De vooruitzichten voor opkomende markten zijn nog nooit zo goed geweest. China is echter niet langer de onbetwiste favoriet voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe buitenlandse afzetmarkten. Andere landen worden ook steeds aantrekkelijker. De afgelopen drie jaar was China voor 60 procent van de ondervraagden de hoogste prioriteit. Op de tweede plaats komt India, dat door 41 procent van de respondenten werd genoemd. Op plaats drie met 26 procent komt de regio Zuidoost-Azië exclusief China.
Toch is er sprake van een trendbreuk, aangezien slechts 48 procent van plan is om zich in de toekomst op China te blijven concentreren. Met andere woorden, China is nog steeds de favoriet, maar de voorsprong op zijn achtervolgers is veel kleiner geworden. 45 procent gaat zich in de toekomst op India focussen. 25 procent richt zich op Centraal en Oost-Europa en 24 procent richt zich op Zuidoost-Azië (exclusief China) en Rusland. Experts onderschrijven deze ontwikkeling, omdat het land in de toekomst voor bedrijven interessanter zijn als een groeiende consumentenmarkt dan als goedkope productielocatie.
"Sommige bedrijven realiseren zich dat ze veel sneller succes kunnen boeken op kleinere markten zoals Thailand, Vietnam of delen van Zuid- en Midden-Amerika", aldus dr. Peter Ingenlath, Chief Risk Officer en vicevoorzitter van Atradius. Dit blijkt uit recent internationaal onderzoek ‘Promise or peril? The lure of the emerging markets’ ('Veelbelovend of riskant – de lokroep van opkomende markten') uitgevoerd door Atradius, een van 's werelds grootste kredietverzekeraars en aanbieders van incassodiensten. Voor het onderzoek van Atradius werd de mening van 300 experts gevraagd uit het bedrijfsleven in de Aziatisch-Pacifische regio, het Midden-Oosten, Noord-Amerika, Latijns-Amerika, West- en Oost-Europa en Afrika.
Een recessie zou ook opkomende markten treffen
"Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat investeerders zich bij de keuze van een land vaak eerder laten leiden door emoties dan door degelijk risicobeheer. Met ons onderzoek willen we bedrijven meer bewust maken van de bijzondere risico's in opkomende markten, zodat ze zich beter tegen die risico's kunnen wapenen", aldus Ingenlath. Ondanks het feit dat veel bedrijven enorm optimistisch zijn over bepaalde landen, wijst het onderzoek duidelijk uit dat veel bedrijven de lokale risico's onderschatten. “Hoewel opkomende markten nu beter voorbereid zijn om een vertraging in ontwikkelde markten het hoofd te bieden en te vermijden dat ze in een crisis worden meegesleept, zijn ze niet in staat een diepere en langere recessie van zich af te schudden", aldus Ingenlath.
Enerzijds gelooft 72 procent van de respondenten dat hun bedrijven de volgende drie jaar kunnen profiteren van groeiende kansen in opkomende markten. Anderzijds is slechts 30 procent van mening dat de risico's over dezelfde periode zullen afnemen. 69 procent denkt dat het risico ongewijzigd zal blijven of een grotere rol zal spelen.
92 procent van de respondenten noemden macro-economische factoren en 91 procent politieke instabiliteit of ondoorzichtige regels en overdreven bureaucratie als belangrijke of zeer belangrijke obstakels voor succes. Overige belangrijke of zeer belangrijke obstakels die door de experts werden genoemd, waren onder meer een gebrekkige infrastructuur (84%), een gebrekkige opleiding (75%) en kredietrisico's (74%).
55 procent verwacht een omzetgroei van meer dan 16 procent
Ondanks deze risico's heerst er veel optimisme. Dit optimisme blijkt in het bijzonder uit de omzet die de respondenten de volgende drie jaar verwachten te realiseren in opkomende markten. 42 procent van de bedrijven rapporteerde de afgelopen drie jaar een jaarlijkse omzetgroei van meer dan 16 procent. Voor de komende jaren verwacht 55 procent van de respondenten dat de groei de volgende drie jaar ook 16% of meer zal zijn.
90 procent van de bedrijven zegt dat groeikansen belangrijk of zeer belangrijk zijn bij de planning van potentiële activiteiten in deze markten. Andere factoren zijn de mogelijkheid om internationale klanten beter van dienst te zijn (58%) en de mogelijkheid om de toenemende concurrentiedruk op binnenlandse markten te vermijden (57%).
De trend om in opkomende markten te investeren, blijft ongewijzigd. Volgens cijfers van het Institute of International Finance (IIF) waren de totale kapitaalstromen naar opkomende markten in 2007 goed voor USD 782 miljard, en daarmee groter dan ooit tevoren. Daarvan kwam USD 255 miljard in de vorm van directe buitenlandse investeringen – een stijging van meer dan 50 procent ten opzichte van 2006. Wat markttoegangsstrategieën betreft, geeft 29 procent van de bedrijven de voorkeur aan strategische allianties of samenwerkingsverbanden, terwijl 23 procent een vertegenwoordigingskantoor opent en 14 procent goederen importeert.
Over het onderzoek
Het internationale onderzoek ' Promise or peril? The lure of the emerging markets’ is het eerste van een reeks onderzoeken naar de kansen en risico's op opkomende markten uitgevoerd door Atradius in samenwerking met de Economist Intelligence Unit (EIU). EIU is de studiedienst van The Economist, het Britse weekblad voor nieuws en internationale zaken. Latere onderzoeken, te beginnen met Zuidoost-Azië, zullen zich elk toespitsen op één opkomende regio en wat investeerders en exporteurs er kunnen verwachten.
Over Atradius
Atradius is een van de wereldleiders inzake kredietverzekering. Het premie-incasso van de maatschappij bedraagt ongeveer € 1,8 miljard, voor een marktaandeel van 31 %. Atradius verzekert elk jaar voor ongeveer € 465 miljard aan commerciële transacties tegen het wanbetalingsrisico en biedt een ruim aanbod van producten aan, gaande van kredietverzekering tot incasso van schuldvorderingen.
Met 3.900 werknemers en meer dan 160 kantoren in 40 landen heeft Atradius toegang tot commerciële informatie over meer dan 52 miljoen ondernemingen wereldwijd en neemt het meer dan 12.000 beslissingen per dag inzake kredietlimieten. Atradius heeft een ‘A’-rating van Standard & Poor's (stabiele vooruitzichten) en een ‘A2’ van Moody's (stabiele vooruitzichten). Meer informatie vindt u op www.atradius.nl of op www.atradius.com
|