Capaciteit Aziëdiensten op Rotterdam sterk omhoog en Havenbedrijf investeert dit jaar € 370 miljoen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 04/09/2009 14:02
04-09-2009 Havenbedrijf Rotterdam.
Het aantal containerdiensten op de routes Azië-Europa en die over de Stille Oceaan is sinds 2007, gemeten over de maand augustus, teruggelopen met respectievelijk 22% en 26%. De beide hoofdroutes waren in 2008 goed voor 33% van het totale wereldwijd diepzee vervoerde containervolume. De op Rotterdam ingezette capaciteit nam sterk toe, aldus het onderzoek van ‘MDS Transmodal’.

Diensten Schepen Gem. capaciteit Aanlopen in Az+Eu
Aug 2007 32 267 7000TEU 407
Aug 2009 25 228 8500 TEU 341

Het totale aantal aanlopen nam af met 16%, maar het gemiddelde aantal aanlopen per dienst in Europa nam toe van 3.8 naar 4.1.

In 2009 zijn steeds meer schepen van rond de 13.000 TEU (Maersk Line, MSC, CMA CMG) ingestroomd en deze beweging zet nog wel even door. De kleinere schepen schuiven door naar noord-zuid routes.
De grotere schepen liepen echter wel meer havens aan om de vermindering van het aantal diensten te compenseren. De relatief kleinere reductie van het aantal schepen , -15%, is ook een gevolg van het langzamer varen, waardoor er per dienst meer schepen nodig zijn om de afvaartfrequentie te behouden.

In Europa lijkt Rotterdam zijn positie als belangrijkste containerhaven te consolideren met het behandelen van 92,4% van de totaal ingezette scheepscapaciteit, 199.100 TEU per week, tussen Azië en Europa, vergeleken met 79,9% in 2007. Andere winnaars zijn Hamburg, aandeel van 75,3% naar 82,1%; Felixstowe, van 30,8% naar 44,8%, en Zeebrugge, van 21,2% to 34.1%.
Dalers waren Antwerpen, van 36,3% naar 23,4%, Southampton, van 31,1% naar 26,7% en Thamesport van 11,4% naar 7,3%.

Bron : Lloyds List 24 augustus 2009

04-09-2009
Het Havenbedrijf Rotterdam investeert dit jaar € 370 miljoen in de haven. Ongeveer de helft daarvan gaat naar infrastructuur in het bestaande havengebied, de andere helft wordt geïnvesteerd in Maasvlakte 2. Ook voor de middellange en de lange termijn is de investeringsopgave fors. Tot 2020 verwacht het Havenbedrijf zo’n € 4 miljard te investeren. De financiële positie van het Havenbedrijf is voldoende solide om de terugval in de resultaatontwikkeling in het eerste halfjaar (- € 8 miljoen) op te kunnen vangen en dit investeringsprogramma voort te zetten. Het Havenbedrijf voldoet ruimschoots aan de normen van zijn externe financiers.

Het resultaat van Havenbedrijf Rotterdam is, vergeleken met 2008, in het eerste halfjaar met € 8 miljoen afgenomen tot € 77 miljoen. Dat is een teruggang van 9%. De belangrijkste oorzaak hiervan zijn de lagere inkomsten uit het zeehavengeld (- € 9 miljoen) door een afname van de overslag als gevolg van de economische crisis. Tegelijkertijd stegen de contractopbrengsten, vooral door gronduitgiften.

Het Havenbedrijf verwacht dat het tweede halfjaar financieel een vergelijkbaar beeld zal laten zien als het eerste.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL