Jaarresultaat 2021 Fagron in lijn met verwachtingen

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 10/02/2022 07:03
Nazareth (België)/Rotterdam (Nederland), 10 februari 2022 – 7:00u CET

Jaarresultaat 2021 Fagron in lijn met verwachtingen

Fagron versterkt positie in Belgische markt

Hoofdpunten

Omzet steeg met 3,2% naar €573,8 miljoen (5,9% CER)
REBITDA daalde met 4,5% naar €118,3 miljoen (-1,5% CER)
Nettowinst nam met 2,2% toe tot €61,4 miljoen
Operationele kasstroom van €78,4 miljoen
Netto financiële schuld/REBITDA-ratio van 2,11 per ultimo 2021
Dividendvoorstel van €0,20 per aandeel
Operationeel werkkapitaal verbeterd ten opzichte van H1 2021 naar 10,3% van omzet
Broeikasgasintensiteit gedaald met 20% in vergelijking met 2019 (doelstelling 2021: 10% reductie)
Fagron versterkt haar positie in de Belgische markt met overname van Pharma-Pack en minderheidsdeelneming in HeW Pharma
Raad van Bestuur voornemens om Ann Desender voor te dragen als onafhankelijke en niet-uitvoerende bestuurder



Rafael Padilla, CEO van Fagron: “Met trots kijk ik terug op hoe we met ons allen als één Fagron geopereerd hebben in een zeer dynamisch jaar. Ondanks de uitdagingen die de Corona pandemie ook in 2021 met zich meebracht, slaagden we er in onze omzet te verhogen naar €574 miljoen. Dat hebben we bereikt door een mooi aantal nieuwe producten en innovaties op de markt te brengen, nieuwe klanten aan ons te binden en onze positionering verder te versterken in vooral het Brands en Essentials segment wereldwijd en Fagron Sterile Services (FSS) in de Verenigde Staten.

Gedurende 2021 zagen we aan de ene kant de vraag naar COVID-19 gerelateerde producten wereldwijd wegvallen, terwijl we tegelijkertijd vooral in de tweede helft van het jaar in Noord-Amerika herstel zagen optreden van de planbare zorg. In EMEA herstelde de planbare zorg zich slechts beperkt en deze bleef vooral in Noord-Europa afgeschaald. Daarnaast bleef wereldwijd de druk op de toeleveringsketen ook in de tweede helft van het jaar hoog, met blijvend hoge prijzen voor transport, verpakkingsmateriaal en sommige grondstoffen. Deze kostenstijgingen kunnen we inmiddels grotendeels doorbelasten of verwachten we dat met enige vertraging te kunnen doen. Dit bracht echter een tijdelijk negatieve impact op onze marge en REBITDA met zich, waardoor we - in lijn met onze verwachtingen - een REBITDA hebben gerealiseerd aan de onderkant van de door ons afgegeven bandbreedte.



De genoemde ontwikkelingen vertaalden zich in een omzetdaling binnen EMEA van 4,6%. Wel zagen we in het vierde kwartaal een verbetering optreden. We verwachten dat deze trend zich zal doorzetten in 2022, zodat EMEA in 2022 naar verwachting weer omzetgroei gaat laten zien. In Latijns-Amerika, waar Fagron vooral actief is in Brands en Essentials, realiseerden we een mooie omzetgroei van 9,3%, ondanks dat de vraag naar COVID-19 gerelateerde producten in 2021 wegviel. Onze sterke positie in Brands en Essentials en onze investeringen in Compounding Services in Noord-Amerika vertaalden zich in een robuuste omzetgroei van 11,3%. In december 2021 zat FSS op een run rate (omzet; jaarbasis) van ruim US$80 miljoen, waarmee we op koers liggen om onze omzetdoelstelling voor eind 2022 te realiseren.



Met de recente aankoop van Letco en het afstoten van onze contract manufacturing divisie in de Verenigde Staten zetten we belangrijk stappen in het realiseren van ons streven naar marktleiderschap in Brand en Essentials. Verder versterken we onze positie in de aantrekkelijke Belgische markt met de overname van Pharma-Pack en het nemen van een minderheidsdeelneming in HeW Pharma. We blijven actief kijken naar acquisitiemogelijkheden in met name EMEA en Noord-Amerika.



Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat voor Fagron centraal: door medicatie te personaliseren, worden medicijnen toegankelijk voor nog meer mensen. In 2021 hebben we een aantal belangrijke stappen gezet in het realiseren van de ESG doelen die we onszelf hebben gesteld. Begin van het jaar publiceerden we onze aangepaste doelen voor 2022 om bij te dragen aan een betere wereld.



Met dit alles laten we zien dat Fagron sterk gepositioneerd is om bij te dragen aan de toekomst van gepersonaliseerde medicatie, verder te groeien en aandeelhouderswaarde te creëren. Voor 2022 verwachten we dan ook groei van onze omzet en winstgevendheid te realiseren. Tijdens onze Capital Markets Day op 15 maart a.s. zullen we een strategische update geven en middellange termijn doelstellingen presenteren voor onze drie regio’s en Fagron als geheel. We zien er naar uit onze beleggers daar te mogen ontvangen, in persoon of virtueel.”

Open onderstaande link voor het persbericht:
Jaarresultaat 2021 Fagron in lijn met verwachtingen Fagron versterkt positie in Belgische markt


Regulated information

Nazareth (Belgium)/Rotterdam (The Netherlands), 10 February 2022– 7.00 am CET

Full year ‘21 results Fagron in line with expectations

Fagron strengthens position in Belgian market

Highlights

Turnover increased 3.2% to €573.8 million (5.9% CER)
REBITDA decreased 4.5% to €118.3 million (-1.5% CER)
Net profit increased 2.2% to €61.4 million
Operating cash flow of €78.4 million
Net financial debt/REBITDA ratio of 2.11 at year end 2021
Dividend proposal of €0.20 per share
Operational working capital improved versus H1 2021 to 10.3% of turnover
Greenhouse gas intensity reduction of 20% compared to 2019 (2021 target: 10% reduction)
Fagron strengthens position in Belgian market with acquisition of Pharma-Pack and minority stake in HeW Pharma
Board of Directors intends to submit the appointment of Ann Desender as independent and non-executive director



Rafael Padilla, CEO of Fagron: “With pride I look back on how all of us operated as one Fagron in a very dynamic year. Despite the challenges once again presented by the Covid pandemic in 2021 we were able to increase our turnover to €574 million. We achieved this by launching a good number of new products and innovations, attracting new customers, and further strengthening our position, in particular in the Brands and Essentials segment globally and Fagron Sterile Services (FSS) in the United States.



During 2021 we saw demand for COVID-19 related products fade globally. At the same time, elective care showed recovery in North America, particularly in the second half of the year, while only a limited recovery was visible in EMEA. Specifically in Northern Europe, elective care remained scaled down. In addition, pressure on the global supply chain continued to be high in the second half of the year with continuing high prices for transport, packaging material and some raw materials. We are now able to pass on most of these cost increases or expect to be able to do so with some delay. However, this had a temporary negative impact on our margin and REBITDA, as a result of which REBITDA – in line with our expectations – came in at the lower end of our estimated range.



These developments translated into a 4.6% decline in turnover in EMEA, although we did see improvement in the fourth quarter. We expect this trend to continue in 2022, so that EMEA is expected to return to sales growth in 2022. In Latin America, where Fagron is mainly active in Brands and Essentials, we realized good turnover growth of 9.3%, despite demand for COVID-19 related products fading in 2021. In North America, our strong position in Brands and Essentials and our investments in Compounding Services translated into robust turnover growth of 11.3%. In December 2021, FSS had a run rate (turnover; annualized) of over US$80 million, putting us on track to achieve our turnover target for year-end 2022.



With the recent acquisition of Letco and the divestment of our contract manufacturing division in the United States we are taking important steps towards realizing our ambition to be the market leader in Brand and Essentials. Furthermore, we strengthen our position in the attractive Belgian market with the acquisition of Pharma-Pack and a minority stake in HeW Pharma. We continue to actively look at acquisition opportunities, in EMEA and North America in particular.



Corporate social responsibility is of key importance to Fagron: by personalizing medicine, it becomes accessible to even more people. In 2021 we took a number of important steps in realizing the ESG objectives we have set for ourselves. In the beginning of the year, we published our 2022 revised objectives to contribute to a better world.



All this shows that Fagron is strongly positioned to contribute to the future of personalized medicine, realize continued growth and create shareholder value. For 2022 we expect to realize growth of both turnover and profitability. During our Capital Markets Day on 15 March 2022, we will provide a strategy update and present medium-term targets both for our three regions and for Fagron as a whole. We look forward to welcoming our investors then, be it in person or virtually.”


Please open the link below for the press release:
Full year ‘21 results Fagron in line with expectations Fagron strengthens position in Belgian market






Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL