Schiphol Group: Nettoresultaat neemt over eerste halfjaar 2009 af met 76,6% tot EUR 22,4 miljoen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 27/08/2009 08:00
Oorzaken: Afgenomen verkeer en vervoer, reorganisatievoorziening, daling waarde vastgoed, bijzondere waardevermindering contract gerelateerde activa en toegenomen financiële lasten
Schiphol, 27 augustus 2009
Het nettoresultaat van Schiphol Group is over het eerste halfjaar van 2009 gedaald met 76,6%, van EUR 95,8 miljoen tot EUR 22,4 miljoen.
Belangrijkste oorzaken zijn:
het afgenomen verkeer en vervoer. In het 1e halfjaar van 2009 werden 11,0% minder passagiers, 26,5% minder vracht en 9,2% minder vliegtuigbewegingen verwerkt;
het opnemen van een voorziening ad EUR 33,5 miljoen voor de organisatieaanpassing waartoe begin 2009 is besloten. Deze moet eind 2010 leiden tot een reductie van het personeelsbestand op de locatie Schiphol van ca. 25%;
een daling van de waarde van het vastgoed van EUR 26,1 miljoen (3,6% van de waarde van de hieraan gerelateerde vastgoedobjecten). In het 1e halfjaar van 2008 was er nog sprake van een waardestijging van EUR 9,9 miljoen;
een bijzondere waardevermindering op contract gerelateerde activa van EUR 6,3 miljoen in verband met lagere verkoopprognoses drank en tabak;
een stijging van het negatieve saldo van de financiële baten en lasten met EUR 31,0 miljoen door een toename van de rentedragende schulden in de tweede helft van 2008, mede als gevolg van de uitkering van een superdividend en de kruisparticipatie van 8% in Aéroports de Paris (ADP).
Exclusief de reorganisatievoorziening en de waardedaling van het vastgoed nam het netto resultaat met 24,6% af, van EUR 88,4 miljoen tot EUR 66,7 miljoen.
De netto omzet van Schiphol Group over het eerste halfjaar van 2009 van EUR 553,5 miljoen was nagenoeg gelijk aan de netto omzet over de vergelijkbare periode in 2008 van EUR 549,5 miljoen.
Het exploitatieresultaat nam af met 54,2%, van EUR 137,2 miljoen tot EUR 62,9 miljoen.
De EBITDA nam af met 30,8%, van EUR 221,9 miljoen tot EUR 153,6 miljoen.
De winst per aandeel is gedaald met 78,5%, van EUR 559 naar EUR 120.

Samenvatting belangrijkste business resultaten
Het exploitatieresultaat van de Business Area Aviation nam met 33,5% af tot EUR 12,9 miljoen. De bedrijflasten stegen sterker dan de netto-omzet, mede als gevolg van de eerdergenoemde reorganisatievoorziening die met name ten laste van de Business Area Aviation komt;
De Business Area Consumers zag haar exploitatieresultaat dalen met 42,4% tot EUR 38,8 miljoen door minder inkomsten uit winkelverkopen, concessies en parkeren en voornoemde bijzondere waardevermindering op contract gerelateerde activa;
Ondanks hogere verhuuropbrengsten nam het exploitatieresultaat van de Business Area Real Estate met 78,2% af tot EUR 9,7 miljoen door de hierboven genoemde daling van de waarde van de vastgoedportefeuille;
De buitenlandse activiteiten van de Business Area Alliances & Participations droegen in de vorm van resultaat deelneming, rentebaten en dividenden EUR 12,1 miljoen bij aan het resultaat voor belastingen (1e halfjaar 2008: EUR 9,7 miljoen).


Reactie president-directeur Jos Nijhuis:
"Het eerste halfjaar van 2009 is zwaar getroffen door de economische crisis. Dit resulteerde in een ongekende daling van ons passagiers - en vrachtvervoervolume.
Om de mainportfunctie van Schiphol voor de toekomst veilig te stellen hebben we begin dit jaar de strategie aangescherpt.
De strategie richt zich op de invulling van de cruciale maatschappelijke functie van Schiphol met een competitieve, innovatieve en financieel gezonde bedrijfsvoering. Het handhaven van de huidige AirportCity-formule is hiervoor van essentieel belang.
In lijn met de herijkte strategie zijn de afgelopen maanden sectorbrede marketingacties gestart, vindt een ingrijpende reorganisatie plaats en zijn verdere kostenbeheersende maatregelen genomen. Deze activiteiten zijn een eerste aanzet om ons optimaal te positioneren als 'Europe's preferred airport'. Kortom, Schiphol wil haar rol als een belangrijke economische motor van Nederland blijven waarmaken."


Dit bericht zou toekomst gerichte mededelingen ("forward looking statements") kunnen bevatten onderhevig aan risico samenhangend met financiële factoren, resultaten van activiteiten van Schiphol Group maar ook enkele voornemens en doelstellingen van Schiphol Group gerelateerd aan deze onderdelen. Deze forward-looking statements zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden omdat ze afhankelijk zijn van gebeurtenissen en/of omstandigheden die zich in de toekomst voordoen en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten en ontwikkelingen aanmerkelijk kunnen verschillen van de resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de forward-looking statements. Forward-looking statements en voorspellingen zijn gebaseerd op actuele gegevens en ervaringen uit het verleden, maar zijn niet noodzakelijkerwijs maatgevend voor toekomstige uitkomsten of de financiële resultaten van Schiphol Group en moeten daarom niet in isolement worden gezien.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL