit is in lijn met de verwachtingen zoals die werden bekendgemaakt op 22 februari 2005.
De gerapporteerde nettowinst van Heineken N.V. daalde tot € 345 miljoen als gevolg van bijzondere posten en valuta’s die zwakker waren ten opzichte van de euro. De gerapporteerde nettowinst (beia) van Heineken N.V. steeg met € 9 miljoen, ofwel 2,5%, tot € 371 miljoen, ondanks een nadelig wisselkoerseffect van € 15 miljoen.
Het groepsvolume steeg met 3,3% (van 54,4 miljoen hectoliter naar 56,2 miljoen hectoliter).
De afzet van Heineken bier in het premiumsegment nam met 3% toe tot 9,7 miljoen hectoliter, waarmee de positie van Heineken als ‘s werelds leidende internationale biermerk verder werd bevestigd.
De afzet in de Verenigde Staten daalde exclusief de distributie van de Femsa merken met 2,5%. De verkoop van distributeurs aan de detailhandel daalde slechts licht (-0,4%). Heineken Premium Light Lager is op een aantal testmarkten geïntroduceerd en Heineken verwacht dat de landelijke introductie in de eerste helft van 2006 zal gaan plaatsvinden.
Heineken introduceerde een aantal innovaties en lanceerde nieuwe marketingprogramma’s. Voorbeelden hiervan zijn de Draught Keg, Heineken Premium Light Lager in een aantal testmarkten in de Verenigde Staten en de sponsoring van de UEFA Champions League door het Heineken merk. Deze investeringen zijn erop gericht om het Heineken merk te versterken en om in te spelen op het veranderende consumentengedrag in West-Europa en de Verenigde Staten. Deze programma’s maken deel uit van de € 100 miljoen aan additionele investeringen in innovatie en marketing zoals in februari 2005 werd aangekondigd.
Rusland is inmiddels qua volume voor Heineken de grootste markt en de onderneming versterkte haar positie als derde grootste bierbrouwer in deze markt door vier strategische acquisities.
Efficiëncy verhogende programma’s blijven binnen de onderneming kostenbesparingen opleveren. Het programma om € 35 miljoen aan kosten te besparen in Nederland werd met succes afgerond, en in Centraal- en Oost-Europa werden gedurende het eerste halfjaar van 2005 een blijvende synergiebesparing van € 40 miljoen gerealiseerd (tegen € 26 miljoen eind 2004). Heineken heeft in de eerste helft van 2005 bijzondere reorganisatielasten van € 34 miljoen genomen. Deze houden verband met de uitvoering van het programma om de kosten in West-Europa met ten minste € 50 miljoen terug te dringen en met de nieuwe top-management structuur die in april 2005 werd aangekondigd.
Er is een sterke kasstroom uit bedrijfsoperaties gerealiseerd, die vrijwel gelijk is aan het bedrag voor dezelfde periode vorig jaar. Het afstoten van niet-kernactiviteiten, met name de onroerendgoedactiviteiten die bij de overname van BBAG werden verworven, leverde een additionele bijdrage aan de netto kasstroom van € 260 miljoen.






Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL