Imtech: 25-ste schip met milieuvriendelijke (diesel)elektrische voortstuwing

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 26/10/2006 07:58
Al 100 miljoen euro opdrachten voor innovatieve (diesel)elektrische voortstuwing
Betere verbranding levert bijdrage aan Kyoto-doelstellingen
Gouda - Imtech (technische dienstverlening in Europa) maakt bekend dat het onlangs het 25-ste schip heeft voorzien van innovatieve (diesel)elektrische voortstuwing. Dit is een nieuwe milieuvriendelijke technologie die schepen in staat stelt om een betere verbranding tot stand te brengen en daardoor minder brandstof te verbruiken met als gevolg een aanzienlijke lagere uitstoot van milieubelastende CO2 (kooldioxide) en Nox (stikstofoxiden). In totaal heeft Imtech in een paar jaar tijd al opdrachten ter waarde van ruim 100 miljoen euro ontvangen voor deze innovatieve technologie.

Naast een bijdrage aan de Kyoto-doelstellingen kent deze technologie een langere levensduur. Dit komt doordat het te leveren vermogen over meerdere diesel-generatorsets wordt verdeeld die op een constant toerental draaien. Hierdoor ontstaat minder slijtage en is minder onderhoud nodig, hetgeen zich vertaalt in een langere levensduur.

Een ander voordeel is dat de dieselmotor die de elektriciteit opwekt, op elke gewenste plek aan boord van een schip geplaatst kan worden, hetgeen een enorme vrijheid in het ontwerp geeft. Daarnaast worden geluid en trillingen aan boord met (diesel)elektrische aandrijving sterk gereduceerd.

De innovatieve aandrijving maakt het tot slot ook mogelijk de schroef veel nauwkeuriger aan te drijven. In combinatie met een 'thruster' of een 'pod', dat zijn draaibare schroeven, wordt het schip nauwkeuriger bestuurbaar en neemt de wendbaarheid aanzienlijk toe. In combinatie met satellietnavigatie kunnen schepen op exact dezelfde locatie blijven liggen of nauwkeurig manoeuvreren. Dit laatste is ook het geval met het 25-ste schip dat door Imtech van (diesel)elektrische voortstuwing wordt voorzien. Dit is een semi-afzinkbaar ladingsschip van Fairmount Marine voor het liften en daarna ergens op zee plaatsen van zwaar offshorematerieel. Door (diesel)elektrische voortstuwing te combineren met draaibare schroeven en satellietnavigatie kan dit schip onder de zwaarste weersomstandigheden zijn werkzaamheden eenvoudig uitvoeren en blijft het exact op dezelfde locatie liggen.

Inmiddels heeft Imtech een substantiƫle orderportefeuille opgebouwd van schepen met deze innovatieve manier van voortstuwing.




Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL