Sligro Jaarcijfers 2020.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 28/01/2021 16:11
Zoals in ons omzetbericht van 6 januari 2021 gemeld, nam onze jaaromzet met 18,7% af als gevolg van de impact die COVID-19 op onze afzetmarkten had. Dat had een netto verlies van € 70 miljoen over het boekjaar tot gevolg. Daarin is de eerder dit jaar toegelichte non cash bijzondere waardevermindering begrepen. Exclusief deze bijzondere waardevermindering beliep het netto verlies € 14 miljoen. In de tweede jaarhelft hebben we een nettowinst van € 2 miljoen gerealiseerd.

Koen Slippens, CEO
“Het jaar 2020 stond qua ontwikkeling van de economie en onze afzetmarkten volledig in het teken van COVID-19. De uitbraak van de pandemie en de daaropvolgende door overheden opgelegde maatregelen troffen onze afzetmarkten
fors. Horeca, sportverenigingen, stadions, dagrecreatie, bedrijfscatering en evenementen werden alle zwaar geraakt. Met name het bezorgkanaal werd hard getroffen, met periodes waarin de omzet tot wel 75% afnam. De zelfbediening daarentegen bood voor veel ondernemers een goed alternatief, waardoor de omzet daar zelfs toenam.
Het omzetverlies als gevolg van COVID-19 voor de Groep was € 0,5 miljard.
In Nederland hebben we, als gevolg van ons klantenbestand dat goed is verdeeld over de verschillende segmenten van de foodservicemarkt, de zelfbediening in combinatie met bezorging en de kracht van de formule, ons marktaandeel
met 2,4% weten te verhogen naar 26,6%. De kortetermijn-focus lag daarnaast op het opvangen van de omzetdaling en het bijsturen op kosten en investeringen om de cash in de organisatie te houden. We zijn daar goed in geslaagd. In België hebben we ons marktaandeel vastgehouden en werd de omzetdaling eveneens goed opgevangen door gerichte ingrepen op de kosten.
Onze financiering en liquiditeit hadden eveneens de aandacht. In constructief overleg met onze banken en financiers hebben we geanticipeerd op verschillende
scenario’s en extra ruimte gecreëerd. Het was goed te constateren dat we die extra ruimte uiteindelijk niet nodig hadden gedurende het jaar.

Kerncijfers1)
x € miljoen 2020 2019
Kerncijfers voort te zetten bedrijfsactiviteiten
Omzet 1.946 2.395
Autonome omzetgroei (%) (20,5) (0,9)
Bruto bedrijfsresultaat (ebitda) 75 127
Bedrijfsresultaat voor amortisatie (ebita) 7 66
Bedrijfsresultaat (ebit) (76) 44
Nettowinst (verlies) (70) 34
Nettowinst (verlies) exclusief bijzondere waardeverminderingen (14) 34
Vrije kasstroom 67 38
Netto geïnvesteerd vermogen 802 902
Netto rentedragende schuld 402 424
Winst (verlies) per aandeel (x € 1) (1,59) 0,78
Dividend per aandeel (x € 1) 0,55
Kerncijfers van de Groep
Nettowinst (verlies) (70) 33
Winst (verlies) per aandeel (x € 1) (1,59) 0,75
1) De accountant heeft de controle over 2020 nog niet afgerond en heeft nog geen controleverklaring afgegeven.


zie meer op www.sligrofoodgroup.nl

Vooruitzichten
Aan de start van het jaar zal de lockdown in Nederland en België nog voortduren met een impact op onze afzetmarkten die we herkennen uit 2020. Nu in steeds meer landen de vaccinatie is begonnen, lijkt er echter een begin gemaakt met een route naar herstel en zullen, bij succes, de onzekerheid en de beperkingen in onze afzetmarkten stapsgewijs afnemen. Hoewel wij verwachten dat de directe impact van COVID-19 mogelijk gevolgd zal worden door de effecten van
een recessie, is het onze verwachting dat de consument na ruim één jaar beperkingen de weg naar de horeca, pretparken en theaters volop zal zoeken. We zagen dat ook steeds in 2020 als de maatregelen enigszins werden versoepeld.
Onze afzetmarkten zijn naar onze verwachting niet structureel
aangetast en hebben het vermogen zich te herstellen naar de niveaus pre-COVID-19. De kosteninflatie zal naar onze verwachting beperkt zijn in 2021.
We richten ons binnen de Groep in 2021 op de vijf belangrijke meerjarige strategische thema’s, gericht op de klant, rendement in de bezorging, zelfbediening en de logistieke keten. We zullen vervolgstappen zetten in de implementatie en verankering van onze People Strategie en we verwachten
de eerste livegang en verdere uitrol in België van ons nieuwe ERP landschap.
Daarnaast verwachten we in 2021 in toenemende mate de vruchten te plukken van de trajecten die we in 2020 hebben afgerond. Het vergroten van ons omzetaandeel bij gecombineerde Heineken- en Sligro-klanten, de kostenvoordelen vanuit
de fysieke integratie van de Heineken-activiteiten, de doorontwikkeling
en klantacquisitie vanuit onze nieuwe online omgeving en de voordelen vanuit de integratie van De Kweker.
Geleidelijk herstel van volumes in 2021 is hierbij voorwaardelijk.

Voor 2021 is het omzetherstel bepalend voor de resultaatontwikkeling
en gezien de onzekerheid rond de exacte timing van herstel, onthouden we ons van concrete voorspellingen omtrent het resultaat.
Het jaarverslag over 2020 wordt gepubliceerd op 5 februari.
De jaarcijfers worden heden toegelicht tijdens een digitale persconferentie en in een digitale analistenbijeenkomst.
De presentatie die daar zal worden toegelicht is beschikbaar op www.sligrofoodgroup.nl.

In onze trading update van 22 april 2021 zullen wij nader ingaan op de ontwikkelingen in het eerste kwartaal van 2021.
Op 22 juli 2021 worden de halfjaarcijfers gepubliceerd.
Veghel, 28 januari 2021
Namens de directie van Sligro Food Group N.V.

Koen Slippens
Rob van der Sluijs



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL