CSM doet weer een overname en die draagt gelijk in de winst bij.

Alleen voor leden beschikbaar, wordt daarom gratis lid!

Algemeen advies 08/01/2003 09:21
Diemen, 8 januari 2003 – CSM nv heeft met de eigenaars van Carpro, Inc. (Georgia, VS) principestemming bereikt over de overname van Carpro voor een bedrag van US$ 302 miljoen. De twee belangrijkste werkmaatschappijen van Carpro zijn: H.C. Brill Company, Inc. en Caravan Products Company, Inc. met een gezamenlijke jaaromzet van circa US$ 300 miljoen.
De acquisitie zal meteen bijdragen aan de winst per aandeel CSM in het kalenderjaar 2003.
Brill is een vooraanstaand leverancier van couvertures (glazuur, fondant, decoraties), vullingen, koekdeeg en diepgevroren gebak. Afnemers zijn supermarkten, in-store bakkerijen en retailketens. Caravan produceert en verkoopt een breed assortiment broodbasisproducten en -mixen, stabilisatoren en andere bakkerij-ingrediënten alsmede vriesdeegproducten. Middelgrote wholesalers en onafhankelijke bakkerijen zijn de belangrijkste afnemers.
Brill biedt werk aan 670 mensen in vier fabrieken, waarvan drie in Georgia zijn gevestigd en een in Utah. Caravan heeft twee fabrieken in New Jersey met 280 medewerkers. Brill en Caravan zullen als zelfstandig opererende bedrijven deel gaan uitmaken van CSM Bakery Supplies North America.
CSM is wereldwijd de grootste specialist op het gebied van ingrediënten en gemaksproducten voor de bakkerijsector. Met de acquisitie van Carpro versterkt CSM haar positie in de Noord-Amerikaanse markt aanzienlijk, zowel wat betreft productassortiment als technologie en marktpenetratie.
“Door deze acquisitie wordt CSM een belangrijke leverancier van bakkerijproducten voor het in-store kanaal in de Noord-Amerikaanse markt”, aldus CEO Jaap Vink van CSM. “Daar komt bij dat door de verbreding van het productassortiment CSM’s positie in het wholesale kanaal sterk zal verbeteren. De overname van Carpro verschaft ons bovendien toegang tot extra capaciteit voor de productie van vriesdeegproducten en diepgevroren gebak waardoor wij nog beter kunnen inspelen op de wensen van onze klanten.”
Na de uitbreiding met Carpro zal CSM Bakery Supplies North America – met 17 productiefaciliteiten en 34 distributiecentra verspreid over Noord-Amerika – een jaaromzet hebben van circa US$ 1,4 miljard.
CSM verwacht de transactie, die aan de relevante mededingingsautoriteit is voorgelegd, binnen enkele maanden te kunnen afronden. Voor de financiering van de acquisitie zullen bestaande kredietfaciliteiten worden gebruikt.
CSM Bakery Supplies North America opereert in de Verenigde Staten en Canada en bestaat op dit moment uit 7 werkmaatschappijen. De divisie heeft momenteel een nummer 2 positie op de Noord-Amerikaanse markt voor bakkerij-ingrediënten en -producten welke, exclusief commodities en inclusief distributie, wordt geschat op US$ 18 miljard.
De divisie brengt niet alleen eigen producten op de markt, maar treedt tevens op als distributeur van producten van derden, daarbij gebruikmakend van haar omvangrijke distributienetwerk. De verkoop van eigen producten en de distributie van producten van derden dragen momenteel in nagenoeg gelijke mate bij aan de totale omzet van de divisie.
De productgroepen bestaan uit bakkerijmixen, vruchtenvullingen, suikerglazuren, vriesdeegproducten en speciale ingrediënten zoals emulgatoren en decoratieproducten. De belangrijkste afzetkanalen zijn ambachtelijke, in-store en industriële bakkerijen, foodservice/out-of-home en export.
Redactie:Zo bouwt CSM in stilte haar belangen uit en op de AVA van 29 jan. a.s. zullen de aandeelhouders wel meer positieve geluiden horen.



Beperkte weergave !
Leden hebben toegang tot meer informatie! Omdat u nog geen lid bent of niet staat ingelogd, ziet u nu een beperktere pagina. Wordt daarom GRATIS Lid of login met uw wachtwoord


Copyrights © 2000 by XEA.nl all rights reserved
Niets mag zonder toestemming van de redactie worden gekopieerd, linken naar deze pagina is wel toegestaan.


Copyrights © DEBELEGGERSADVISEUR.NL